Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Mäns IQ är mer spritt än vad kvinnors är. Det innebär att män finns både i den högsta och den lägsta delen av normalfördelningen, medan kvinnor ligger mer jämt i densamma.

Det betyder att den genomsnittliga kvinnan är mer intelligent än den genomsnittliga mannen, men bland männen finns de med högst (och lägst, inte att förglömma) IQ.

• Embla twopointoh
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-30 00:14:16 följande:
    Betyder att det inte finns några genier bland kvinnor utan bara medelmåttor? 
    Nej, naturligtvis inte. Nu vet jag inte exakt vad du lägger i ordet "geni", men nog finns det riktigt intelligenta kvinnor , de är bara färre än de riktigt intelligenta männen. Å andra sidan är det motsatta sant också, att det finns kvinnor med riktigt lågt IQ, men de är färre än män med riktigt lågt IQ.

Och det är större sannolikhet att en slumpmässigt utvald kvinna har högre IQ än en slumpmässigt utvald man.

Har du läst någon statistik alls? Vet du vad normalfördelning är?

• Embla twopointoh
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-30 00:20:00 följande:
    Vet inte. Har inte testat. Men jag klarar mig bra utan att vara med där faktiskt. Vilka fördelar har man av att vara med där förutom att kunna säga orden att man är med i mensa? 

Jag är nog lite över normalbegåvad, varken mer eller mindre. 
    Jag läste någonstans att de flesta tror att de är medelintelligenta eller lite över.
  • Embla twopointoh
    Embla twopointoh skrev 2024-10-30 00:24:43 följande:
    Nej, naturligtvis inte. Nu vet jag inte exakt vad du lägger i ordet "geni", men nog finns det riktigt intelligenta kvinnor , de är bara färre än de riktigt intelligenta männen. Å andra sidan är det motsatta sant också, att det finns kvinnor med riktigt lågt IQ, men de är färre än män med riktigt lågt IQ.

Och det är större sannolikhet att en slumpmässigt utvald kvinna har högre IQ än en slumpmässigt utvald man.

Har du läst någon statistik alls? Vet du vad normalfördelning är?
    Jag insåg att det där kanske kan tolkas på ett otrevligt/överlägset sätt. Det var inte så jag menade, utan är en uppriktig fråga, så att jag vet nivån.
  • Embla twopointoh
    Freddie K skrev 2024-10-30 13:26:49 följande:

Det är intressant hur de mäter IQ och EQ. Jag tycker inte att IQ-testerna är rättvisa. Man kan vara jättebra på en sak, men jättedålig på en annan så det är intressant hur de mäter sånt, sen tänker jag att är en apa intelligent för att den kan 200 tecken och vad jämför man med då? Jämför man med en apelsin, så visst, då är den smart. 

Det är ungefär som att säga att ett historiaprov inte är rättvist eftersom det inte prövar kunskaper i matte eller idrott.

IQ-tester är bara ett sätt att kvantifiera en viss egenskap. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 11:11:44 följande:
    Men det är på gruppnivå och inte individuellt. 

Individuellt tenderar männen att oftare har väldigt hög iq eller låg iq. Medans kvinnorna tenderar att ofta ligga i mitten, det som brukar kallas för medelmåttigt eller mediokert, anspråkslöst. I förhållande till män finns det därför extremt få kvinnliga genier.  
    Eh, nej, det stämmer inte. Jag tror du svarat på min tidigare fråga, du har ingen aning om vad normalfördelning är för något eller vad "medelvärde" innebär.
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!