Inlägg från: Anonym (Halvblodsprins) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Halvblodsprins)

Bli av med jobbet.

Anonym (H) skrev 2024-10-31 09:49:52 följande:

Har de preciserat på vilket sätt du är otrevlig? Förmodligen skulle du kunna bli hjälpt av att få veta det. Finns det någon du jobbat med som du fått bra kontakt med och som du skulle kunna fråga vad det var de andra störde sig på? Jag menar inte att det är fel på dig och att du är elak, men att det kanske finns saker du gör som andra irriterar sig på men du själv inte uppfattar som annorlunda. 

Är du social på jobbet? Ställer frågor om folks hundar och trädgårdsprojekt och sånt och lyssnar aktivt på svaret, ger ögonkontakt? Tar du ögonkontakt och ler när ni ses i korridorer och lunchrum eller på stan på fritiden? Förlåt om det här är fullkomligt självklart för dig att göra!! Jag spånar bara kring vad som kan ha gått snett. 

Är du kvinna? Många kvinnor med autism eller adhd får aldrig någon diagnos eftersom kunskaperna om det är rätt låga. Diagnoskriterierna var länge utformade efter män och pojkar. Du kan ju ha drag av tex autism som ger dig vissa sociala svårigheter. 

Att din man kallar dig för det perfekta mobbingoffret får mig att misstänka autism eller drag av det. 

Jag vill tillägga att jag känner skittrevliga personer med autism! Att ha det är inte synonymt med att vara otrevlig, men om det sociala skiter sig om och om igen så kan man ändå gissa att det kan röra sig om något sånt. Oavsett så kan man träna upp sina sociala färdigheter. 

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/autism/flickor-och-kvinnor-med-autism/

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/adhd/flickor-och-kvinnor-med-adhd/

Annat som kan göra att man har svårt med det sociala kan vara dysfunktionell uppväxt. 

Bra inlägg, men jag reagerar lite. Varför skulle man vara ett perfekt mobbningsoffer för att man har autism? 
Svar på tråden Bli av med jobbet.