Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Män har både högre och lägre IQ än kvinnor. Kvinnor är mer genomsnittliga. Det TS skriver stämmer alltså, men bara till viss del.

Sen mäter IQ bara en viss typ av intelligens, framför allt logisk och matematisk problemlösningsförmåga. Men det finns andra typer av intelligens, t ex emotionell intelligens (EQ) och kreativ intelligens, som dock är mer svårmätt.

IQ mäter inte inlevelseförmåga, social begåvning eller empati t ex. Det är därför någon kan ha högt IQ men ändå svårigheter, samtidigt som någon kan ha lägre IQ men ändå uppfattas som intelligent. 

• fornminne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-30 16:57:24 följande:

Jag jobbar med hyfsat svåra saker inom IT och flera av mina kollegor är medlemmar i Mensa. Men jag blir förvånad för just dessa tycker jag inte är så framstående och bra på problemlösning. 

De är nog bra på att förstå saker snabbt, ta till sig mycket information, men inte så bra på att lösa problem. Kanske för att problemlösningen kräver kreativitet och det är inte det som mäts av Mensas grafiska figurer? 

Det måste ju bero på vilken typ av problem som ska lösas. Är det mer komplext än att förmågan att snabbt se logiska samband (vilket det ofta är på en arbetsplats, nästan oavsett vad man jobbar med), har man ju inte så stor nytta av sin Mensa-nivå. Den är bara till hjälp för just den delen. Har man lågt på andra typer av intelligens, som kreativitet eller social förmåga, kan det vara svårt att bli bra på den typen av problemlösning.

Det är som att fixa vissa pusselbitar galant, bättre än många andra. Men det fattas ändå bitar som är svåra för dessa personer att få dit.

Sen kan man självklart ha högt IQ, samtidigt som man har högt eller relativt högt även när det gäller andra typer av begåvning. Då har man nog lättare för den typen av problemlösning som ofta krävs i olika yrken.
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!