Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Det finns olika källor med olika upptäckter. Det ska man nog ta hänsyn till innan man för en debatt utifrån premisser som inte nödvändigtvis stämmer.

" In 2000, researchers Roberto Colom and Francisco J. Abad conducted a large study of 10,475 adults on five IQ tests taken from the Primary Mental Abilities and found negligible or no significant sex differences. The tests conducted were on vocabulary, spatial rotation, verbal fluency and inductive reasoning."

"
    A large analysis by five researchers with a representative sample size of over 15,000 participants found no support for sex differences in IQ, neither among children nor among adults."

"
    A 2022 meta-analysis found that even small sex-based differences in general intelligence were an artifact of older tests, with current test batteries showing no statistically significant difference between the sexes, but that differences in intelligence sub-types such as processing speed (favoring females) and visual-spatial reasoning (favoring males) remained even when controlling for test age."

en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence

En del försöker i vanlig ordning att peka på undantag, som personer med funktionsnedsättningar som ändå har hög iq. Iq är inget perfekt sätt att kvantifiera intelligens. Redan nu delar vi in människor i grupper för att kunna hjälpa dem bättre, genom att kvantifiera olika egenskaper. En del personer klarar inte av att tillgodogöra sig undervisningen i den allmänna skolan, de får gå i anpassad skola och där lära sig bättre än annars. Omusikaliska personer kommer aldrig att bli några framstående musiker. Där kan man till och med skämta om det. Vi delar in skolklasser i åldersgrupper istället för efter hur mycket de kan. Senare delas vissa grupper upp, i matematik exempelvis.

Då det kommer till iq verkar det vara betydligt känsligare. Det verkar spegla våra värderingar. Att snabbt lära sig och bearbeta information och kunna realisera den, omsätta den i något gynnsamt värderar vi uppenbarligen högt. Som jag har förstått det så är varken vilja eller önskningar oberoende av våra kognitioner och fysiska friheter eller begränsningar. Som jag också har förstått det är människovärdet baserat på existens, inte på egenskap eller funktion.

Vidare, då det finns individuella skillnader, varför skulle det inte kunna finnas olika skillnader mellan olika grupper? Det är inget att vara rädd för om så är fallet. En del grupper är längre än andra, en del har mer hårväxt osv. Än sedan då?

Freddie K skrev 2024-10-30 15:42:55 följande:
    Jag tänker att man kan vara väldigt bra på en del av IQ-testet, men dålig på en annan del. Sänks resultatet då?
    Tja, du skulle kunna vara bra på induktiv logik men sämre på deduktiv logik, då kommer resultatet att sänkas.
    Anonym (Typ) skrev 2024-10-30 16:05:19 följande:

Intressanta inlägg som vanligt av dig. Du fick mig att slå upp induktiv- och deduktiv intelligens. 

Det är fint av dig att basera människovärdet på existens, men det är långt ifrån alla som gör. Många värderar kompisar, familj och respektive utifrån egenskaper och funktion eftersom det bidrar till status. Precis som man lite mer tydligt gör på en arbetsplats.

IQ och hur attraktiv man är verkar vara känsliga bitar där man värderar människor och är ofta inget man kan driva med, skoja bort som man kan göra med sin oförmåga att dansa, rytm eller sångröst. Dessa egenskaper är betydligt enklare att ha distans till.

I skolvärlden talas det mindre och mindre om barns oförmåga utan istället miljöns otillräcklighet. Jag vet inte om det är rätt väg att gå.

Tack så mycket! Trevligt att kunna bidra med något givande.

Säkert är det så, det finns egenskaper jag inte tycker om och sådana jag tycker om hos andra, men oavsett det är de ju människor, kännande och levande precis som jag.

Ja, distans är ett riktigt passande ord. Att sjunga falskt kan man ju skratta åt själv. Attraktion och intelligens är egenskaper som, för att använda det begreppet, innebär hög fitness. Någonting som gynnar överlevnad och reproduktion.

Ja, det är förmodligen ett omfattande ämne med flera olika delar och infallsvinklar. Nej, varför skulle miljöerna vara otillräckliga kan man fråga sig.  
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!