Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Bli av med jobbet.

Har de preciserat på vilket sätt du är otrevlig? Förmodligen skulle du kunna bli hjälpt av att få veta det. Finns det någon du jobbat med som du fått bra kontakt med och som du skulle kunna fråga vad det var de andra störde sig på? Jag menar inte att det är fel på dig och att du är elak, men att det kanske finns saker du gör som andra irriterar sig på men du själv inte uppfattar som annorlunda. 

Är du social på jobbet? Ställer frågor om folks hundar och trädgårdsprojekt och sånt och lyssnar aktivt på svaret, ger ögonkontakt? Tar du ögonkontakt och ler när ni ses i korridorer och lunchrum eller på stan på fritiden? Förlåt om det här är fullkomligt självklart för dig att göra!! Jag spånar bara kring vad som kan ha gått snett. 

Är du kvinna? Många kvinnor med autism eller adhd får aldrig någon diagnos eftersom kunskaperna om det är rätt låga. Diagnoskriterierna var länge utformade efter män och pojkar. Du kan ju ha drag av tex autism som ger dig vissa sociala svårigheter. 

Att din man kallar dig för det perfekta mobbingoffret får mig att misstänka autism eller drag av det. 

Jag vill tillägga att jag känner skittrevliga personer med autism! Att ha det är inte synonymt med att vara otrevlig, men om det sociala skiter sig om och om igen så kan man ändå gissa att det kan röra sig om något sånt. Oavsett så kan man träna upp sina sociala färdigheter. 

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/autism/flickor-och-kvinnor-med-autism/

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/adhd/flickor-och-kvinnor-med-adhd/

Annat som kan göra att man har svårt med det sociala kan vara dysfunktionell uppväxt. 

• Anonym (H)
    Anonym (Halvblodsprins) skrev 2024-11-01 21:52:34 följande:
    Bra inlägg, men jag reagerar lite. Varför skulle man vara ett perfekt mobbningsoffer för att man har autism? 
    För att man inte alltid förstår socialt finlir och därför kan ha svårare att bemöta mobbningen, i synnerhet om den är subtil. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-02 10:37:14 följande:

Alltså, jag är på arbetet för att utföra ett arbete, för att få pengar till mat och husrum. 

Jag tänker på säkerheten och är hjälpsam vid tunga lyft osv. Att jag sedan inte vill prata med andra för att jag i grunden mår dåligt och det är inte något som några socker piller kan råda bot på..ska inte läggas mig till last.

Visst när det kommer till kundbemötande, men det är av någon anledningen mycket enklare för mig. 

Jag svarar om något säger något. Men jag står inte och ältar saker, pratar skit om de andra eller beklagar mig över min arbets dag. Nej. Vi har en som säger precis samma saker varje dag och vi är två som stör oss på det. Samtidigt så spelar den ut hela tiden så man blir trött bara av att se personen. 

Jag har ingen skyldighet i att bli kompis med någon på arbetet då jag endast är där för att arbeta och inget annat. 

Jag håller mig bäst för mig själv och hjälper andra när det behövs. 

Självklart måste man kunna få arbeta utan att behöva le eller lös prata med någon. 

Att bete sig som folk är inte bara att låta bli att bete sig illa. Det ingår också att visa normal hyfs. Hälsa, le och så vidare. Det verkar inte bara vara du på ditt jobb som inte klarar det utan flera stycken, och arbetsmiljön blir därefter. Att man inte vill småprata tycker jag personligen är ok, men jag skulle säga att det är illa ansett sv många, så klarar man inte det kan det vara bra att berätta varför, annars finns det folk som tolkar bristen på småprat som fientligt beteende. Att inte prata med någon är ju ett klassiskt sätt att visa att man är arg på någon eller ser ner på dem. 
Svar på tråden Bli av med jobbet.