Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

våldtagen av min bästa väns sambo?

Anonym (Lilla q) skrev 2024-10-29 00:56:43 följande:
    Hur tänker du kring TS minnesluckor? Anser du att hon ska anmäla en man som kanske är oskyldig? Jag tycker att det är ett problem att hon inte minns mer. Det är ju inte så snällt att utsätta en oskyldig för denna anklagelsen. Jag känner mig kluven. 
    Det är upp till rättsväsendet att döma huruvida det var en våldtäkt eller inte. 

Även om det inte leder till något är det viktigt att det kommer in statistik samt att det finns tidigare anmälningar om han gör samma sak igen med någon annan tjej. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Man2) skrev 2024-10-29 11:26:02 följande:
    Är han oskyldig till våldtäkt måste det vara fruktansvärt att gå igenom både förhör och en eventuell rättegång.

Självklart är han ett svin som har sex med sin partners bästa kompis och likväl den som har sex med sin bästa kompis man. Svinigt ja, men inte olagligt.
    Är han oskyldig/det inte går att bevisa,  går det inte till rättegång. Ytterst få fall går till rättegång. 

Ja, det är väl i samma paritet som att genomgå en våldtäkt. Tror du att TS mår bra nu?

Fast vi vet ju inte om det var frivilligt från TS sida. Så svin är han definitivt, eventuellt också våldtäktsman. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Man2) skrev 2024-10-29 11:44:00 följande:
    Ingen ska behöva riskera att bli våldtagen. I just det här fallet har TS skrivit att det eventuellt var hon som tog initiativet. Jag tycker även att kompisen borde kunna känna dig säker på att end bästa vän inte tar initiativ till sex med hennes partner.
    Det är värre när en nykter och 20 år äldre man accepterar en invit än att en mkt yngre stupfull kvinna tar initiativ. Han borde veta mkt bättre än att ligga med sin flickväns stupfulla kompis. Snacka om att utnyttja TS. 

Ska kompisen vara arg på någon så är det killen. Han har gjort fel, utnyttjat en stupfull kvinna, där vissa inslag tyder på att det inte var frivilligt från TS sida. Även om man tar initiativ till sex så har man lov att avbryta det när man vill. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Lilla q) skrev 2024-10-29 14:03:49 följande:
    Det är lite enkelt att se på det. Om rättsväsendet kommer fram till att inget olagligt har skett, så kommer omgivningen att döma. Ingen rök utan eld.
    Nu var jag bland de första som tog upp tanken om en anmälan. Men jag håller fast vid att hon ska avvakta. Polisen kommer ha svårt att utreda detta fallet då inte ens anmälaren minns. Eftersom TS verkar ha mycket stora minnesluckor så kan hon ha sagt ja till sex. Han var kanske inte så nykter som hon tror? Han sa kanske att det var hennes fel, för att han insåg att han varit otrogen och inte ville ta ansvar för det. Jag försvarar inte övergrepp, men det känns som ett problem när TS minns så lite. Jag antar att det inte ens finns bevis på att TS och mannen legat med varandra. Men, absolut, kan TS anmäla mannen på dessa lösa grunder. Det kommer bli jobbigt för henne och hon kanske mer eller mindre förstör en mans liv.
    Så man ska inte anmäla om man anser att man blivit utsatt för en våldtäkt eller annat övergrepp? Av anledningen att det är synd om mannen? 

Hade TS anmält direkt hade det funnits bevis om de hade haft samlag. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Lilla q) skrev 2024-10-29 15:05:54 följande:

Var det verkligen det jag skrev? Nu hittar du bara på. Du läser bara det du vill. Du missade ?jag försvarar inte övergrepp?. Men eftersom du inte helt verkar förstå vad skriver och innebörden i det jag skrev, är kanske lite otydlig, så ska jag använda andra ord.

1.TS ska tänka på att detta kommer bli jobbigt för henne.
    2. TS har inte några bevis för att något olagligt har skett.
    3. Pga att TS inte minns något så kommer hon att se till att en man kommer bli dömd i omgivningens ögon, vad än rättsväsenet kommer fram till.

Var skrev jag att det var synd om mannen? Att anse att man ska vara lite försiktig med anklagelser som man inte om det har hänt, är inte samma sak som att tycka synd om en gärningsperson.

Nu har jag skrivit det viktigaste i min kommentar. Hitta inte på att jag har påstått/ skrivit något annat. Då blir det svårt att diskutera med dig. 

Fast jag tycker att TS har tillräckligt för att anmäla, även om hon har vissa minnesluckor. Som sagt, om det räcker bestämmer rättsväsendet.
    Dessutom, bara det att han hade samlag med henne när hon var så full, visar att han inte kan vara säker på samtycker. 

Nu har det ju gått en tid, så nu är det ju svårt att anmäla. Men hade hon gjort det samma natt så hade polisen kunnat både säkra spår efter honom och sett hur pass påverkad hon var. Dessutom misshandlade han henne. 

När du skriver att hon förstör en mans liv för att hon anmäler så tolkar jag det som att du försvarar honom. Fast du vet att han misshandlade henne. 

Det är kanske en anmälan som får honom att förstå hur fel han har agerat som utnyttjat en så mkt yngre och full kvinna, som han dessutom misshandlat. 

Det är den här slappa inställningen till sexualbrott och annat våld mot kvinnor som gör att det bara fortsätter. För vi måste ju ta hänsyn till männen, fast de bär sig svinigt år. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-10-29 15:59:23 följande:
    Jag undrar om du övertygad att du skulle tycka att ts har tillräckligt för anmälan också om du hade hört mannens redogörelse gällande det inträffade?

Jag för min frågar mig om det kan vara högst troligt att mannen i väsentliga delar skulle kunna ha en helt annan version om händelseförloppet och vad som har skett?
    T ex skulle det kanske inte alls förvåna om han inte alls håller med om att hon var berusad till sådan grad att hon faktiskt var stupfull?

Om de två personernas versioner skiljer sig åt högst väsentligt. Vad är det som avgör vem som talar mest sanning?
    Är det självklart att ts är trovärdig för hon är av kvinnligt kön? Hon är mera trovärdig trots att hon enligt egen uppgift var höggradigt berusad?

Jag tror inte man kan vara säker på att mannen skulle framställa saken som att han misshandlade henne?

Jag har själv varit med om att under samlag och sexuella lekar, när kvinnorna har varit mycket sexuellt upphetsade, dra flera kvinnor i håret så att smärta uppstod. Men jag kan garantera att vare sig jag eller någon av kvinnorna skulle kalla det misshandel.

Ett exempel: En gång upplevde jag att en berusad kvinna i mycket upphetsat tillstånd, s a s i stundens hetta, tiggde och bad mig upprepade gånger att öka intensiteten, att dra henne hårdare i håret, hon bad om att få känna starkare smärta, vilket jag dock avböjde, mot hennes önskan och till hennes besvikelse.
    Dagen efter, i nyktert och icke upphetsat tillstånd ångrade hon sig, ångrade att hon deltagit i dessa aktiviteter, förnekade att hon upprepat bett mig dra hårdare och ge henne mer smärta. Som tur var hade jag filmat händelsen, med hennes samtycke. Filmen bekräftade min version. Men hon ångrade sig ändå. Till saken hör att hon vid tillfället var otrogen mot sin sambo, vilket jag bedömer var det som i verkligheten skapade allra djupast ånger hos henne och gav upphov till många olika och svåra tankar hos henne.
    Hur som helst så valde hon att återkomma till mig flera gånger efter detta, och ungefär samma scenario utspelade sig igen, också med att hon återigen kände viss ånger för sin otrohet, vilket dock blev mindre för varje gång.

Gällande kvinnan i mitt exempel, den där första gången, om jag inte hade haft filmen att visa för henne, om hon i sin svåra ånger, sin känslomässigt svåra situation med att hon varit otrogen, om hon då hade skrivit ett inlägg på ett liknande forum, om hon hade beskrivit händelsen så som hon i sitt känslomässigt svåra tillstånd såg händelseförloppet, om hon hade behov av att minska sitt eget ansvar och skylla allt på mig och på alkoholen, så hade hon säkert kunnat få stöd bland kvinnor på ett forum, och också fått rådet att polisanmäla mig.

Jag påstår absolut inte att det skulle finnas ens minsta lilla beröring mellan mitt exempel och ts händelse.
    Men jag tycker det kan finnas anledning reflektera över att som i mitt exempel kan två olika individer, med bl a olika berusningsgrad, med t ex hög grad av sexuell upphetsning, när t ex djup ånger över otrohet sätter in med mycket svåra känslor, kan faktiskt två olika individer minnas, uppleva och beskriva samma händelseförlopp på väldigt olika sätt.

Jag påstår absolut inte att jag vet några fakta gällande ts version och händelsen. Jag försöker bara komma med lite frågeställningar och att belysa saken från fler än ett perspektiv.

Jag skulle absolut inte råda ts att göra en polisanmälan, inte mot bakgrund av de mycket få fakta vi känner till.
    Och självfallet låter jag min egen bedömning också påverkas av mina egna  erfarenheter.
    Klart mannen kan ha en annan åsikt. Men det kommer ju fram om TS gör en anmälan. Hade hon gjort en anmälan samma natt hade de ju testat bådas promillehalt. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-10-29 19:16:20 följande:
    Men om mannen faktiskt har en helt annan syn, om mannen var mindre berusad, kan du då vara säker på att det finns grund för dig att råda ts till att göra en anmälan?
    Vad är det som får dig att bedöma att det skulle finnas grund?
    Och vet du ens och har tagit hänsyn till vad det innebär för ts att gå igenom ett sådant förfarande?

Ja, de flesta anklagade män går fria.
    Kan det i något fall, eller kanske i många fall, bero helt eller delvis på händelser som i någon mån liknar den av mig beskrivna?

Känner du till att det finns flera kända anmälningar som egentligen grundar sig mest på att en kvinna ångrar sin otrohet och försöker förklara den med (skylla på) en händelse och på att en annan individ är ansvarig för det inträffade?

Du hänvisar till rättsväsendet.
    Har du då också full respekt för att rättsväsendet har rätt i alla de fall där männen blir friade?

Jag tycker inte att vi har rättsväsendet till för att hjälpa någon person komma över sin ånger för handlingar och beslut den har fattat när den varit höggradigt berusad, särskilt inte som individen har försatt sig i sådant tillstånd helt och hållet på egen förskyllan.
    Rättsväsendet är inte till för att överta alla individers eget ansvar.

Om någon jag känner berättar att hon blivit våldtagen och vill anmäla så stöttar jag. 

Att anmäla en våldtäkt och eventuellt gå till rätten är ingen dans på rosor och inget man gör lättvindigt. Men självklart är det lika viktigt för våldtäktsoffer som andra brottsoffer att få en upprättelse som en fällande dom ger. 

Att män blir friade betyder ju inte att de är oskyldiga, det betyder att det inte gått att bevisa brott. 

Svar på tråden våldtagen av min bästa väns sambo?