Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Ett dilemma

Hej. Jag vill börja med att berätta att jag är autistisk. Högfungerande men min sociala förmåga är begränsad. 

Jag är en tjej på snart 24. Jag har varit tillsammans med min sambo sen jag var 17. Han är min största trygghet, och jag ser honom som min själsfrände eftersom jag aldrig har kunnat känna en sådan trygghet till någon annan människa i hela världen. Jag har inga vänner och dålig kontakt med familj, så han är den enda jag har. 

Jag arbetar just nu och har ingen utbildning efter gymnasiet, jag hade svårigheter i skolan både pga den sociala biten men även problem med koncentration. Jag har börjat tröttna på mitt jobb och drömmer mig bort, det finns en utbildning som jag drömmer om att gå. Denna utbildning finns endast att gå på ett ställe, och den skolan ligger 6 timmar bort från där jag bor.

Det här är den enda utbildningen som jag kan tänka mig, eftersom det finns få yrken som passar mig pga min autism. Problemet är att min sambo inte kan tänka sig att flytta med mig om jag skulle börja studera, och det skulle bli oerhört dyrt och tidskrävande att ha ett distansförhållande. Vi skulle knappt kunna ses en gång i månaden. Utbildningen är på 3 år och går inte att läsa på distans. 

Jag kan inte tänka mig ett liv utan min partner. Så jag vet inte hur jag ska kunna välja.

En annan sak som är relevant är att yrket som jag vill utbilda mig till har begränsade jobb och hög konkurrens. Är det ens värt det då? Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte bli fast med ett jobb jag hatar, men samtidigt är jag så lycklig med min sambo. 
  • Svar på tråden Ett dilemma
  • Anonym (H)
    Tow2Mater skrev 2024-11-02 20:26:10 följande:

Ar han inte värd dyrt och tidskrävande?

Varfor kan eller vill han/hon inte flytta? Kanske om han/hon vänjer sig vid tanken och det händer om typ två år istället for nu?

Jo, men saken är att vi har en hund ihop också och det hade inte varit snällt mot hunden att behöva resa så mycket. Dessutom är det knappt att man klarar sig på CSN, en enkelbiljett går på 1000 spänn och då ska man ha råd med hyra och mat också. 

Han har jobb där vi bor och är orolig att inte hitta något i den andra staden. 
Svar på tråden Ett dilemma