Inlägg från: Anonym (Lisbeth13) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisbeth13)

Börja tidigt och korta dagar eller hemma längre?

Hej! 

Vi behöver snart ta beslut för vårt barn som igår fyllde 1 år. BVC berättade barn kan börja förskolan nu från 1 år men ibland kan det vara bra att vänta lite. 

Både jag och pappan har jobb men föräldralediga nu. Borde vi skola in i januari (har fått plats) och då låta honom gå 9-13 ett år eller vara hemma till juli/augusti men då kommer han behöva gå 7:30-15 varje dag. 

Hur hade ni resonerat? 

• Svar på tråden Börja tidigt och korta dagar eller hemma längre?
  • Anonym (Lisbeth13)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-10-29 14:58:00 följande:

Om pengar inte är ett problem så hade jag låtit honom vänta. De har inget direkt behov av att vara på förskolan när de är så små. 
    Så har ni råd och inte känner att ni måste börja arbeta, alla trivs ju inte med att gå hemma för länge, så vänta. 

Tack. Det som oroar mig är att det blir så långa dagar redan i höst.. vi har inte tillräckligt med föräldradagar att jobba mindre än 75% i höst om vi är lediga i vår..
  • Anonym (Lisbeth13)
    Anonym (?) skrev 2024-10-29 16:04:52 följande:

Jag hade valt januari och korta dagar i ett år. Enligt vad jag vet är just 1,5år en dålig ålder för inskolning

Tack. vi Kan skola in när han är 22 månader.
    Anonym (Sandra) skrev 2024-10-29 14:58:00 följande:

Om pengar inte är ett problem så hade jag låtit honom vänta. De har inget direkt behov av att vara på förskolan när de är så små. 
    Så har ni råd och inte känner att ni måste börja arbeta, alla trivs ju inte med att gå hemma för länge, så vänta. 

Tack. Det som oroar mig är att det blir så långa dagar redan i höst.. vi har inte tillräckligt med föräldradagar att jobba mindre än 75% i höst om vi är lediga i vår..
    Anonym (jan) skrev 2024-10-29 16:09:35 följande:
    Jag skulle nog hellre vänta i så fall.

Om han är ett år nu så är han alltså 1 år 2 månader i januari och i så fall är ca 1 år 11 mån i augusti nästa år. Då skulle jag hellre vänta och låta honom vara hemma lite till. 

Januari är också mitt i infektionssäsongen vilket innebär stor risk att han blir sjuk hela tiden sitt första halvår på förskolan. Börjar han i augusti är han dels lite större och klarar infektionerna något bättre, och att han hinner gå några månader innan de värsta infektionerna kommer igång. 

7.30-15 är inte heller superlånga dagar, och i den åldern sover de ju en bra stund på förskolan också. 

Tack för svar. 7:30-15 blir nästan 35 h veckan.. känns länge
  • Anonym (Lisbeth13)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-29 16:22:51 följande:

Alla jag känner vars barn började som ettåringar i januari fick vabba massor hela vintern , det är massor av sjukdomar då. Så om ni måste skola in honom i januari, var förberedda på det. För barnets skull tror jag det är mycket bättre att börja i augusti. 

Tack!
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-29 16:24:43 följande:
    7:30 till 15:00 tycker jag är jättebra tider. Han sover ju troligtvis en stund mitt på dagen och kommer därför inte vara helt slut vid 15:00.

Okej så det är inte allt för länge för en 22 månaders? Jag tänker det många timmar borta. bvc sa korta dagar är bäst för små barn därför jag funderar mycket. 

Räkan77 skrev 2024-10-29 16:29:17 följande:

Jag skulle vänta till i augusti. Har någon av er möjlighet till flexibla arbetstider? Om inte, skulle det gå att byta jobb till ett jobbsom tillåter det? I såfall kanske ni kan få ner tiden på förskolan en timme om dagen.

Tyvärr inte, båda jobbar kontorstider. 

• Anonym (Lisbeth13)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-29 22:17:31 följande:

Varför är ni båda föräldralediga? Eller missuppfattar jag något?

tills han fyllde 1 kunde båda vara hemma utan att arbete/sjukpenning påverkades (Passat på resa till släkt) Nu tar vi dubbla dagar innan pappan börjar arbeta igen! 
  • Anonym (Lisbeth13)
    Räkan77 skrev 2024-10-31 16:53:58 följande:
    Kan inte någon av er börja jobba halvtid åtminstone för att spara dagar så ni kan förkorta tiden på förskola och ta långledigt på sommaren osv första åren?
    Vi båda är långlediga Över sommaren på våra tjänster. Till hösten har vi lite På jobbet som gör att det blir svårt. Vi kommer behöva arbeta 75% och att gå om lott är svårt då båda bedriver undervisning på olika håll. 
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-31 18:16:37 följande:

Våra barn hade relativt långa dagar från start, 8 - 16 mån till tors. Lediga fredagar.

Men de var 22 mån när de började. Det gick jättebra. De vande sig fort. Började i augusti, vilket jag tror är bättre än att börja i januari, med alla vinterkläder, smittor och vabb.

Har ni möjlighet att vänta till efter sommaren, så gör det. Ert barn hinner blir något äldre och det blir inte jättelånga dagar.

Tack. Det blir nog så här också! 
Svar på tråden Börja tidigt och korta dagar eller hemma längre?