Tar gärna emot tips på utöka ekonomin.
Svenska myndigheter hjälper inte skötsamma individer det är bara att inse. Jag har alltid jobbat, betalat skatt, alltid betalat hyran i tid, är skötsam, inget missbruk (dricker inte ens alkohol).
För några år sedan blev jag utsatt för våld av mitt ex och vågade inte stanna kvar. Vi hade ett barn och jag var gravid. Jag ringde socialen och bad om hjälp med att få bostad och stöd kring umgänge med barnet. Exet var arg på socmöten också och vi fick avbryta flera möten pga hans ilska.
Jag bad om att få hjälp att få en lägenhet akut eftersom jag inte kunde vara hemma. Men handläggaren säger att jag inte tillhör målgruppen som får lägenhet. De lägenheterna går till de som har missbruksproblem. Eftersom jag bor i en storstad kan jag inte bara få en lägenhet genom att knäppa med fingrarna. Under tiden flyttade jag till en husvagn och bodde där 3 månader. Mitt barn fick inte bo där med mig. Jag bad socialen om hjälp med umgänge. Men jag skulle låta pappan bestämma för att pappan hade visat att han kunde bli aggresiv och de påtalade för mig att det är min skyldighet att undvika så dottern inte bevittnar mer än vad hon gjort. Absolut, men där hade jag väntat mig att socialen kunde hjälpa till men eftersom vi har gemensam vårdnad kunde dom inte göra någonting alls. Så jag hade inget att säga till om mitt stora barn, bodde i husvagn som höggravid och nyförlöst, letade lägenhet varje dag! Dessutom så hade socialen meddelat förlossningen att de måste meddela dom när barnet är fött (för att jag bor i husvagn). Förjävligt allt ihop. När yngsta var 1 månad flyttade vi till ny lägenhet.
Men är man skötsam så förväntas det att man kan lösa allt själv.
Vist det låter som din lösning är att skaffa billigare boende men det är inget man gör på 1 dag heller. Sånt kan ta tid och förjävligt att de inte vill hjälpa dig. Kan du flytta in hos någon släk/vän i 3 månader och hyra ut din lägenhet i andra hand i bara 3 månader?
Kan du leta runt om någon kan tänkas byta din dyrare lägenhet till en något billigare?
Vi bor litet för att spara pengar och hur förråd på sidan om.