Inlägg från: Anonym (Annonym123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annonym123)

Ni som blivit gravida med heminsemination

Hur gjorde ni som lyckats bli gravida med heminsemation med er partner? 

Hur många försök tog det för er innan ni blev gravida?
    Hur gick det till, steg för steg? 

Försökte ni varannan dag fram till ägglossningen eller varje dag?

Vad hade ni för sprutor? hur gjorde ni? Låg ni kvar med en kudde under höft/rumpa och benen i luften en halvtimma efter? Uppskattar all info jag kan få. 🙏🏻 

• Svar på tråden Ni som blivit gravida med heminsemination
  • Anonym (Annonym123)

Vad använde ni för plastspruta? Hur ofta gjorde ni detta vid ägglossning ? Och låg du kvar efter ? Med kudde under ? 

Stort grattis! 

• Anonym (Annonym123)
    AngieF skrev 2024-10-30 13:05:28 följande:

Hej! Vi bestämde oss för att försöka i mars/april men pressen blev för stor för min man så han kunde inte komma i mig och det blev bara svårare och svårare att ligga. Så jag hittade en gammal tråd på familjeliv att det drabbar andra med och att de testat heminseminering.

Efter lite googlande hittade jag ett kitt online (barn och fertilitets butiken) med allt vi behövde. Så fick han komma i en burk ca varannan dag under 1,5 vecka i augusti. Så fort han var klar använde vi en liten plastspruta och sprutade in i mig. (Jag fick aldrig något positivt ägglossningstest men vi körde efter de fertila dagarna enligt min Mensapp.)

Vi trodde inte att vi skulle lyckas vid första försöket men en vecka efter beräknad ägglossning började jag känna som mensvärk vilket kändes väl tidigt för mens. Testade sen på BIM och fick plus. 

Nu fick vi tyvärr ett uteblivet missfall som upptäcktes i v12 men så fort ägglossningens är igång igen kommer vi köra heminseminering direkt.

Vad använde ni för plastspruta? Hur ofta gjorde ni detta vid ägglossning ? Och låg du kvar efter ? Med kudde under ? 

Tråkigt att det blev missfall. Lycka till 🙏🏻

• Anonym (Annonym123)
    AngieF skrev 2024-11-07 08:43:33 följande:

Vi använder 5ml sprutor härifrån: https://www.barnochfertilitetsbutiken.se/store/p/sprutor-284577/spruta-f%C3%B6r-heminsemination.-5-ml-798657

Och kör ungefär varannan dag ägglossningsveckan. Min man kommer i en liten burk sen suger upp det i en plastslang som sitter på sprutan. Jag sprutar sen in det så fort som möjligt och ligger kvar 15-30 min, utan kudde för det mesta. 

Jag blev gravid på första försöket sist även om jag inte såg ett tydligt streck på ägglossningstestet. Då testade jag bara varannan dag, denna gång testar jag varje dag då jag inte vet om äglossningen kommer senare än vanligt pga missfallet. 

En fråga bara, ni körde ju med 5ml spruta. Men blev de inte bubblor och att de kommer in luft? hört att de kan förstöra kvaliten på spermien när de kommer in luft och blir bubbligt så många har sagt att de istället rekommenderar en vanlig apotekspruta på 1ml. Ja har både 1ml 2, 5 och 10 hemma men är så osäker på vilken ja ska välja? 
    sen undrar ja oxå speutade du bara in den med benen uppe? Eller försökte du hitta livmodertappen och köra in den så långt de går? 

känns ibland som att man inte kommer för långt in. 

Svar på tråden Ni som blivit gravida med heminsemination