-
Kvinnor har en form av övertag i samhället med tanke på vad dom har mellan benen och mäns kåthet. Om inte män så gärna ville knulla så skulle samhället se annorlunda ut.Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-29 22:06:18 följande:Eftersom att kvinnor är mer intelligenta än män så är ju sanningen den och det är ju inte kvinnornas fel. Det måste vara biologiskt, att kvinnor har ett övertag.
-
Det finns ingen rättvisa på det sättet du efterfrågar. Man har helt enkelt olika IQ och det mäts inte bara på ett sätt. Det mäts genom olika tester som testar förmågor som inkluderas i begreppet IQ.Freddie K skrev 2024-10-30 15:15:28 följande:Jo, men jag tycker inte det är rättvist. Räcker det bara att kvantifiera en viss egenskap för att man ska anses som smart? Borde det inte vara fler egenskaper som spelar in?
Eller hur tänker du att det är orättvist? -
Freddie K skrev 2024-10-30 15:34:26 följande:Jag vet som sagt inte hur IQ-testerna är uppbyggda, men jag kan tycka att alla aspekter borde ingå.
Menar du empati etc eller vilka andra aspekter?
IQ mäts utifrån egenskaper som att se mönster, samband, lösningar och kunna tänka i flera led samt från olika perspektiv.
-
Det finns nog olika. Vissa är uppdelade i olika förmågor, men alla mäter ändå logik, förmåga att se mönster, samband , att kunna tänka utifrån olika perspektiv, kunna kategorisera och se saker i flera steg.Freddie K skrev 2024-10-30 15:42:55 följande:Jag tänker att man kan vara väldigt bra på en del av IQ-testet, men dålig på en annan del. Sänks resultatet då?
Men tex empati etc ingår såklart inte. Då mäter man istället EQ. -
fultextad användarhandbok skrev 2024-10-30 15:48:49 följande:
En del försöker i vanlig ordning att peka på undantag, som personer med funktionsnedsättningar som ändå har hög iq. Iq är inget perfekt sätt att kvantifiera intelligens. Redan nu delar vi in människor i grupper för att kunna hjälpa dem bättre, genom att kvantifiera olika egenskaper. En del personer klarar inte av att tillgodogöra sig undervisningen i den allmänna skolan, de får gå i anpassad skola och där lära sig bättre än annars. Omusikaliska personer kommer aldrig att bli några framstående musiker. Där kan man till och med skämta om det. Vi delar in skolklasser i åldersgrupper istället för efter hur mycket de kan. Senare delas vissa grupper upp, i matematik exempelvis.
Då det kommer till iq verkar det vara betydligt känsligare. Det verkar spegla våra värderingar. Att snabbt lära sig och bearbeta information och kunna realisera den, omsätta den i något gynnsamt värderar vi uppenbarligen högt. Som jag har förstått det så är varken vilja eller önskningar oberoende av våra kognitioner och fysiska friheter eller begränsningar. Som jag också har förstått det är människovärdet baserat på existens, inte på egenskap eller funktion.
Vidare, då det finns individuella skillnader, varför skulle det inte kunna finnas olika skillnader mellan olika grupper? Det är inget att vara rädd för om så är fallet. En del grupper är längre än andra, en del har mer hårväxt osv. Än sedan då?
Intressanta inlägg som vanligt av dig. Du fick mig att slå upp induktiv- och deduktiv intelligens.
Det är fint av dig att basera människovärdet på existens, men det är långt ifrån alla som gör. Många värderar kompisar, familj och respektive utifrån egenskaper och funktion eftersom det bidrar till status. Precis som man lite mer tydligt gör på en arbetsplats.
IQ och hur attraktiv man är verkar vara känsliga bitar där man värderar människor och är ofta inget man kan driva med, skoja bort som man kan göra med sin oförmåga att dansa, rytm eller sångröst. Dessa egenskaper är betydligt enklare att ha distans till.
I skolvärlden talas det mindre och mindre om barns oförmåga utan istället miljöns otillräcklighet. Jag vet inte om det är rätt väg att gå.