Inlägg från: Anonym (Eli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eli)

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 21:00:23 följande:
    Har aldrig gjort ett certifierat iq test i skriftlig form utan bara de där datorversionerna. 
    Så jag vet inte. Men ganska högt skulle jag tro. 110-130 någonstans. 
    Glappet mellan 110 och 130 är ju väldigt stort. 110 är ju genomsnittligt.

Vad gäller mäns iq så är det sant att fler män har extremt hög iq än kvinnor, men även fler män kan ha extremt låg iq. Kvinnor håller sig närmare genomsnittet oavsett låg eller hög iq. Att män på gruppnivå har högre iq har därför ingen betydelse vad gäller intelligens på individnivå.
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-30 00:14:16 följande:
    Betyder att det inte finns några genier bland kvinnor utan bara medelmåttor? 
    Jag antar att du aldrig hört talas om Marilyn vos Savant... bland andra.
  • Anonym (Eli)
    Freddie K skrev 2024-10-30 15:15:28 följande:
    Jo, men jag tycker inte det är rättvist. Räcker det bara att kvantifiera en viss egenskap för att man ska anses som smart? Borde det inte vara fler egenskaper som spelar in? 
    Inom intelligens mäts fler faktorer in. Man gör ett misstag om man likställer iq med intelligens eftersom iq bara är en aspekt i intelligens.

Så man kan mycket väl ha genomsnittlig iq och samtidigt vara mycket intelligent. Om det bara var de med iq över genomsnittet som räknades som intelligenta skulle vi inte ha jättemånga universitetsstudenter.
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 11:11:44 följande:
    Men det är på gruppnivå och inte individuellt. 

Individuellt tenderar männen att oftare har väldigt hög iq eller låg iq. Medans kvinnorna tenderar att ofta ligga i mitten, det som brukar kallas för medelmåttigt eller mediokert, anspråkslöst. I förhållande till män finns det därför extremt få kvinnliga genier.  
    Nehej du, män på individnivå "tenderar" inte alls att ha väldigt högt eller lågt iq. Precis som kvinnor tenderar män att ha genomsnittlig iq. Sen finns det fler undantagsfall bland män. Det betyder att den genomsnittlige mannen är vare sig smartare eller dummare än den genomsnittliga kvinnan.
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!