Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Tukt skrev 2024-11-21 12:17:04 följande:
    Vet inte vad för patienter som skulle kunna vara aktuella från Gaza. Men de som kommit från Ukraina är alla stabiliserade och fått den vård som fungerar på plats. Så när de kommer hit är det ganska få sängplatser som belastas. Då de i regel hamnar på rehabcenter större delen av tiden.
    Vad det gäller att hjälpa på plats, så borde det vara en möjlighet. Men det är samtidigt inte säkert det ger den kompetenshöjning som är en av två orsaker till att man tar emot krigsskadade patienter.
    De flesta ukrainare som kommer för vård till Sverige är skadade soldater och cancerpatienter.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 12:48:08 följande:
    Jag har alltså precis beskrivit hur Sverige skulle kunna använda biståndet till "Palestina" för att hjälpa de arabiska barnen från Gaza på plats i Turkiet eller Egypten.
    Men du föreslår inte samma "hjälp" till ukrainare genom "hjälp på plats" i tex Moldavien, Polen och Slovakien?

Du är välkänd för dina proisraeliska åsikter men borde inte ha något emot att palestinska skadade barn får samma hjälp i Sverige som tex de ukrainska.
  • Anonym (Antiextremist)
    Egon den stora skrev 2024-11-21 13:07:10 följande:
    Det finns ju väl fungerande vård i närområdet där man dessutom talar samma språk.  Varför skulle inte Egypten, Jordanien eller Saudi arabien funka?  Har det gällt Norge, Finland eller Danmark hade ju vi ställt upp utan att någon protesterat.
    På samma sätt finns Moldavien, Polen och Slovakien för ukrainare men flyger in tex skadade ukrainska soldater. Varför? Varför vägrar man palestinska barn?

Jag anar helt enkelt att det handlar om islamofobin och rasism.

• Anonym (Antiextremist)
    Tukt skrev 2024-11-21 13:02:52 följande:
    Ja? Eller hänger inte med, vart vill du komma?
    Inget mer än att berätta vilka patienter kommer från Ukraina och att de också tar sängplatser. Bara det.

"Men de som kommit från Ukraina är alla stabiliserade och fått den vård som fungerar på plats. Så när de kommer hit är det ganska få sängplatser som belastas. Då de i regel hamnar på rehabcenter större delen av tiden."
  • Anonym (Antiextremist)
    Egon den stora skrev 2024-11-21 13:07:10 följande:
    Det finns ju väl fungerande vård i närområdet där man dessutom talar samma språk.  Varför skulle inte Egypten, Jordanien eller Saudi arabien funka?  Har det gällt Norge, Finland eller Danmark hade ju vi ställt upp utan att någon protesterat.
    Skulle du tycka likadant om det handlade om judidka barn?
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-21 14:37:26 följande:

Men nu var det inte åsiktsregistrering jag syftade på, det är när en läkare öppet tar ställning.

Jag tror att du missförstår mig, en läkare får såklart ha en åsikt, men frågan är om det är lämpligt att öppet visa vilken ställning man tar i en konflikt. Jag tycker att det krockar med deras uppdrag och Ed.

Läkare har lagar och regler att förhålla sig till, om en regering är av åsikten att vi måste få snurr på våran vård först innan vi kan hjälpa andra så handlar det inte om huruvida en läkare utesluter att rädda ett barn med rätt etnicitet. 

Det är ett faktum att vi har barn och vuxna som måste söka vård i utlandet och då ska man komma ihåg att det är familjer som betalar en avgift till en välfungerande vård. Människor kommer tappa tilltron till skattesystemet om man tvingas att betala för något som man inte kan ta del av.Om vården hade varit välfungerande så finner jag inga konstigheter med att vi skulle hjälpa barnen från Gaza, men nu har vi inte en välfungerande vård och det har Vårdförbundet faktiskt visar genom att uppmuntra vårdanställda till strejk.

Läkarnas ed går ut på att hjälpa ALLA skadade och sjuka. Och det är det de gör. Deras resonrmang är "om vi hjälper ukrainare då har vi råd att även hjälpa palestinska barn". Läkarna fattar att politiker gör en tydlig rasistisk åtskillnad.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 16:20:24 följande:
    En sjuk flicka från Gaza och hennes mamma kommer till Sverige för flickans vård. Jag känner inte till någon juridisk mekanism som förhindrar mamman att söka asyl i Sverige för henne och dottern i samma ögonblick som de kliver av planet. Sedan är cirkusen igång med anhöriginvandring och särskilt ömmande skäl och allt vad som brukar vara aktuellt.

Den formella förklaringen från regeringen är att det ger för dålig effekt på pengarna att vårda 45 barn i Sverige när man kan hjälpa 10-tals gånger fler på plats för samma summa.
    På exskt samma sätt som ukrainare. Men du är så klart bara emot palestinier. Varför?
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-21 17:13:03 följande:

Läkarna har lagar att förhålla sig till.

Om det är så viktigt att en läkare känner att man vill hjälpa alla då är läkarna fria i att gå med i diverse organisationer och arbeta i en säker ort som tar emot barn från Gaza. 

Någonstans utgår jag ifrån att läkarna inte är handlingsförlamade och är kapabla till att åka till en säker ort. Läkarna kan följa sitt viktiga kall i livet och måste inte ha regeringens godkännande för att hjälpa andra.

Du har inte alls samma tankar gällande ukrainska soldater. Vad jag kan se handlar det om främlingsfientliga åsikter. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-21 17:44:39 följande:

Och? sjukvården följer lagar och om det inte passar en läkare att följa sjukvårdens direktiv så har personalen förmånen att ta tjänstledigt eller säga upp sig för att arbeta med någonting annat. 

Det är ingen som hindrar sjukvårdspersonalen att prioritera barnen i Gaza.

Ta tjänstledigt och åk till en ort som tar emot patienter från Gaza. Det lär finnas organisation som bidrar med uppehälle och andra omkostnader. Om man tycker att det är viktigare så tycker jag att man ska följa den känslan, men man måste inte utkräva att alla ska göra det Vårdförbundet förespråkar.

Precis på samma sätt borde de göra om de vill hjälpa ukrainare, eller?
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 16:20:24 följande:
    Den formella förklaringen från regeringen är att det ger för dålig effekt på pengarna att vårda 45 barn i Sverige när man kan hjälpa 10-tals gånger fler på plats för samma summa.
    På samma sätt finns Moldavien, Polen och Slovakien för ukrainare. Varför flyga in tex skadade ukrainska soldater när vi kan skicka pengar till Moldavien, Polen och Slovakien.

Varför vägrar du bara palestinska barn?

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-21 20:09:27 följande:

Du byter ämne. 

Jag vill förstå.  Vill du inte göra dig förstådd eller vad är det frågan om?

Det är exakt samma ämne. Det är uppenbart att du bara mot att de palestinska barn ska tas emot. Men du har inget emot ukrainare. I mitt tycke är det åsikter som man oftast hittar i islamofibiska eller/och främlingsfientliga miljöer.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-11-23 10:32:20 följande:
    350 miljoner människor lider av svält i världen så det finns mycket som Sverige måste göra. Om vi ska kunna hjälpa alla så måste vi verkligen ligga i och öppna våra hjärtan.

Varför vill du bara hjälpa människor från Palestina och inte alla andra?
    Du verkar ha svårt att förstå det jag skrev. Jag tycker att vi ska hjälpa palestinier på samma sätt som vi redan hjälper ukrainare. Jag har inget emot att vi hjälper ukrainare. 

Att vilja hjälpa bara ukrainare men inte palestinier handlar om islamofobin. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-11-23 16:05:23 följande:
    Det är på många sätt ärligare att bemöta det jag skriver istället för att fabulera fritt.
    Det är precis det vi gör. Vi bemöter det du beskriver. Dina åsikter visar att problemet är varken pengar eller vårdköer eftersom du vill gärna ta emot ukrainare. Ditt problem verkar vara vilken folkgrupp som ska tas emot.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-11-23 22:31:49 följande:
    Nej, jag beskrev en anledning till varför det ser ut som det gör och ni skriker att jag hatar palestina. Det är inte en konstruktiv diskussion.
    Nej, du beskriver att du vill ta emot ukrainare men inte palestinier.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-11-26 17:19:51 följande:
    Kan du citera vart jag skrivit det? För det är väl inte så att du bara sitter och hittar på?

Du svarar inte på frågor och tillskriver folk åsikter de inte har uttryckt, bra jobbat. Du och Tukt kommer säkert att omvända många med er skarpa argumentationsteknik.
    Jaha. Så du projicerar och menar att vi vill "omvända" folk? 😄
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-27 01:30:45 följande:

Att vårda personer här i Sverige är extremt dyrt och vår sjukvård är redan överbelastad. Det är bättre att använda skattepengarna för att erbjuda vård i andra länder exempelvis via UNHCR.

Faktum är att andra länder redan hörsammat EU:s uppmaning om att ta emot patienter från Gaza, till exempel Belgien, Tyskland, Spanien, Slovakien och Norge. Trots att vi är ett av världens rikaste länder och att vi har kapacitet så säger Sverige nej. Karolinska universitetssjukhuset har sagt att de både vill och kan ta sitt ansvar. Organisationen Sjukhusläkarna säger samma sak. Vårdförbundet driver på för att vi ska ta emot skadade och sjuka patienter. Men ingenting händer. Sverige reagerade vid Rysslands brutala anfallskrig mot Ukraina. Vi tvekade inte att ta emot krigsskadade patienter från Ukraina. Då borde det vara lika självklart att ta emot patienter från Gaza. För mig är det uppenbart att vår högerregering gör skillnad på folk och folk. Det verkar inte vara dyrt att ta emot ukrainska soldater men det är dyrt att ta emot palestinska barn. 

Pappa, tänk om det handlade om ditt eget barn. Skulle  du tycka då att det var dyrt att rädda ditt barns liv?
  • Anonym (Antiextremist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-27 07:27:34 följande:

Nu blir det vapenvila i Libanon verkar det som . Jag hoppas  vi kan få det även i Gaza. Det är vansinne med dessa krig.

Israel har nu börjat bomba Syrien i stället. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2024-11-27 10:39:21 följande:
    Det är hur lätt som helst att få till en vapenvila i gaza. 

ham-ass släpper gisslan och lägger ner vapnen = vapenvila.
    Och att Israel slutar med olaglig ockupation, olagliga anekteringar av palestinska områden, olagliga bosättningar, olagliga fördrivningar av palestinier och framför allt slutar med att döda oskyldiga civila.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (micke) skrev 2024-11-27 13:05:41 följande:
    Hamas har noll intresse av vapenvila eller fred.
    Har aldrig haft.  När den siste juden är död så utlyser dom fred.
    Ja, det verkar vara så. Men Israel är inte bättre heller. Det ser ut som att man är bara ute efter att fördriva alla palestinier och ta deras områden.

Det är hemskt att man inte tar större hänsyn till civila, framförallt barn. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-28 16:25:54 följande:
    Denna vård kommer att ske på bekostnad av de som redan bor i Sverige och behöver vård. Exempelvis mina barn, mina föräldrar, min sambo eller mig själv. Eller någon annan i Sverige. 

Svensk sjukvård är inte kostnadseffektiv i detta avseende. Att vi har kapacitet stämmer inte alls. Jag har själv arbetat med ekonomi inom en region. Det finns varken personal eller pengar för att ens tillgodose de behov som finns här. Patienter hinner dö i väntan på vård.

Samtidigt köper Sverige in patriot och annat meningslöst. Ta de pengarna och lägg på vården isf.
    Det är lögner. Sverige rankas som världens  nionde rikaste land. Länder som är mycket fattigare tog emot tusentals skadade palestiner. Det är extremt sällsynt, i jämförelse med andra länder, att patienter i Sverige dör pga väntan på vård. Och vi har kapacitet att emot några hundra palestinska barn precis som vi hade råd att ta emot ukrainska soldater.

Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza