Faxze skrev 2024-10-30 16:24:23 följande:
Testerna är absolut inte likvärdiga. De testar olika saker och det beror på att det finns flera olika definitioner av IQ.
Är t.ex. språk en del av intelligensen? En del säger ja, andra säger nej då språk är något man lär sig efter hand. De som säger nej på det vill försöka hitta den så kallade flytande intelligensen som är oberoende av vi lär oss under livet. Detta är också vad Mensa tittar på. Ett försök att enbart se en slags grundintelligens.
De som säger ja anser att man ska mäta den kristalliserade intelligensen, vilken kan ses ett mått på hög allmänbildning, språk mm. Och återigen andra kombinerar dessa för att få fram en mer generell intelligens.
Det är visat att korrelationen mellan de olika testerna kan vara ganska låg så det gäller att vara tydlig med vad man testar. Jag gillar Mensas intagningstest då det ger en möjlighet för de som inte lyckats i skolan genom att det bara tittar på en slags grundintelligens. Däremot hade det testet varit värdelöst i skolsammanhang om man vill ha information som kan användas för att hjälpa eleven i skolan. Där är WISC mycket mer användbart eftersom man får flera olika värden.
Så jag frågar alltid om vilket test personer gjort när de nämner sin IQ. Dessutom kan ju även skalan (standardavvikelsen) vara olika för olika tester. Likaså är ett exakt värde omöjligt att ta fram, det finns alltid felmarginaler. Därför får man på mensas test intervall som 131-135 eller 135+
Jag har testat mig både med Ravens matriser och med WAIS och fick samma resultat på båda. En vän har också gjort dessa test och fick omkring 115 på WAIS (sammanvägda måttet) och 135+ på Ravens matriser. Delarna av WAIS som mäter den flytande intelligensen var däremot över 130 för henne så den delen stämmer ändå hyfsat överens mellan testerna även för henne.
Ja precis, jag känner till allt det du skrev ovan. Jag tycker personligen att det är konstigt att mäta flytande intelligens som ex språk (Allmänbildning), eftersom du kan sitta ner och gå igenom lexikon innan intelligenstestet och på så vis öka allmänbildning och få högre poäng. Samma sak med matematik på de intelligenstester som har denna del med. Om du tränar tillräckligt innan testet kan du höja din poäng på de tester som har matematik del.
kristalliserad intelligens är det jag är mest intresseras av men jag är samtidigt kritisk till Mensa testet. Om du ger en person i Afrika ett Mensa test som inte gått i skolan som ska försöka tyda dessa symboler, tror inte jag går så bra. Symbolerna i Mensa är något som vi fått med oss i vårt samhälle främst genom skolan. Vissa symboler på Mensa testet innehåller en del matematik i symbolerna. Att någon skulle påstå att mensas test funkar världen över för att undersöka den kristalliserade intelligensen fungerar nog inte. Så frågan är hur mycket vi är präglade av skolan för att lyckas med dessa symboler. Dessa symboler funkar troligtvis bara i utvecklade länder med tillgång till skola men de funkar nog inte bland en befolkning som inte har tillgång till skola. Så frågan är egentligen där också, hur mycket är kristalliserat och hur mycket är flytande intelligens på Mensa testen? Med det sagt så tycker jag än dock att Mensa testet är närmast den kristalliserade intelligensen med de tester vi har idag.