• Anonym (Z)

Får skolan förbjuda päls?

Agda90 skrev 2024-10-30 11:52:30 följande:

Låter som att ni har barn med allvarliga allergier på er skola. För många år sedan arbetade jag på ett ställe där jag hade en kollega med flera hundar. De var givetvis aldrig på jobb med henne men pälsen i kläderna gjorde så att jag fick andnöd pga min allergi. 

Det gick så långt att HR blev inkopplat för chefen var en total mes. 
    Jag valde att ha samtal med kollegan om hur vi skulle göra för hon tyckte inte heller att det var så kul att komma till jobb och se mig bli blå och blek när luftvägarna snörptes ihop. Dessa samtal fick vi ha utomhus!

Efter många turer hittade min kollega en väg som fungerade. För min hälsas skull vände hon på sina morgonrutiner. Det sista hon gjorde innan hon gick till jobb var att duscha och sätta på sig rena kläder. Hon gick ut i hallen barfota och satte på sig rena strumpor precis innan hon tog på sig skorna. 
    Jag uppskattade hennes hjälp oerhört mycket för allergi medicinerna fungerade inte så bra på mig. 

Att ändra vissa rutiner på hemmaplan kan göra att man inte släpar med så mycket hår på kläderna. Man får testa sig fram

Det var ju snällt av din kollega men man kan verkligen inte kräva eller förvänta sig att alla barnfamiljer på en skola ska anpassa sina rutiner på det sättet för ett barn. Många bor i lägenhet och kan inte tvätta så ofta eller så bara hinner eller vill man inte tvätta så ofta att alla plagg måste vara nytvättade varje dag. Många ska upp tidigt och det är stressigt som det är att ta sig till jobb/skola/förskola och att då hinna med att duscha alla barn innan man går också är orimligt för många. Hunden eller katten kanske hoppar upp på barnet precis innan man ska gå hemifrån, eller då glömmer barnet av sig och börjar gosa med djuret, är det bara att dra av alla kläder och börja om då? Nej, som sagt, orimligt. Man får hitta en annan lösning för det barn som är så allergisk då än att alla andra ska anpassa sina liv. Det är en säkerhetsfråga också. Även om skolan skulle få sätta hårda regler på vilka rutiner man ska ha så finns det alltid de som inte kommer följa reglerna eller någon som glömmer av sig någon dag.
Svar på tråden Får skolan förbjuda päls?