• Anonym (Arg)

Mitt barn hostar lite, klagomål på förskolan

På mitt barns förskola är det alltid en i personalen som ska klaga på mitt barn hela tiden. Nu senaste ville hon att jag skulle ha mitt barn hemma så barnet hostar ibland. 

Jag går hemma och hör en hostning var 4-6 timme. Fram för allt vid matbordet kan barnet hosta till. Barnet är väldigt pigg och full av energi. 

Och ja barnet hostar ibland men det är inte ett ett hysteriskt hostande. Allmäntillståndet är fortsatt bra. Jag undrar varför denna pedagog jämt ska ha något att kommentera. Frågar jag en annan pedagog så berättar dom att barnet mår toppen och allt bus barnet hittat på. Barnet har full energi även när vi kommer hem. 

Gillar inte personalen barn eller vad är grejen? 

• Svar på tråden Mitt barn hostar lite, klagomål på förskolan
  • Anonym (Arg)

Mitt barn har hostat EN gång idag, barnet åt gurka. Jag vägrar ha barnet hemma på måndag. 

• Anonym (Korvspad)

Klart du inte ska.

• Aliona

Tyvärr kör en del förskolepersonal med den fulingen för att få ner antalet barn. Har hänt mig också några gånger. Har barnet ingen feber och bra allmäntillstånd så är det bara att lämna. Pandemin är över, lite hosta hos ett piggt barn är inget man längre ska vabba för. 

• Anonym (Asså grejen är)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-02 15:01:37 följande:

På mitt barns förskola är det alltid en i personalen som ska klaga på mitt barn hela tiden. Nu senaste ville hon att jag skulle ha mitt barn hemma så barnet hostar ibland. 

Jag går hemma och hör en hostning var 4-6 timme. Fram för allt vid matbordet kan barnet hosta till. Barnet är väldigt pigg och full av energi. 

Och ja barnet hostar ibland men det är inte ett ett hysteriskt hostande. Allmäntillståndet är fortsatt bra. Jag undrar varför denna pedagog jämt ska ha något att kommentera. Frågar jag en annan pedagog så berättar dom att barnet mår toppen och allt bus barnet hittat på. Barnet har full energi även när vi kommer hem. 

Grejen är att de säkert inte vill ha dit sjuka barn eftersom de lätt kan smitta ner andra och personalen. 

Men sånt får man ju för fan räkna med om man väljer att utbilda sig till förskolelärare eller pedagog. Det ingår i jobbet att barn är sjuka mycket. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Asså grejen är) skrev 2024-11-02 23:09:28 följande:
    Grejen är att de säkert inte vill ha dit sjuka barn eftersom de lätt kan smitta ner andra och personalen. 

Men sånt får man ju för fan räkna med om man väljer att utbilda sig till förskolelärare eller pedagog. Det ingår i jobbet att barn är sjuka mycket. 

Men va är definitionen på sjuk då menar du? Att man hostar en gång var 4-6e timme och hostar när man äter middag och lunch? 

Om mitt barn skulle vara sjuk skulle jag inte lämna barnet på förskolan för att det är mycket elakt mot barnet. Men om jag är hemma med ett friskt barn som hoppar omkring och hostar var 4-6e timme då lär jag aldrig kunna lämna in barnet på förskolan igen.

• Anonym (Asså grejen är)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-02 23:16:30 följande:

Men va är definitionen på sjuk då menar du? Att man hostar en gång var 4-6e timme och hostar när man äter middag och lunch? 

Om mitt barn skulle vara sjuk skulle jag inte lämna barnet på förskolan för att det är mycket elakt mot barnet. Men om jag är hemma med ett friskt barn som hoppar omkring och hostar var 4-6e timme då lär jag aldrig kunna lämna in barnet på förskolan igen.

Ja men de är väl paranoida. De ser hosta som ett tecken på att ditt barn kan vara i en tidig fas av sjukdom, alltså smittsam. 

Jag förstår hur de tänker samtidigt som det är en självklarhet att jobba med sjuka barn när man arbetar på förskola. Sånt ingår i jobbet. Bara att köra influensavaccination årligen, ät c vitamin + d vitamin + zink tillskott och hoppas på det bästa. 

Jag hade en kort karriär inom förskolan. Men jag blev inte speciellt sjuk. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Asså grejen är) skrev 2024-11-02 23:19:33 följande:
    Ja men de är väl paranoida. De ser hosta som ett tecken på att ditt barn kan vara i en tidig fas av sjukdom, alltså smittsam. 

Jag förstår hur de tänker samtidigt som det är en självklarhet att jobba med sjuka barn när man arbetar på förskola. Sånt ingår i jobbet. Bara att köra influensavaccination årligen, ät c vitamin + d vitamin + zink tillskott och hoppas på det bästa. 

Jag hade en kort karriär inom förskolan. Men jag blev inte speciellt sjuk. 
    Ja men när jag är inne på förskolan nu så hostar däremot många andra barn där istället. Då blir man ju fundersam. För mitt barn hostar inte men majoriteten av alla andra barn håller på att hosta så att dom håller på att spy? dessa barn kanske borde skickas hem före mitt barn då. För jag verkligen fokuserar på att höra mitt barns hostningar? det blir inte många gånger under en dag. 
  • Aliona
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-02 23:25:06 följande:
    Ja men när jag är inne på förskolan nu så hostar däremot många andra barn där istället. Då blir man ju fundersam. För mitt barn hostar inte men majoriteten av alla andra barn håller på att hosta så att dom håller på att spy? dessa barn kanske borde skickas hem före mitt barn då. För jag verkligen fokuserar på att höra mitt barns hostningar? det blir inte många gånger under en dag. 
    Deras föräldrar kanske inte låter personalen skicka hem deras barn med bara lite hosta och gott allmäntillsånd. 

Men känner du verkligen att det är något personligt så prata med personen. 
  • Anonym (Otroligt)
    Anonym (Asså grejen är) skrev 2024-11-02 23:09:28 följande:

"Det får man ju för fan räkna med..." Absolut räknar vi som arbetar på förskola med att barnen blir sjuka. Men då ska de vara hemma. Punkt. Föräldrar som nonchalerar symtom, och ja det är många som gör det, går en på nerverna minst sagt. Det är egoistiskt gentemot de andra barnen, deras föräldrar samt pedagogerna. Och inte att förglömma det egna barnet. En liten hostning nu och då är inga problem, men i kombo med säg en rinnande näsa och glansiga ögon, trots spring i benen ja då är det nog för hemringning. Då är man i starten och som mest smittsam. Men ditt smått fräcka sätt att vi som utbildat oss för att ta hand om och ge barnen en utbildning i förskolan får räkna med sjukdomar och mellan raderna små sjuka barn är rätt otroligt!
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Otroligt) skrev 2024-11-03 01:08:30 följande:
    "Det får man ju för fan räkna med..." Absolut räknar vi som arbetar på förskola med att barnen blir sjuka. Men då ska de vara hemma. Punkt. Föräldrar som nonchalerar symtom, och ja det är många som gör det, går en på nerverna minst sagt. Det är egoistiskt gentemot de andra barnen, deras föräldrar samt pedagogerna. Och inte att förglömma det egna barnet. En liten hostning nu och då är inga problem, men i kombo med säg en rinnande näsa och glansiga ögon, trots spring i benen ja då är det nog för hemringning. Då är man i starten och som mest smittsam. Men ditt smått fräcka sätt att vi som utbildat oss för att ta hand om och ge barnen en utbildning i förskolan får räkna med sjukdomar och mellan raderna små sjuka barn är rätt otroligt!
    Det du läser mellan raderna läser inte jag. Jag ser en mamma som förmodligen råkat ut mer än en gång av att få sitt barn hemringt utan att det varit ens en gnutta sjukt. 

Dom flesta förskolelärare gör inte så, men det finns en och annan som ringer och kräver hämtning så fort ett barn fiser fiser snett. Det beteendet är sjukt irriterande. Konsekvensen av det blir att förskolan tvingar en till att fusk-vabba och vi som förälder att vara hemma utan giltigt skäl från arbetet. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-02 23:25:06 följande:

Pedagogen säger kanske till de andra föräldrarna också. 

Du skulle kunna ringa till rektorn och säga att du upplever att de olika pedagogerna har väldigt olika måttstockar för när barnen är för sjuka för att vara på förskolan och att de skulle behöva ge alla pedagoger enhetlig information; att det blir förvirrande för dig som förälder när de säger så olika. 

Ring en dag när du är på bra humör. Grunden i samtalet ska vara att du vill lösa ett problem. 

• Anonym (P)
    Anonym (Otroligt) skrev 2024-11-03 01:08:30 följande:
    Fast jobbar man med barn får man acceptera att man sannolikt blir sjuk oftare. Små barn kräks rakt ut, eller insjuknar snabbt utan att föräldrarna gjort något för att jävlas, eller varit nonchalanta. Detsamma gäller vårdpersonal till exempel, som också de utsätts för smittor i högre grad än andra yrkesgrupper. Det är en konsekvens av yrket.
  • Anonym (Frisvo)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-02 15:01:37 följande:

Inget att bry sig om.

Många inom barnomsorgen har synen att ett mindre barn är ett bra barn. Har inte egentligen med att de inte gillar barn att göra utan att de är lata. Färre barn betyder mindre jobb.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Frisvo) skrev 2024-11-03 09:49:53 följande:
    Inget att bry sig om.

Många inom barnomsorgen har synen att ett mindre barn är ett bra barn. Har inte egentligen med att de inte gillar barn att göra utan att de är lata. Färre barn betyder mindre jobb.
    Det är riktigt elakt och rubbat. Mitt barn hämtas dessutom senast 13:30 för att min partner börjar jobba senare än mig och jag sitter och jobbar på morgonen.

Barnet lämnas mellan 9:00-09:30.

Jag kan inte se att just vår familj är den som belastar personalen mest.
  • Anonym (Frisvo)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-03 09:52:17 följande:
    Det är riktigt elakt och rubbat. Mitt barn hämtas dessutom senast 13:30 för att min partner börjar jobba senare än mig och jag sitter och jobbar på morgonen.

Barnet lämnas mellan 9:00-09:30.

Jag kan inte se att just vår familj är den som belastar personalen mest.
    Säger bara hur de tänker. De lobbar på alla föräldrar för att de ska ha barnet mindre på förskolan. I synnerhet de som har lite livliga barn.
Svar på tråden Mitt barn hostar lite, klagomål på förskolan