Inlägg från: Anonym (Henne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Henne)

Hur gör man med katten?

Jag kommer bli inlagd några veckor, har inte råd med pensionat och att lämna till främlingar känns fruktansvärt. Två släktingar på andra sidan landet har erbjudit sig, men jag vet redan att det inte kommer gå. Deras livssituationer går inte ihop med det.
    Det enda som finns är att sextonåriga dottern bor här själv, men det är ju ohållbart. Några dagar hade varit okej, men inte så länge.
    Omplacera för något tillfälligt gör jag inte. Han är familj.

Snälla måste väl finnas någon annan som varit i sitsen?

• Svar på tråden Hur gör man med katten?
  • Anonym (Henne)
    Jemp skrev 2024-11-03 10:34:01 följande:

Dotterns andra förälder?

Han vägrar och gör en väldigt stor grej av att han inte tycker om katter.
  • Anonym (Henne)

Släktingarna bor som sagt väldigt långt härifrån och skulle potentiellt innebära fara för honom. Jag känner dem och vet hur det skulle se ut. De är inte ett alternativ och kan räknas bort.

Jag bor långt från min hemstad och har ingen här som kan hjälpa till. Att låta en främling vara här känns precis lika illa som att katten skulle vara där. 

Sextonåringen löper redan stor risk att bli hemmasittare, att hon skulle klara att ta hand om hem och djur ensam och samtidigt sköta skolan kommer inte gå.

Hade de alternativen fungerat hade det ju inte varit ett problem till att börja med...

• Anonym (Henne)
    Fjäril kär skrev 2024-11-03 11:30:24 följande:
    Vad ska du läggas in för? Finns det möjlighet att få den tiden förkortad med eventuell permission så kan du och dottern hjälpas åt med katten? 
    Vill inte gå in på det, men nej det går inte att korta ner.
  • Anonym (Henne)
    mammatill6 skrev 2024-11-03 12:16:34 följande:

Känns ju som du utesluter alla alternativ. Inga släktingar, ingen främling, inte dottern, inte pensionat?..

Jag utesluter det som inte fungerar. Pensionat som känns som bästa alternativet skulle gå på många tusen, det har jag inte råd med.
  • Anonym (Henne)
    Anna7719 skrev 2024-11-03 11:44:15 följande:

Var bor du?
    Är det en innekatt?
    Fråga grannen?

Sthlm.
    Ja det är en innekatt och endast tillsyn skulle han må dåligt av.
  • Anonym (Henne)
    Anonym (Kattälskare) skrev 2024-11-03 14:34:10 följande:

Om jag har förstått rätt, den 16-åriga dottern bor hemma, och det är en innekatt? Och då är hennes uppgifter att ge den mat och städa kattlådan? Men du är orolig för att det blir för mycket henne? Nej, jag måste ha missuppfattat det hela? Bor hon någon annanstans? 

Varannan vecka och hon har sin skolgång att sköta samtidigt. Som sagt, hon löper stor risk att bli hemmasittare, så att hon ska komma till skolan helt på eget intiativ i flera veckor tror jag inte en chans på att det skulle fungera.
  • Anonym (Henne)
    Dexter dot com skrev 2024-11-03 15:25:47 följande:

Men är det inte bäst att omplacera katten om du hittar någon som vill ha den. Har du inte råd med pensionat har du ju inte råd med veterinärkostnader om något händer.

Pensionat i flera veckor är en helt annan summa än att ta en försäkrad katt till veterinären.
  • Anonym (Henne)

Lägg ner svar som omplacering och avlivning. Det är en högt älskad och frisk tvååring. Inget drastiskt ska hända honom på grund av att jag behöver hjälp att ta hand om honom några veckor.

• Anonym (Henne)
    Jemp skrev 2024-11-03 15:44:38 följande:

Nej, det skulle jag inte påstå.

Nån klasskompis till dottern då?

Jasså, så vilket pensionat är så billigt?Jag har kollat upp flera.
  • Anonym (Henne)
    Anonym (Matten) skrev 2024-11-04 12:05:15 följande:

Jag förstår att det är jobbigt, men håller också med de som skriver att har man inte 3-4000 över är det inte riktigt läge att ha katt. Hur har du tänkt göra om katten blir sjuk? Avliva? 

Och har du inte möjlighet att avvara en sån summa är det janske inte heller så bra att skaffa sig den extra utgift som ett husdjur innebär. Det är minst sagt krisigt om man inte gar några tusenlappar över för en akututgift. Du behöver få ihop en buffert för tandläkarbesök, glasögon mm. 

Klart jag har den summan. De pensionat jag pratat med har kostat betydligt mer än så.
  • Anonym (Henne)
    Anonym (Ditt val) skrev 2024-11-04 11:53:18 följande:

Kära ts, jag försöker förstå att du upplever detta som en jobbig situation.

Tyvärr kan jag inte ge dig något annat råd än alla de försök som har gjorts i tråden, men som du kategoriskt har avböjt.

Jag förstår inte hur du tror att någon på ett forum ska kunna ge dig något konkret råd i detta?

Det enda råd jag kan ge är hur jag själv skulle göra.
    Om situationen för mig skulle vara lika som du beskriver, att det inte verkar finnas någon annan som bra och enkelt kan ta hand om katten, så skulle jag utan tvekan välja att avliva den.

Då är också problemet löst för framtiden.
    Jag skulle givetvis välja att inte skaffa någon ny katt. 

De allra flesta människor klarar sig alldeles utmärkt i livet utan katt.
    Väldigt många har någon gång tidigare haft katt men sedan beslutat att inte längre ha någon katt. Och de klarar sig alldeles utmärkt.
    Självfallet kan också du och jag klara oss jättebra också utan katt.

Resonerar man som du hoppas jag verkligen inte att du har djur. 
Svar på tråden Hur gör man med katten?