• Anonym (S)

Hur seriöst är det "sveket"?

Anonym (Viller) skrev 2024-10-31 16:51:07 följande:
    Hur seriöst är det "sveket"?

Kvinnan i förhållandet är allvarligt sjuk, men måste ju klara vardagen med handling etc ändå.

Mannen har lovat att svara oavsett vad om hon ringer.

Idag ringde hon oväntat medan han jobbade (datorjobb) och han svarade inte.

Hon känner sig sviken, då hon blivit dålig på vägen hem från affären och behövt hjälp. Han förstod inte att det var därför hon ringde och tycker att hon borde ha ringt flera gånger istället för att ge upp och ringa nån annan.

Man kan inte kräva av någon att alltid finnas där.
    Orimliga förväntningar och faktiskt väldigt elakt.
    Det är att inte se den andre som en egen person med egna behov.
    Även om någon lovat att alltid ställa upp.

Att bli sviken av att någon inte uppfyller det omöjliga är inte särskilt kärleksfullt utan ganska egocentriskt

Att vara anhörig till någon som är kroniskt sjuk är i regel oerhört påfrestande, där man ofta måste sätta sina behov åt sidan jämt.

Om kvinnan i tråden behöver ha stöd som är tillgängligt 24/7 så är det bättre att hon skaffar trygghetslarm
  • Anonym (S)
    Anonym (Betta) skrev 2024-10-31 18:54:55 följande:

Fast det gäller inte alla att man inte kan hålla det. En del kanske kan det bättre än andra. Man vet ju själv bäst. Om man själv styr sitt jobb hur man vill tex så man alltid kan svara. Sen visst alla kan få en hjärtattack och falla död ner så man inte kan hålla löften. Eller om man blir kidnappad helt plötsligt då är det också svårt. Force majeure, typ.

Men vet man att man inte kan svara på grund av jobb så lovar man inte sånt. Nu står det ju inte varför han inte svarade, lät han bli för att han tex åt en bakelse just då, så är det värre.

Ingen kan lova att alltid svara.
    För det betyder att HELT avsäga sig sina egna behov.
    Vara tillgänglig hela tiden. Aldrig få vila. Aldrig få slappna av

Man kan sitta på toa. Sova. Stå i duschen. Vara och träna. Ha ett samtal med någon annan (respektlöst mot den man pratar med). Stå olägligt på tunnelbanan/bussen
    Ha dålig täckning. Vara på bio/Teater.
    Glömt telefonen

Ja listan kan göras lång....

Jag är av åsikten att man som anhörig måste få andrum.
    Man kan inte finnas bara för någon annan
  • Anonym (S)
    Anonym (Betta) skrev 2024-10-31 19:22:59 följande:
    Jo det finns de som kan det utan att man känner det är nåt problem. Det avgör man ju själv.
    Ganska osunt iallafall och inte särskilt sjysst mot omgivningen.

Jag tänker outsökt på Love actually och kvinnan som alltid svarar när den psykiskt sjuke brodern ringer.
  • Anonym (S)
    Anonym (Betta) skrev 2024-10-31 19:55:03 följande:
    Står inte ens nåt om att han inte kunde svara på grund av olika svårigheter som de du räknade upp. Inte heller att någon i omgivningen hade blivit störd av samtalet 
    Det påstod jag ju inte heller

Jag skrev att detta kan hända...och att det gör att det är svårt att lova att alltid kunna svara...
  • Anonym (S)
    Anonym (Viller) skrev 2024-10-31 21:14:23 följande:

Hon har inte krävt att han ska vara tillgänglig, det är han som på eget intiativ upprepade gånger lovat att vara det. Han jobbar hemifrån och har alltid telefonen med sig. Hon är inte arg, men det var jobbigt att inte få svar när hon faktiskt behövde honom. Hon har inte så många att ringa och det var ren tur att släktingen svarade.

Säger om igen: Trygghetslarm
    Sök hos kommunen
  • Anonym (S)
    Anonym (Viller) skrev 2024-11-01 02:15:05 följande:
    För att han faktiskt lovat och hon litade på det? Det bevisade ju att det bara är fina ord och inte att förlita sig på. Hon hade inte utrymme att ringa flera gånger i hopp om svar. Hon visste att han garanterat hade telefonen nära och valde att inte svara första gången. Man är inte fyrkantig för att man ringer någon annan i en paniksituation, fyrkantigt hade varit att fortsätta envisas att en viss skulle svara.
    Han visade sig mänsklig.

Ja det är dumt att lova att man ALLTID varenda sekund ska finnas där för en annan människa och vi får hoppas att han lärt sig att inte lova så mer.

Men frun behöver ha lite perspektiv i att detta gällde ETT tillfälle. Att då komma till slutsatsen att han inte är att lita på och allt var tomma löften låter väldigt hårt.
    Hon har en man som vill ställa upp och finnas där. Det är fint. 
    Men han är människa.
    Och att lägga hela ansvaret på någon annan (även om han själv sagt att han kan), det är vanskligt.

Eftersom frun faktiskt inte bett om löftet så blir jag nyfiken hur hon själv tänkt och gjort om han inte lovat.
    För någon annan plan måste hon ju isåfall själv ha haft för de tillfällen hon får dessa anfall? 
    Eller finns det ett outtalat krav/känsla att det inte fanns något annat alternativ som gjorde att mannen lovade frun detta?
  • Anonym (S)

Detta är vad jag avskyr med trådar där TS låtsas vara neutral berättarröst först (även om man fattar att det inte är så) för det ändras och smygs in information succesivt.
    Varför inte bara stå för sitt perspektiv. Det blir aldrig neutralt ändå.

Du skriver i din TS att samtalet kom oväntat för mannen, sedan hävdar du att du varit tydlig att du gick ut.
    Kan ju inte vara båda. Så antingen skrev du osant i början eller sen.

Du skriver att ditt tillstånd är så allvarligt att någon måste vara standby ständigt för att kunna påkalla ambulans men inte så allvarligt att du behöver trygghetslarm.
    Går inte ihop alls.

För mig handlar denna tråden om orimliga förväntningar på sin omvärld.
    Människor kan vara fina och finnas där men att bygga upp sin vardag på att en eller några människor ska släppa allt de har för händer som något ständig telefonakut är ursäkta mig vansinnigt. Det är bäddat för besvikelse.

• Anonym (S)
    Anonym (Viller) skrev 2024-11-01 08:55:00 följande:
    Han kallade det "oväntat", därför skrev jag det. Jag brukar inte behöva ringa, därför tyckte han väl att det var det.

9/10 gånger går anfallet över av sig själv, om det en gång inte gör det är jag troligtvis inte i skick att påkalla hjälp oavsett och såna larm behöver man väl trycka på? Hela poängen med den här typen av kontakt är för att slippa onödiga akutbesök. Kontakten är den som får larma om jag blir okontaktbar. Det är han själv som insisterar på att få vara den kontakten, jag har aldrig krävt det. När jag efter nätterna han inte svarat sagt att det inte fungerar att han är det lovade han att det inte skulle hända igen.
    Men förstår du inte att det är ett orimligt ansvar att lägga på någon?
    Det fungerar inte av den enkla anledningen....
    Även om människor önskar att de alltid ska kunna finnas blir det inte rättvist att de ska vara någon telefon-akut för dig. Folk har egna liv.

Förlåt, men om du kan ringa en anhörig kan du även trycka på en knapp som kopplar dig till trygghetscentralen (alltså inte 112), som fungerar precis så som du önskar att din särbo ska göra. Det vill säga de pratar med dig och kan påkalla hjälp om det behövs. Larmet är kopplat till GPS så hjälpen kan lätt hitta dig.

Här får du information om vad ett trygghetslarm kan innebära:
    Trygghetslarm - Ockelbo kommun

• Anonym (S)

Jag vet att jag låter hård och för det får jag be om ursäkt.

Självklart får du vara ledsen och besviken på att livet blivit så här. Det är en sorg att förlora förmågor och att vara sjuk.
    Jag hoppas att du har eller ser till att få samtalsstöd kring detta.

Jag kan ju inte säga något om huruvida din särbo är något att ha baserat på det du har skrivit här men mitt råd är att ta så mycket hjälp som möjligt utifrån så att ni kan fokusera på relationen. Det är att respektera både honom och dig själv och chansen att relationen överlever är så mycket större.

• Anonym (S)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-01 10:43:39 följande:
    Kanske svårt för dig och många andra men om man känner det inte är nåt större problem så är det ju upp till en själv. Det beror ju på vad man har för jobb och så tex
    Nä det är klart om man är sån som aldrig sover djupt, aldrig pratar med någon annan-privat/i jobbet (eller är sån som inte tycker att man ska respektera dem man pratar med), har vattentät telefon med sig i duschen, aldrig lyssnar på musik, aldrig befinner sig på ställen/sammanhang där man inte kan/bör prata, inte har några fritidsintressen som gör en otillgänglig, aldrig flyger, har täckning via försvaret och inte behöver jobba i sitt jobb...ja då kan man säkert lova att alltid alltid no matter what kan svara.
  • Anonym (S)
    Anonym (Viller) skrev 2024-11-01 11:03:25 följande:
    Rent krasst stämmer mycket av det där in på honom. Men hur som helst så är han inte alls upplåst av det här (som återigen är HAN SOM INSISTERAR PÅ). Han säger till om han inte kommer kunna svara, då vet
     jag det och får kontakta någon annan om jag måste.
    Min poäng är att det faktiskt inte går att garantera.

Min telefon spelar spratt för mig och kopplar inte fram samtal utan jag upptäcker det som missat samtal
    Ibland sover jag så tungt att jag inte hör larmet
    Spelar radion nån härlig låt så kansje jag höjer och inte hör
    Iblsnd glömmer jag sätta på ljudet på telefonen när jag varit på ställen som kräver det.

Fullt mänskligt att missa att svara enligt mig
    Svek enligt dig

Din särbo ska alltså anpassa sitt liv så att han alltid är tillgänglig. Inte vara för trött, ha koll på telefonen etc etc
    Det är som uppbyggt för misstag.

Ja han har lovat men du kan ju även göra en egen analys huruvida någon verkligen alltid kan svara och det är rimligt att ha den förväntan.
Svar på tråden Hur seriöst är det "sveket"?