Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!
Finns det ens en entydig definition på vad IQ är? Jag har sett olika typer av IQ test som mäter olika typer av förmågor.
Finns det ens en entydig definition på vad IQ är? Jag har sett olika typer av IQ test som mäter olika typer av förmågor.
Ja precis, jag känner till allt det du skrev ovan. Jag tycker personligen att det är konstigt att mäta flytande intelligens som ex språk (Allmänbildning), eftersom du kan sitta ner och gå igenom lexikon innan intelligenstestet och på så vis öka allmänbildning och få högre poäng. Samma sak med matematik på de intelligenstester som har denna del med. Om du tränar tillräckligt innan testet kan du höja din poäng på de tester som har matematik del.
kristalliserad intelligens är det jag är mest intresseras av men jag är samtidigt kritisk till Mensa testet. Om du ger en person i Afrika ett Mensa test som inte gått i skolan som ska försöka tyda dessa symboler, tror inte jag går så bra. Symbolerna i Mensa är något som vi fått med oss i vårt samhälle främst genom skolan. Vissa symboler på Mensa testet innehåller en del matematik i symbolerna. Att någon skulle påstå att mensas test funkar världen över för att undersöka den kristalliserade intelligensen fungerar nog inte. Så frågan är hur mycket vi är präglade av skolan för att lyckas med dessa symboler. Dessa symboler funkar troligtvis bara i utvecklade länder med tillgång till skola men de funkar nog inte bland en befolkning som inte har tillgång till skola. Så frågan är egentligen där också, hur mycket är kristalliserat och hur mycket är flytande intelligens på Mensa testen? Med det sagt så tycker jag än dock att Mensa testet är närmast den kristalliserade intelligensen med de tester vi har idag.
Jag jobbar med hyfsat svåra saker inom IT och flera av mina kollegor är medlemmar i Mensa. Men jag blir förvånad för just dessa tycker jag inte är så framstående och bra på problemlösning.
De är nog bra på att förstå saker snabbt, ta till sig mycket information, men inte så bra på att lösa problem. Kanske för att problemlösningen kräver kreativitet och det är inte det som mäts av Mensas grafiska figurer?