• Anonym (Joel)

Fast i ett vakuum typ...

För 2 år sedan gick jag igenom en oväntad och uppslitande skilsmässa med hon som varit min fru i nästan 16 år och livskamrat en bit över 20 år. Hon har sedan länge flyttat ihop med en ny partner i ett fint radhus. Jag bor handlingsförlamat kvar i den lägenhet som var första bästa lägenhet jag hittade efter separationen. Jag jobbar, äter och sover och på helgen lite alkohol för någon typ av avslappning. Men leder mest till att jag somnar framför TVn.  Bara för några år sedan var jag en helt annan person. Jag var företagsam. Jag tog chanser och jag levde. Nu lever jag som att jag går att väntar på något. Vad göra? Jag bara existerar och gör inget vettigt av mina dagar.

• Svar på tråden Fast i ett vakuum typ...
  • Anonym (Lisa)

Ja du, antingen fortsätter du som du gör nu eller så rycker du upp dig. Du har ju levt ett annat liv innan, så du vet hur det går till. Eller var det i själva verket din hustru som skötte allt det sociala, alla aktiviteter osv?

Du har väl familj och släktingar, kompisar och arbetskamrater? Varför inte umgås med dom? Skaffa dig en hobby? Finns resor där man åker i grupp. Motionera, gå till biblioteket. 

Bara du kan lösa detta. Frågan är hur pass intresserad du är, på riktigt. 

• Anonym (Du är fri att göra ditt val)

Det är ditt val.
    Ingen annan kan göra ditt val åt dig.

Gör dina egna val och fatta dina egna beslut.

Vill du själv leva som du har valt att göra?
    Ta då ett aktivt beslut att detta är vad du önskar dig, detta är ditt medvetna val.

Vill du själv påverkas av och tycker du det är viktigt för dig vad ditt ex gör och hur hon har det, vem hon är tillsammans med och hur fint deras radhus är.
    Om du gillar att älta detta, om det är det som du själv vill välja att fokusera på i ditt eget liv, om detta är ditt mål i livet, så är detta ditt val.

Men om du hellre vill välja att fokusera på något annat så har du den valmöjligheten.

Skaffa dig det du behöver.
    Skaffa dig hjälp om det är vad du behöver.
    Eller vem menar du skulle på eget bevåg komma till dig och göra det åt dig?

Du är priviligierad jämfört med de flesta människor i världen.
    Det är inte synd om dig.
    Du väljer själv om du ska tycka synd om dig själv eller om du ska fokusera på att i stället tycka något annat.

Gör dina egna aktiva val och använd ditt goda läge och dina goda möjligheter till det du själv vill.

Är det ditt val att låta andra människor och andra händelser helt styra ditt eget liv? Är detta din egen önskan och vilja?
    Är det ditt ex och hennes handlingar som du vill ska styra ditt liv?
    Om detta är ditt val, se då till att komma överens med dig själv att detta faktiskt är vad du själv önskar få ut av ditt eget liv. Fatta då ditt medvetna och aktiva beslut att fortsätta som du gör nu, om detta är vad du vill.

Det är ditt val.

• Anonym (Andreas)

Om luften har gått ur dig efter skilsmässan så kanske du skulle behöva börja med att prata med någon , bearbeta skilsmässan och alla känslor som kom då och som du uppenbarligen har kvar.  

Att sitta passiv i soffan varje dag och dricka alkohol varje helg är ju ett sätt att fly från dom konsekvenserna som blev av skilsmässan.  Och det funkar ju givetvis inte i längden. 

Boka tid hos företagshälsovården om du har sån och se över din hälsa till att börja med.  

• Anonym (?)

Hur skulle du leva ditt liv om du får drömma lite? 

Svar på tråden Fast i ett vakuum typ...