Inlägg från: Anonym (Buttran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Buttran)

Kan man rädda relationen när partnern tvekar?

Trodde aldrig jag skulle be om hjälp på ett forum men har kört fast.
    Min pojkvän sen ca 1 år sa för 2v sedan att han har tvivel. Han mår dåligt pga sjukdom i familjen, stress och allmänt deppig. Säger att han tappat kontakten med sina känslor. Samtidigt säger han att det känns fantastiskt med mig och att han emellanåt starkt känner att han vill bilda familj och att det känns fantastiskt med mig.Han slits åt olika håll och mår dåligt. 
    Bör nämnas att han varit ganska frivande i relationen hittills, var snabb med att "ta mig från marknaden".
    Vad ska jag göra? Han har sedan konversationen betett sig som vanligt mot mig. Inte kylig utan lika kärleksfull som vanligt. 
    Jag älskar honom och vill ge detta en chans, att dumpa är inte ett alternativ för mig även om många säkert hade gjort det i denna situation. Han är öppen för parterapi men alla ställen erbjuder bara tider dagtid och jag KAN inte ta ledigt från jobbet på ett tag.
    Nån som tagit sig igenom en kris som denna? Vad är den bästa strategin här?
  • Svar på tråden Kan man rädda relationen när partnern tvekar?
  • Anonym (Buttran)
    Tallskog skrev 2024-11-03 11:43:59 följande:

Det är lätt att ge relationen skulden när man mår dåligt av andra anledningar. Har jag själv gjort så vet precis. Det man saknar av sin partner är kanske stöttning i det jobbiga? Hur som helst, har han sagt varför han är tveksam till relationen? Att han mår dåligt av andra anledningar kan ju inte ha med dig att göra? 

Han säger att han inte riktigt vet varför. Det finns allmänna rädslor tex att våga skaffa barn, men det är  inre bara det.
  • Anonym (Buttran)
    Anonym (Andreas) skrev 2024-11-03 12:16:40 följande:

Jag skulle säga sitt ner i båten och andas. Han behöver ta detta från rätt håll. Dvs han måste börja jobba på sitt mående och ur det perspektivet att han helt enkelt inte har ett val i den frågan. Boka tid hos läkare och få hjälp innan det brakar helt åt skogen. Är det så att han pga omständigheter omkring sig börjar hamna i depression kommer dom känslorna spilla ut över er relation och han förstöra den rejält ... 

Det är så otroligt lätt hänt att jobbiga saker omkring en själv gör att man tappar omdömet om börjar tvivla på sig själv och att man inte duger, man blir rädd att dåliga saker ska hända en själv osv osv.  

Det är snarare en livskris än depression, han beskrev det så i alla fall.
  • Anonym (Buttran)
    Anonym (F) skrev 2024-11-03 15:09:06 följande:

Det här har inte med dig eller relationen att göra utan det är han som mår skit och behöver ta tag i sitt mående.

Han är ku inte säker på om det är måendet eller om det är relationen som inte är "rätt" :/
  • Anonym (Buttran)
    Anonym (F) skrev 2024-11-03 16:27:39 följande:
    Om man tittar på hur han beter sig mot dig, vilka tankar han har om framtiden osv så verkar det vara måendet. Men om han tvivlar på relationen, på riktigt, så kommer inget att göra det bättre annat än att ge det tid och chansa på att det går över. Tvivel är dock aldrig bra och brukar sluta med... ja, just slut.
    Kan man komma över tvivel och hur? Måste det betyda slut?
  • Anonym (Buttran)
    Fjäril kär skrev 2024-11-03 23:40:02 följande:
    Ja genom att ta tag i måendet . Det är väldigt vanligt att man börjar tvivla på ens förhållande och partner när det händer allvarliga saker omkring en, det handlar helt enkelt om en form av krisbeteende och man börjar tänka på existentiella frågor . 

Tvivel måste inte betyda slut men det kommer att ta slut om han inte aktivt agerar nu och söker hjälp. 

Det där är så främmande för mig. Jag brukar alltid ha min relation som flykt från jobbiga saker.  Han har sagt att han funderat på terapi men vete tusan om han hinner ta tag i det i och med sllt dom sker runtomkring :( vill ju inte pusha honom heller då det säkert kommer ses som press och göra saken värre. Som att hag försöker styra honom i en viss riktning liksom
  • Anonym (Buttran)

Ingen med erfarenhet av liknande?

• Anonym (Buttran)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-04 14:34:09 följande:

Parterapi efter ett så kort förhållande verkar ju väldigt märkligt.  Är förhållandet så pass dåligt är det bättre att göra slut direkt. 

I övrigt är det bättre att bara ligga lågt och hoppas på att han ganska snart söker hjälp för sitt mående, hoppas på det bästa helt enkelt. 

Vad jag förstår behöver inte förhållandet vara dåligt för att man ska överväga parterapi, man kan ju göra det i förebyggande syfte för att det inte SKA bli dåligt. De flesta verkar dock söka när det redan är försent 

Men än så länge, i just vårt fall är det det  nog som du säger, bäst att ligga lågt. Om det är pga dåligt mående så är nog det bästa att man inte försöker styra honom åt nåt håll och är hans trygga punkt och källa till glädje.

Förhållandet hade inga problem förrän allt runt honom började hända så förhoppningsvis inser han att det inte är relationen det är fel på.
Svar på tråden Kan man rädda relationen när partnern tvekar?