Anonym (J) skrev 2024-11-03 12:31:44 följande:
Grejen är den, depression är en diagnos, som ett antal kriterier måste vara uppfyllda. Jag uppfyller inte kriterierna för en depression, speciellt inte en djup depression.
Naturligtvis är det så; min poäng är att det inte är svårt för en läkare att få det till att du faktiskt uppfyller kriterierna för depression, även om du inte själv anser det eller faktiskt gör det. Och tvärtom: jag tror att det är ganska få läkare som bara skulle konstatera att du är helt objektivt rationell, att du har helt rätt i att ditt liv suger, och att det inte finns något som helst hopp om att din livssituation någonsin kommer att förändras till det bättre. Uppenbarligen
finns det såna läkare (t.ex. Psykiater som skrivit tidigare i tråden, se speciellt #27), men de flesta är nog, som nämnda Psykiater också säger, alldeles för rädda för att begå ett ödesdigert misstag för att faktiskt lämna patienten med ansvaret. Min poäng i mitt förra svar till dig var alltså inte att du rent faktiskt uppfyller lpt-kriterium nr 1, utan att du i praktiken med nästan 100 % sannolikhet kommer att
bedömas uppfylla kriterium 1. Min erfarenhet stämmer alltså inte överens med Psykiaters - jag skulle inte säga att läkare överlag är bra på att göra korrekta bedömningar i den här typen av fall. I sista änden är nog både Psykiater och jag dock färgade av vår egen relation till psykvården, så sanningen ligger nog kanske nånstans mitt emellan 😊