Oense om barn i framtiden?
Jag och min pojkvän har varit ihop i 1.5år. Vi bor särbos då vi bor och har jobb i olika städer och det har funkat bra. Vi har pratat länge om att flytta ihop men vart och hur det skulle gå till har vi inte kommit fram till en bra lösning, så bara det känns långt bort då någon av oss måste göra en uppoffring.
Nu till ämnet, när vi kollade videos på instagram kom det upp en fråga "hur väl man känner man sin partner" och en av frågorna som kom upp var om man vill ha barn i framtiden.
Vi kom på att det är inget ämne som någon av oss har tagit upp ännu (väldigt dåligt nu när jag tänker på det, så ingen behöver skriva något elakt om det). Han sa att han inte vet, men han lutade mer mot att han inte vill ha barn just för att han har svårt med psykisk ohälsa och vill inte "föra över" det till sitt barn. Sen vet jag också att han har svårt för barn. När frågan kom till mig så sa jag också att jag inte vet just nu, men så frågade honom igen om han verkligen inte vill ha barn i framtiden och svarar igen "jag vet inte" men känslan jag får av honom är ett nej.
Sedan säger han om det är någon som han skulle vilja ha barn så är det med mig. Sedan säger han morgonen därpå att han har tänkt om det vi pratade om och säger "om DU någonsin skulle bli en mamma så skulle du bli en bra mamma".
Någon jag reagerade på var att han sa "du" och inte "vi" eller inkluderade sig själv i det som fick mig att bli väldigt fundersam.
Jag vet att jag sa till honom att jag inte vet om jag vill ha barn i framtiden men nu när jag har tänkt på det hela natten så är det något som jag vill ha och inte vill gå miste om i livet. I efterhand gjorde samtalet mig rätt ledsen. Det fick mig att tänka på att detta är något som kan göra att det kan bli slut mellan oss.
Hur hade ni känt/tänkt kring detta?
Jag vill ta upp detta samtal igen och att man verkligen pratar igenom detta länge så man vet vart vi båda står i detta ämne. Så det inte blir om flera år att det visar sig att han verkligen inte vill ha barn och jag vill. Känns inte rättvis för någon av oss att man fortsätter vara tillsammans när man har olika framtidsutsikter.