• Anonym (Bankrutt)

    Tar gärna emot tips på utöka ekonomin.

    Är arbetslös, - hemförsäkringen och grupplivsförsäkringen samma månad sabbade de lilla jag skulle leva på.
    A-kassan per månad ligger på strax under 12.000:-
    Har sålt allt jag kan ge upp, söker jobb dagligen hittills utan resultat.
    Jag äter betydligt mindre, lagt av med snacks, läsk, och tobak sen 3 månader tillbaka..
    Sålde bilen i somras.
    har nu kvar 7 Fiskar i frysen, efter räkningar betalda kommer jag ha kvar 200:- som jag helst inte vill röra då räkningarna i November kan komma att bli med dom 200:- om jag inte rör dom nästan jämt ut, kommer ha ca 50:- eventuellt..
    Online surveys är skit, blir alltid nekad, har inget kvar att panta.
    Försörjningsstöd nekad då jag tydligen har för hög hyra, dom vill ha 3 månader konto utdrag, jag har varken råd banken tar 50:- per utdrag, har ingen skrivare hemma heller.

  • Svar på tråden Tar gärna emot tips på utöka ekonomin.
  • Anonym (Bankrutt)
    Anonym (XX&) skrev 2024-10-28 16:43:32 följande:
    Varför kan du inte flytta in i en liten lägenhet?

    Du har ju inte råd med den du har och om din ekonomi blir bättre kan du flytta igen. Om din ekonomi aldrig blir bättre kommer du bara sjunka längre och längre ner i din dåliga ekonomi om du bor dyrare än du har råd med.

    Jättebra att de kan erbjuda dig en mindre lägenhet. Ta den! 
    Kunde lätt misstolkas förstås, var lite oklar där såg jag. Jag menade att jag hade frågat om jag skulle byta till en mindre lägenhet.
    Ska kanske fråga om jag får gå till en annan, för denna tant var rent otrevlig och sur..., Vet inte om hon klivit upp på fel sida av sängen eller ...
  • Anonym (Bankrutt)
    Anonym (K) skrev 2024-10-28 16:46:41 följande:
    Har du barn eller varför tog du inte chansen att flytta till något billigare? Du hade kunnat hyra ut din nuvarande i andra hand. 
    Jag har inte barn.. Har ej chansen att flytta till något billigare då jag ännu inte hittat något billigare.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bankrutt) skrev 2024-10-28 16:45:02 följande:
    Har kollat dom ja.
    Finns inget som är tilltalande..
    Och??? Du får väl bita i det sura äpplet och se till att fixa din ekonomi! Eller så kan du ha det som det är nu. Ditt val.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bankrutt) skrev 2024-10-28 16:49:03 följande:
    Jag har inte barn.. Har ej chansen att flytta till något billigare då jag ännu inte hittat något billigare.
    Inte i hela långa Sverige finns det en billigare lägenhet...?
  • Anonym (Bankrutt)
    Anonym (S) skrev 2024-10-28 18:43:39 följande:
    Och??? Du får väl bita i det sura äpplet och se till att fixa din ekonomi! Eller så kan du ha det som det är nu. Ditt val.
    Har redan hat ett jobb i början av 2000, som var ren piss, men de är väl de du tycker att jag bara ska göra?
    Se lönen varje månad som ett skäl att knega vidare, skit i om jag inte trivs med jobbet ... Är de det du menar alltså...?
  • Anonym (Bankrutt)
    Anonym (S) skrev 2024-10-28 18:44:20 följande:
    Inte i hela långa Sverige finns det en billigare lägenhet...?
    Ja, jag ska ju verkligen ta chansen att flytta till en ort jag inte är säker på om jag lyckas få jobb eller inte.
    Jag flyttar till den ort jag får jobb i aldrig före jag får jobb.. Med risken att jag fortsatt kommer vara arbetslös på den nya orten också.. Capiche..
  • Anonym
    Anonym (Bankrutt) skrev 2024-10-28 18:47:02 följande:
    Har redan hat ett jobb i början av 2000, som var ren piss, men de är väl de du tycker att jag bara ska göra?
    Se lönen varje månad som ett skäl att knega vidare, skit i om jag inte trivs med jobbet ... Är de det du menar alltså...?
    Jaha, för fin för att jobba.

    Köp ett tält.
  • Anonym (j)

    Du kan ladda ner kontoutdrag digitalt.

  • Anonym (j)

    Fast det hjälper nog inte om du får ut 12000. Vad har du för höga räkningar eg?

  • Anonym (kj)

    Svenska myndigheter hjälper inte skötsamma individer det är bara att inse. Jag har alltid jobbat, betalat skatt, alltid betalat hyran i tid, är skötsam, inget missbruk (dricker inte ens alkohol). 

    För några år sedan blev jag utsatt för våld av mitt ex och vågade inte stanna kvar. Vi hade ett barn och jag var gravid. Jag ringde socialen och bad om hjälp med att få bostad och stöd kring umgänge med barnet. Exet var arg på socmöten också och vi fick avbryta flera möten pga hans ilska. 

    Jag bad om att få hjälp att få en lägenhet akut eftersom jag inte kunde vara hemma. Men handläggaren säger att jag inte tillhör målgruppen som får lägenhet. De lägenheterna går till de som har missbruksproblem. Eftersom jag bor i en storstad kan jag inte bara få en lägenhet genom att knäppa med fingrarna. Under tiden flyttade jag till en husvagn och bodde där 3 månader. Mitt barn fick inte bo där med mig. Jag bad socialen om hjälp med umgänge. Men jag skulle låta pappan bestämma för att pappan hade visat att han kunde bli aggresiv och de påtalade för mig att det är min skyldighet att undvika så dottern inte bevittnar mer än vad hon gjort. Absolut, men där hade jag väntat mig att socialen kunde hjälpa till men eftersom vi har gemensam vårdnad kunde dom inte göra någonting alls. Så jag hade inget att säga till om mitt stora barn, bodde i husvagn som höggravid och nyförlöst, letade lägenhet varje dag! Dessutom så hade socialen meddelat förlossningen att de måste meddela dom när barnet är fött (för att jag bor i husvagn). Förjävligt allt ihop. När yngsta var 1 månad flyttade vi till ny lägenhet. 

    Men är man skötsam så förväntas det att man kan lösa allt själv. 

    Vist det låter som din lösning är att skaffa billigare boende men det är inget man gör på 1 dag heller. Sånt kan ta tid och förjävligt att de inte vill hjälpa dig. Kan du flytta in hos någon släk/vän i 3 månader och hyra ut din lägenhet i andra hand i bara 3 månader? 

    Kan du leta runt om någon kan tänkas byta din dyrare lägenhet till en något billigare? 

    Vi bor litet för att spara pengar och hur förråd på sidan om.

  • Anonym (Bankrutt)
    Anonym skrev 2024-10-28 18:51:16 följande:
    Jaha, för fin för att jobba.

    Köp ett tält.
    Sa aldrig att jag är för fin, men vem fan vill jobba för en arbetsgivare där rövslickeri välkomnas, man ska ringa från eget abonnemang utan ersättning, du ska ringa och sjukanmäla dig FÖRE du har blivit sjuk, skiter i att prata med facken när dom är på besök, skiter i att betala lön i tid, gnäller för att man gjort något som tagit 12 minuter snabbare än vad dom brukar göra???.
    Låter som ett företag från paradiset du..
  • Anonym (Bankrutt)
    Anonym (kj) skrev 2024-10-28 18:59:03 följande:

    Svenska myndigheter hjälper inte skötsamma individer det är bara att inse. Jag har alltid jobbat, betalat skatt, alltid betalat hyran i tid, är skötsam, inget missbruk (dricker inte ens alkohol). 

    För några år sedan blev jag utsatt för våld av mitt ex och vågade inte stanna kvar. Vi hade ett barn och jag var gravid. Jag ringde socialen och bad om hjälp med att få bostad och stöd kring umgänge med barnet. Exet var arg på socmöten också och vi fick avbryta flera möten pga hans ilska. 

    Jag bad om att få hjälp att få en lägenhet akut eftersom jag inte kunde vara hemma. Men handläggaren säger att jag inte tillhör målgruppen som får lägenhet. De lägenheterna går till de som har missbruksproblem. Eftersom jag bor i en storstad kan jag inte bara få en lägenhet genom att knäppa med fingrarna. Under tiden flyttade jag till en husvagn och bodde där 3 månader. Mitt barn fick inte bo där med mig. Jag bad socialen om hjälp med umgänge. Men jag skulle låta pappan bestämma för att pappan hade visat att han kunde bli aggresiv och de påtalade för mig att det är min skyldighet att undvika så dottern inte bevittnar mer än vad hon gjort. Absolut, men där hade jag väntat mig att socialen kunde hjälpa till men eftersom vi har gemensam vårdnad kunde dom inte göra någonting alls. Så jag hade inget att säga till om mitt stora barn, bodde i husvagn som höggravid och nyförlöst, letade lägenhet varje dag! Dessutom så hade socialen meddelat förlossningen att de måste meddela dom när barnet är fött (för att jag bor i husvagn). Förjävligt allt ihop. När yngsta var 1 månad flyttade vi till ny lägenhet. 

    Men är man skötsam så förväntas det att man kan lösa allt själv. 

    Vist det låter som din lösning är att skaffa billigare boende men det är inget man gör på 1 dag heller. Sånt kan ta tid och förjävligt att de inte vill hjälpa dig. Kan du flytta in hos någon släk/vän i 3 månader och hyra ut din lägenhet i andra hand i bara 3 månader? 

    Kan du leta runt om någon kan tänkas byta din dyrare lägenhet till en något billigare? 

    Vi bor litet för att spara pengar och hur förråd på sidan om.


    Ja de var ju en jävla situation, har dessvärre ingen släkting eller vän med plats, Brorsan har en husvagn.
    Men har ingen lust att bo i den då den stinker batterisyra/ mögel och kattpiss.
  • Anonym (XX&)
    Anonym (Bankrutt) skrev 2024-10-28 19:12:40 följande:
    Sa aldrig att jag är för fin, men vem fan vill jobba för en arbetsgivare där rövslickeri välkomnas, man ska ringa från eget abonnemang utan ersättning, du ska ringa och sjukanmäla dig FÖRE du har blivit sjuk, skiter i att prata med facken när dom är på besök, skiter i att betala lön i tid, gnäller för att man gjort något som tagit 12 minuter snabbare än vad dom brukar göra???.
    Låter som ett företag från paradiset du..
    Ok du VILL inte jobba. Då får du klara dig på egen hand. Lathet belönas icke. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Bankrutt) skrev 2024-10-28 18:47:02 följande:
    Har redan hat ett jobb i början av 2000, som var ren piss, men de är väl de du tycker att jag bara ska göra?
    Se lönen varje månad som ett skäl att knega vidare, skit i om jag inte trivs med jobbet ... Är de det du menar alltså...?
    LÄS innan du kommer med offerkoftor! Du ska så klart skaffa något bättre och dessutom flytta till något billigare! Jag skrev att du kunde utbilda dig också! Herregud, såna som dig ska man försöka hjälpa... Aldrig.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bankrutt) skrev 2024-10-28 18:50:19 följande:
    Ja, jag ska ju verkligen ta chansen att flytta till en ort jag inte är säker på om jag lyckas få jobb eller inte.
    Jag flyttar till den ort jag får jobb i aldrig före jag får jobb.. Med risken att jag fortsatt kommer vara arbetslös på den nya orten också.. Capiche..
    Capiche...? Stora ord för någon som... Jaja. Du söker så klart jobb FÖRST! Är du så oerfaren av livet att du inte fattar sånt utan förklaring?
  • Anonym (Bankrutt)
    Anonym (XX&) skrev 2024-10-28 19:22:12 följande:
    Ok du VILL inte jobba. Då får du klara dig på egen hand. Lathet belönas icke. 
    Inte för en sådan skitstövel iaf.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bankrutt) skrev 2024-10-28 19:25:31 följande:
    Inte för en sådan skitstövel iaf.
    Det finns andra jobb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (Bankrutt)
    Anonym (S) skrev 2024-10-28 19:26:50 följande:
    Det finns andra jobb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Som jag inte fått .. Duh
  • Anonym (K)
    Anonym (Bankrutt) skrev 2024-10-28 18:50:19 följande:
    Ja, jag ska ju verkligen ta chansen att flytta till en ort jag inte är säker på om jag lyckas få jobb eller inte.
    Jag flyttar till den ort jag får jobb i aldrig före jag får jobb.. Med risken att jag fortsatt kommer vara arbetslös på den nya orten också.. Capiche..

    Det fattar du väl att du söker jobb först och flyttar sen?! Hur vanligt som helst att göra så. Jag vet många som bor där de bor för att de fick jobb där. Jag själv har flyttat flera gånger för jobb. Kors och tvärs. Vill man komma någonstans får man inte vara lat och gnällig. Då blir man sittande där man sitter.  

    Sluta gnäll och sätt lite fart! 

Svar på tråden Tar gärna emot tips på utöka ekonomin.