• Anonym (Anonym)

Oense om barn i framtiden?

Jag och min pojkvän har varit ihop i 1.5år. Vi bor särbos då vi bor och har jobb i olika städer och det har funkat bra. Vi har pratat länge om att flytta ihop men vart och hur det skulle gå till har vi inte kommit fram till en bra lösning, så bara det känns långt bort då någon av oss måste göra en uppoffring.

Nu till ämnet, när vi kollade videos på instagram kom det upp en fråga "hur väl man känner man sin partner" och en av frågorna som kom upp var om man vill ha barn i framtiden.
    Vi kom på att det är inget ämne som någon av oss har tagit upp ännu (väldigt dåligt nu när jag tänker på det, så ingen behöver skriva något elakt om det). Han sa att han inte vet, men han lutade mer mot att han inte vill ha barn just för att han har svårt med psykisk ohälsa och vill inte "föra över" det till sitt barn. Sen vet jag också att han har svårt för barn. När frågan kom till mig så sa jag också att jag inte vet just nu, men så frågade honom igen om han verkligen inte vill ha barn i framtiden och svarar igen "jag vet inte" men känslan jag får av honom är ett nej. 
    Sedan säger han om det är någon som han skulle vilja ha barn så är det med mig. Sedan säger han morgonen därpå att han har tänkt om det vi pratade om och säger "om DU någonsin skulle bli en mamma så skulle du bli en bra mamma". 
    Någon jag reagerade på var att han sa "du" och inte "vi" eller inkluderade sig själv i det som fick mig att bli väldigt fundersam.
    Jag vet att jag sa till honom att jag inte vet om jag vill ha barn i framtiden men nu när jag har tänkt på det hela natten så är det något som jag vill ha och inte vill gå miste om i livet. I efterhand gjorde samtalet mig rätt ledsen. Det fick mig att tänka på att detta är något som kan göra att det kan bli slut mellan oss. 
    Hur hade ni känt/tänkt kring detta? 
    Jag vill ta upp detta samtal igen och att man verkligen pratar igenom detta länge så man vet vart vi båda står i detta ämne. Så det inte blir om flera år att det visar sig att han verkligen inte vill ha barn och jag vill. Känns inte rättvis för någon av oss att man fortsätter vara tillsammans när man har olika framtidsutsikter. 
  • Svar på tråden Oense om barn i framtiden?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-03 09:45:28 följande:
    Oense om barn i framtiden?

Jag och min pojkvän har varit ihop i 1.5år. Vi bor särbos då vi bor och har jobb i olika städer och det har funkat bra. Vi har pratat länge om att flytta ihop men vart och hur det skulle gå till har vi inte kommit fram till en bra lösning, så bara det känns långt bort då någon av oss måste göra en uppoffring.

Nu till ämnet, när vi kollade videos på instagram kom det upp en fråga "hur väl man känner man sin partner" och en av frågorna som kom upp var om man vill ha barn i framtiden.
    Vi kom på att det är inget ämne som någon av oss har tagit upp ännu (väldigt dåligt nu när jag tänker på det, så ingen behöver skriva något elakt om det). Han sa att han inte vet, men han lutade mer mot att han inte vill ha barn just för att han har svårt med psykisk ohälsa och vill inte "föra över" det till sitt barn. Sen vet jag också att han har svårt för barn. När frågan kom till mig så sa jag också att jag inte vet just nu, men så frågade honom igen om han verkligen inte vill ha barn i framtiden och svarar igen "jag vet inte" men känslan jag får av honom är ett nej. 
    Sedan säger han om det är någon som han skulle vilja ha barn så är det med mig. Sedan säger han morgonen därpå att han har tänkt om det vi pratade om och säger "om DU någonsin skulle bli en mamma så skulle du bli en bra mamma". 
    Någon jag reagerade på var att han sa "du" och inte "vi" eller inkluderade sig själv i det som fick mig att bli väldigt fundersam.
    Jag vet att jag sa till honom att jag inte vet om jag vill ha barn i framtiden men nu när jag har tänkt på det hela natten så är det något som jag vill ha och inte vill gå miste om i livet. I efterhand gjorde samtalet mig rätt ledsen. Det fick mig att tänka på att detta är något som kan göra att det kan bli slut mellan oss. 
    Hur hade ni känt/tänkt kring detta? 
    Jag vill ta upp detta samtal igen och att man verkligen pratar igenom detta länge så man vet vart vi båda står i detta ämne. Så det inte blir om flera år att det visar sig att han verkligen inte vill ha barn och jag vill. Känns inte rättvis för någon av oss att man fortsätter vara tillsammans när man har olika framtidsutsikter. 
    Vad i svaret "jag vet inte" vad det du inte förstod och behöver förtydligas?
  • Anonym (Lämna)

Lämna. Han är ändå inget pappamaterial, träffat så många tjejer som skaffat barn med män som mått dåligt. Dom har fått ett barn extra med sin partner. Det är bara ett sänke för hela familjen. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-11-03 09:48:16 följande:
    Vad i svaret "jag vet inte" vad det du inte förstod och behöver förtydligas?
    Det känns som att han redan vet att han inte vill ha barn och säger att han inte vet för ifall det göra att det blir slut mellan oss. 
  • Dexter dot com

Om du verkligen vet att du kommer vilja ha barn så behöver du ju lyfta frågan ordentligt. Men även om han svarar att han inte vill ha barn och du gör slut så kan han ju ändra sig om några år eller så känner han att han nog vill ha barn och ändrar sig när ni levt ihop några år och då kommer på att han inte vill ha några. Ni bor inte ihop och har inte varit tillsammans så länge så personligen tycker jag det är alldeles för tidigt att veta om ni vill ha barn med varandra.

• Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-03 10:04:14 följande:
    Det känns som att han redan vet att han inte vill ha barn och säger att han inte vet för ifall det göra att det blir slut mellan oss. 
    Litar du inte på honom?
  • Anonym (Sally)

Det känns på något sätt som att han den där morgonen ( att DU skulle bli en bra mamma) överlät bollen till dig.

Av erfarenheter så är det inte helt ovanligt att män/ killar behöver växa in i tanken att få barn.

Ni har inte hunnit vara tillsammans så länge ännu så saker och ting kan ju ändras över tid ( eller inte ) när tanken och förhållandet gått in i en ny fas.

Jobbigt läge när man är kär och man inte vet hur man ska gå vidare kring något så stort som barnfrågan.

Jag skulle nog låta det ta och vila lite, fast ni kommer säkert inte att kunna släppa detta nu, men ni kommer att fatta ett beslut förr eller senare.

Jag själv har varit med om samma men var inte i förhållandet så länge som du/ ni när frågan kom på tal och jag lämnade faktiskt då jag alltid har vetat att jag vill ha barn.

Ett ex till mig var livrädd för att bli pappa för han hade ingen bra förebild och visste inte hur en pappa ska vara.
    Han fick barn sent i livet och blev världens mest omtänksamma pappa men inte med mig.
    Jag blev också äldre innan jag mötte han med stort H som ville ha barn och jag är så tacksam över att jag fick uppleva detta.

Svar på tråden Oense om barn i framtiden?