Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza
Vad det gäller att hjälpa på plats, så borde det vara en möjlighet. Men det är samtidigt inte säkert det ger den kompetenshöjning som är en av två orsaker till att man tar emot krigsskadade patienter.
Men nu var det inte åsiktsregistrering jag syftade på, det är när en läkare öppet tar ställning.
Jag tror att du missförstår mig, en läkare får såklart ha en åsikt, men frågan är om det är lämpligt att öppet visa vilken ställning man tar i en konflikt. Jag tycker att det krockar med deras uppdrag och Ed.
Läkare har lagar och regler att förhålla sig till, om en regering är av åsikten att vi måste få snurr på våran vård först innan vi kan hjälpa andra så handlar det inte om huruvida en läkare utesluter att rädda ett barn med rätt etnicitet.
Det är ett faktum att vi har barn och vuxna som måste söka vård i utlandet och då ska man komma ihåg att det är familjer som betalar en avgift till en välfungerande vård. Människor kommer tappa tilltron till skattesystemet om man tvingas att betala för något som man inte kan ta del av.Om vården hade varit välfungerande så finner jag inga konstigheter med att vi skulle hjälpa barnen från Gaza, men nu har vi inte en välfungerande vård och det har Vårdförbundet faktiskt visar genom att uppmuntra vårdanställda till strejk.
Läkarna har lagar att förhålla sig till.
Om det är så viktigt att en läkare känner att man vill hjälpa alla då är läkarna fria i att gå med i diverse organisationer och arbeta i en säker ort som tar emot barn från Gaza.
Någonstans utgår jag ifrån att läkarna inte är handlingsförlamade och är kapabla till att åka till en säker ort. Läkarna kan följa sitt viktiga kall i livet och måste inte ha regeringens godkännande för att hjälpa andra.
Och? sjukvården följer lagar och om det inte passar en läkare att följa sjukvårdens direktiv så har personalen förmånen att ta tjänstledigt eller säga upp sig för att arbeta med någonting annat.
Det är ingen som hindrar sjukvårdspersonalen att prioritera barnen i Gaza.
Ta tjänstledigt och åk till en ort som tar emot patienter från Gaza. Det lär finnas organisation som bidrar med uppehälle och andra omkostnader. Om man tycker att det är viktigare så tycker jag att man ska följa den känslan, men man måste inte utkräva att alla ska göra det Vårdförbundet förespråkar.
Du byter ämne.
Jag vill förstå. Vill du inte göra dig förstådd eller vad är det frågan om?
Att vårda personer här i Sverige är extremt dyrt och vår sjukvård är redan överbelastad. Det är bättre att använda skattepengarna för att erbjuda vård i andra länder exempelvis via UNHCR.
Nu blir det vapenvila i Libanon verkar det som . Jag hoppas vi kan få det även i Gaza. Det är vansinne med dessa krig.