Inlägg från: RainbowFamilyDreams |Visa alla inlägg
  • RainbowFamilyDreams

Planerad insemination / letrozol / Ovitrelle - söker tips och erfarenheter!!!

Hej!
    Jag är en kvinna på 33 år och min flickvän är 34. Vi är nu startklara för inseminationsbehandling och mottar gärna lite tips och erfarenheter! 

När som helst får jag min mens, något jag ska meddela på 1177. Jag ska ta letrozol en tablett på kvällen dag 3-7 efter min första klarröda mensdag. Dag 10-12 ska ultraljud göras och jag ska få info om när jag ska ta Ovitrelle-sprutan.

så lite frågor och funderingar?

Jag har regelbunden mens och regelbunden ägglossning. Tror ni det finns risk för överstimulering då?
    Vi genomgår ju behandling som om vi hade svårt att få barn, men förstår såklart att det handlar om att optimera chanserna.

Fick ni några biverkningar av Letrozol eller Ovitrelle? 

Undrar även hur ni förhöll er till era jobb med information?? Jag har nyligen börjat ett nytt jobb och de vet ingenting om att vi planerar att försöka bli gravida. 
    kommer troligen behöva gå på läkarbesök och kanske flera ganska tätt och med kort varsel.. några tips?! vill vara ärlig, samtidigt rädd för att jag vet att jag kommer behöva vara borta en del dagar då och då?.

Har ni övriga tips för mig/oss som snart förhoppningsvis ska genomföra vårt första inseminationsförsök? Vi har hört att vi ska få två inseminationsförsök och tre IVF.. vet att IVF har högre ?pricksäkerhet? men är betydligt jobbigare för kroppen.. vad är era erfarenheter här?

Tack på förhand!!:)

// Längtar efter att bli regnbågsföräldrar <3

• Svar på tråden Planerad insemination / letrozol / Ovitrelle - söker tips och erfarenheter!!!
  • RainbowFamilyDreams

Tack snälla för dina kommentarer! Jag har förstått att det är väldigt mycket som kan variera / ?bero på? och något man bara får försöka förhålla sig till på något sätt även om det är tufft. Jag / vi har ju aldrig gjort det här tidigare så vi får väl upptäcka allteftersom. Mitt AMH-värde är 18 pmol/L. Vad hade du för värde? Jag har fått höra att mina värden är ?bra?, men har inte hört mycket mer än så.
    Tack för ditt svar :)!!

Enmsik skrev 2024-11-03 19:05:49 följande:

Jag har använt letrozol och ovitrelle. Jag hade dock inte ägglossning av mig själv och behövde trippeldos dag 3-7 av letrozol för att ens få äggblåsor som växte Och då växte alltid 2 åt gången. Men min erfarenhet av tabletterna var inga speciella biverkningar. Ovitrelle var med att jag kände mig gravid med känsliga bröst osv. Har du spontan ägglossning så kan ju tabletterna göra att du får något mer ägg och vad jag fick till mig var om det växer mer än 2 så vill de inte att man försöker bli gravid pga mer risker med fler foster för både barn och den gravida. men tänker att troligtvis. kan ju bli något ytterligare ultraljud efter dag 10-12 beroende på hur äggblåsorna växt. Är de nära storlek där man kan ta spruta så hade i alla fall inte jag något mer besök den cykeln. Men är det mindre blåsor eller inga alls behöver man ofta åka tillbaka för att se storleken om några dagar. är du bekväm med att prata med din chef så lär ju det räcka om man skulle behöva vara ledig spontant eller så. :) tänker att kollegor behöver ju inte veta om man inte känner för att berätta. :) vet inte om detta gav något.. haha men stort lycka till! :) 

• RainbowFamilyDreams

Hej! Och tack så jättemycket för ditt svar! Tack för omtanken om att allt ska gå bra för oss ❤️.
    Mitt AMH-värde är 18 pmol/L, vilket de har lyft som ett ?bra? värde, men givetvis hade det kunnat vara ännu bättde, så det kanske motiverar hormonstimuleringen? 

Tack för bra kommentarer angående jobbet. Jag tycker det känns väldigt svårt, är kluven i det hela men jag tror det löser sig allteftersom. Det tuffa tycker jag är att vi med väldigt kort varsel kommer behöva vara borta en del. Men det visar sig nog efter hand :).

Har du och din fru fått behandling via landstinget eller gjort det privat :)?

tack för peppen!!😊🙏🌈

XcxX skrev 2024-11-03 19:44:26 följande:

Hej!

Vad spännande att du o din tjej snart ska påbörja behandling - håller tummarna för att allt går vägen. 🤞❤️

Undrar bara varför du ska ta Letrozol och Otrivelle om du har regelbunden mens och ägglossning om ni ska göra inseminering? Har du låg äggreserv eller annan medicinsk anledning?

Jag och min fru har gjort både inseminering och IVF men aldrig med läkemedel under inseminering. Endast ÄL-test hemma o meddelat kliniken vid positivt test för o boka tid. 

Vi har inte informerat jobb under pågående behandlingar då det känns som en privat sak och inget vi har velat dela med chef/kollegor förens senare i graviditet. Har alltid löst sig med en vit lögn de gånger vi behövt besöka kliniken med kort varsel, men vad man har för jobb påverkar såklart hur lätt det är att komma iväg. Beroende på förutsättningarn (och tur) kan det ju bli en längre process än väntat och då kan det vara bra att ha funderat igenom innan hur öppen man vill vara med processen och med vem/vilka? vad man ev får energi av o inte mitt i allt. 

Tycker det finns för-och nackdelar med båda behandlingsmetoderna. Tänker dock att det inte borde vara risk för överstimulering om du bara ska ta Otrivelle-spruta en gång som en del av inseminationsbehandling?

Allt gott o pepp,
    🏳️?🌈

• RainbowFamilyDreams

Tack Aliona för din värdefulla input❤️.
    Grattis till er förresten , att det verkar ha gått bra till slut ❤️. Ja det här med att berätta på jobbet är något jag våndas över fortfarande.. ena delen av mig vill vara privat pga det är en känslig och påfrestande process. den andra delen vill vara ärlig för att det underlättar om chefen känner till läget och då kanske lättare också kan ha en beredskap inför planeringen. Hm, det får visa sig! Tack ska du ha 🙏🌈😊

Aliona skrev 2024-11-03 21:10:29 följande:

Vad spännande - hoppas att det går bra för er! 

Jag och min fru har en son på 8 år som kom till genom insemination och donerad sperma. Vi gjorde det dock på privatklinik i Danmark. Svenska skukvården insisterade på IVF direkt och det ville vi inte. Gjorde först några inseminationer i naturlig cykel, sen fick vi hjälp av vår svenska gyn att kontrollera äl med ul, och fick Ovitrelle. Lyckades andra gången med Ovitrelle. Fick inga biverkningar alls. 

På jobbet berättade jag för närmsta chefen, som också gjort inseminationer och därmed var mycket förstående. Jag berättade för att jag behövde gå ifrån ibland på kort varsel när jag hade äl. Det var skönt att ha stöd i processen som ju kan vara lite påfrestande. 

Svar på tråden Planerad insemination / letrozol / Ovitrelle - söker tips och erfarenheter!!!