Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

våldtagen av min bästa väns sambo?

Anonym (anonym) skrev 2024-10-28 15:37:53 följande:

grejen är att jag var så full att jag inte minns något, tycker att om man är nykter så har man inte sex med någon som är dyngrak som inte kan säga nej? 

Om du någonstans i förloppet inte gav sitt samtycke helt eller delvis så är det våldtäkt. Men det kommer du ju inte ihåg. Men det har varit fall där killen blev dömd efter att tjejen varit för full för att kunna ge ett giltigt samtycke, rätten resonerade att han borde ha förstått att risken fanns, typ. Så det är väldigt svårt att svara på vad som gäller i just ditt fall.

Men jag tycker du borde berätta för din vän vad du kommer ihåg av vad som hände. Det är ett svek att undanhålla det tycker jag, och om hon ger sig skulden för vad han faktiskt valde att göra så är hon ingen bra vän ändå.
  • Anonym (M)
    Anonym (anonym) skrev 2024-10-28 15:44:41 följande:

jag säger ju att jag minns små bitar av det, men jag att han tröstade mig, sen låg ja på sängen, sen grät jag och han sa att det var mitt fel. Minns inte att jag tog av kläderna eller hur allt hände, minns att han drog så hävla hårt i mitt hår och ja skrek av smärta, allt gjorde ont

Då har du åtminstone ringa misshandel, som han gjort brott.
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 15:43:42 följande:

Ja det är en grov anklagelse, det för man vara väldigt säker på isåfall. Sedan vill man ju ändå inte vara sådan här nu och säga att nejdå det har inte hänt för det vet ju inte en annan.

Den enda som vet hur det gick till lär ju vara denna killen. Men prata med honom? Kan du inte göra det? Är han vettig kan han väl berätta i detalj. 

Om han verkligen gjorde något fel, tror du han skulle vara ärlig om det? Det finns ingen möjlighet att han utnyttjar att TS inte minns, och säger att allt gick rätt till från hans sida?
  • Anonym (M)
    Core skrev 2024-10-28 17:06:59 följande:

Jag pratar i perspektivet att jag kunde varit offer då, men du ser, man förutsätter endast att män får bära ansvaret. 

Nej någon sköning är han ju definitivt inte. Men inte våldtäktsman per se. Jag kan ju dra en jämförelse från en av de där kvinnorna som släpade med mig hem, 11 år äldre och den som styrde akten med järnhand. Hon körde upp ett finger i röven på mig från ingenstans, nån böjelse hon hade då tydligen. Det motsvarar väl att dra nån i håret ganska bra?

Gjorde det henne till en förövare? Nej, men en oskön kvinna i det fallet, passar in perfekt.

Sen är inte min poäng att säga att män är offer, jag vet att  i många fall är det män som tar sig friheter att begå våldtäkt helt utan eftertanke, jag säger bara att en kvinna inte är ett offer per automatik för att hon var full och känslomässigt ostabil när hon valde att följa med upp och knulla. Även om han har någon böjning för rough sex.

Jag vill förtydliga att jag inser att jämförelsen män och kvinnor ofta inte håller i praktiken. Men hade jag varit skolad i att jag var ett offer om jag var full, inte riktigt visste vad jag gjorde, och om jag ångrade mig efter kanske jag hade identifierat mig som ett offer. Jag vill bara inte att mina söner växer upp i en värld där de på förhand är rubricerade som förövare, för att de har penis.

Ursäkra att jag missade målet här i slutet en del, det är en helt annan diskussion. Andemeningen är att ta ansvar, är det inte emot din vilja är det inte våldtäkt. Även om du i efterhand ändrar dig i ditt beslut.

Ja det är våldtäkt att stoppa fingrar i någon utan samtycke. Spelar ingen roll om det är man eller kvinna, eller om den som gjorde det var man eller kvinna.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-10-28 18:19:47 följande:
    Menar du att sådana bråk mellan bästa vänner aldrig har förekommit om inte de inblandade har varit extremt fulla?

Jag känner i vart fall till flera sådana allvarliga bråk där ingen har varit extremt full.
    TS har alltid varit äcklad av honom. Gällde samma sak angående dig, för de kvinnor du gav exempel på?
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-10-28 18:37:20 följande:
    Om vi fortsätter resonera på motsvarande sätt så gäller givetvis att ingen annan än de kvinnorna själva kan veta vilka känslor de hade till mig
    Nej precis så därför kan du inte jämföra med dem och erat umgänge
  • Anonym (M)
    Anonym (Man2) skrev 2024-10-29 11:26:02 följande:
    Är han oskyldig till våldtäkt måste det vara fruktansvärt att gå igenom både förhör och en eventuell rättegång.

Självklart är han ett svin som har sex med sin partners bästa kompis och likväl den som har sex med sin bästa kompis man. Svinigt ja, men inte olagligt.
    Han har varit våldsam mot henne så det är inget synd om honom om rättväsendet får reda ut det hela
  • Anonym (M)
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-29 15:14:45 följande:
    Fast jag tycker att TS har tillräckligt för att anmäla, även om hon har vissa minnesluckor. Som sagt, om det räcker bestämmer rättsväsendet.
    Dessutom, bara det att han hade samlag med henne när hon var så full, visar att han inte kan vara säker på samtycker. 

Nu har det ju gått en tid, så nu är det ju svårt att anmäla. Men hade hon gjort det samma natt så hade polisen kunnat både säkra spår efter honom och sett hur pass påverkad hon var. Dessutom misshandlade han henne. 

När du skriver att hon förstör en mans liv för att hon anmäler så tolkar jag det som att du försvarar honom. Fast du vet att han misshandlade henne. 

Det är kanske en anmälan som får honom att förstå hur fel han har agerat som utnyttjat en så mkt yngre och full kvinna, som han dessutom misshandlat. 

Det är den här slappa inställningen till sexualbrott och annat våld mot kvinnor som gör att det bara fortsätter. För vi måste ju ta hänsyn till männen, fast de bär sig svinigt år. 
    Verkar mycket mycket osannolikt att denna man trodde han hade rent mjöl i påsen när han gjorde detta mot TS. Möjligtvis om han är gravt begåvningshandikappad.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-10-29 15:59:23 följande:
    Jag undrar om du övertygad att du skulle tycka att ts har tillräckligt för anmälan också om du hade hört mannens redogörelse gällande det inträffade?

Jag för min frågar mig om det kan vara högst troligt att mannen i väsentliga delar skulle kunna ha en helt annan version om händelseförloppet och vad som har skett?
    T ex skulle det kanske inte alls förvåna om han inte alls håller med om att hon var berusad till sådan grad att hon faktiskt var stupfull?

Om de två personernas versioner skiljer sig åt högst väsentligt. Vad är det som avgör vem som talar mest sanning?
    Är det självklart att ts är trovärdig för hon är av kvinnligt kön? Hon är mera trovärdig trots att hon enligt egen uppgift var höggradigt berusad?

Jag tror inte man kan vara säker på att mannen skulle framställa saken som att han misshandlade henne?

Jag har själv varit med om att under samlag och sexuella lekar, när kvinnorna har varit mycket sexuellt upphetsade, dra flera kvinnor i håret så att smärta uppstod. Men jag kan garantera att vare sig jag eller någon av kvinnorna skulle kalla det misshandel.

Ett exempel: En gång upplevde jag att en berusad kvinna i mycket upphetsat tillstånd, s a s i stundens hetta, tiggde och bad mig upprepade gånger att öka intensiteten, att dra henne hårdare i håret, hon bad om att få känna starkare smärta, vilket jag dock avböjde, mot hennes önskan och till hennes besvikelse.
    Dagen efter, i nyktert och icke upphetsat tillstånd ångrade hon sig, ångrade att hon deltagit i dessa aktiviteter, förnekade att hon upprepat bett mig dra hårdare och ge henne mer smärta. Som tur var hade jag filmat händelsen, med hennes samtycke. Filmen bekräftade min version. Men hon ångrade sig ändå. Till saken hör att hon vid tillfället var otrogen mot sin sambo, vilket jag bedömer var det som i verkligheten skapade allra djupast ånger hos henne och gav upphov till många olika och svåra tankar hos henne.
    Hur som helst så valde hon att återkomma till mig flera gånger efter detta, och ungefär samma scenario utspelade sig igen, också med att hon återigen kände viss ånger för sin otrohet, vilket dock blev mindre för varje gång.

Gällande kvinnan i mitt exempel, den där första gången, om jag inte hade haft filmen att visa för henne, om hon i sin svåra ånger, sin känslomässigt svåra situation med att hon varit otrogen, om hon då hade skrivit ett inlägg på ett liknande forum, om hon hade beskrivit händelsen så som hon i sitt känslomässigt svåra tillstånd såg händelseförloppet, om hon hade behov av att minska sitt eget ansvar och skylla allt på mig och på alkoholen, så hade hon säkert kunnat få stöd bland kvinnor på ett forum, och också fått rådet att polisanmäla mig.

Jag påstår absolut inte att det skulle finnas ens minsta lilla beröring mellan mitt exempel och ts händelse.
    Men jag tycker det kan finnas anledning reflektera över att som i mitt exempel kan två olika individer, med bl a olika berusningsgrad, med t ex hög grad av sexuell upphetsning, när t ex djup ånger över otrohet sätter in med mycket svåra känslor, kan faktiskt två olika individer minnas, uppleva och beskriva samma händelseförlopp på väldigt olika sätt.

Jag påstår absolut inte att jag vet några fakta gällande ts version och händelsen. Jag försöker bara komma med lite frågeställningar och att belysa saken från fler än ett perspektiv.

Jag skulle absolut inte råda ts att göra en polisanmälan, inte mot bakgrund av de mycket få fakta vi känner till.
    Och självfallet låter jag min egen bedömning också påverkas av mina egna  erfarenheter.

Mannen kommer absolut få chansen att ge sin sida av historien, om TS anmäler. Vem som avgör frågar du, det är det vi har rättväsende till.

De flesta anklagade män går för övrigt går fria och det leder inte ens till en rättegång.

• Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-10-29 19:16:20 följande:
    Men om mannen faktiskt har en helt annan syn, om mannen var mindre berusad, kan du då vara säker på att det finns grund för dig att råda ts till att göra en anmälan?
    Vad är det som får dig att bedöma att det skulle finnas grund?
    Och vet du ens och har tagit hänsyn till vad det innebär för ts att gå igenom ett sådant förfarande?

Ja, de flesta anklagade män går fria.
    Kan det i något fall, eller kanske i många fall, bero helt eller delvis på händelser som i någon mån liknar den av mig beskrivna?

Känner du till att det finns flera kända anmälningar som egentligen grundar sig mest på att en kvinna ångrar sin otrohet och försöker förklara den med (skylla på) en händelse och på att en annan individ är ansvarig för det inträffade?

Du hänvisar till rättsväsendet.
    Har du då också full respekt för att rättsväsendet har rätt i alla de fall där männen blir friade?

Jag tycker inte att vi har rättsväsendet till för att hjälpa någon person komma över sin ånger för handlingar och beslut den har fattat när den varit höggradigt berusad, särskilt inte som individen har försatt sig i sådant tillstånd helt och hållet på egen förskyllan.
    Rättsväsendet är inte till för att överta alla individers eget ansvar.
    Mannen har som minst misshandlat henne så han har gjort fel. TS har all rätt att anmäla om hon vill, det behövs inga andra grunder än att man misstänker att man kan ha blivit utsatt för ett brott. TS berättar ingenting om att hon vill anmäla för att hon ångrar otrohet så det är inte relevant om andra gör det. Och nu svarade jag dig på att mannen kan ha en annan historia och det kommer han få alla chanser att berätta för rättsväsendet. Och självklart respekterar jag friande domar, vad det nu har med nånting att göra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-10-30 16:43:28 följande:
    Var finner du några säkra grunder och trovärdiga belägg för att han skulle ha misshandlat henne?

Jämför t ex med att jag själv (och säkert fler män än jag) flera gånger dragit flera kvinnor i håret så att smärta uppstod. Samtliga var vid tillfället tydligt sexuellt upphetsade, någon var också alkoholpåverkad, någon var betydligt yngre än jag, utan att det skulle var fråga om misshandel. Inte ens på minsta lilla sätt. Tvärtom förekom det alltså att någon önskade och bad om att bli dragen hårdare i håret och önskade och bad om få känna mer smärta.

Hur kan du anonym M tro dig veta hur det förhöll sig i ts fall?

Menar du att du med samma säkerhet också kan påstå att jag minst misshandlade dessa kvinnor, och att jag har gjort fel, i mina exempel?

Självfallet har ts sina rättigheter. Detta skriver jag under på alla dar i veckan!

Men det jag har ifrågasatt är på vilket sätt du anser dig ha grund för att ge ts rådet att anmäla? Mitt ifrågasättande handlar alltså om dig och ditt råd, men absolut inte om ts och hennes rättigheter.

Det övriga du skriver väljer jag avstå från att kommentera.

Belägg är upp till rättsväsende att reda ut, är inte upp till oss i tråden att komma fram till vad som har hänt. Ts misstänker att hon blivit utsatt för ett brott, behövs inte mer grund än så för att kunna anmäla, så därför kan hon också anmäla det om hon vill.

• Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-04 11:39:12 följande:
    Självfallet har ts sina rättigheter. Detta skriver jag under på alla dar i veckan!

Men det jag har ifrågasatt är på vilket sätt du anser dig ha grund för att ge ts rådet att anmäla?

Mitt ifrågasättande handlar alltså om dig och ditt råd,
    men absolut inte om ts och hennes rättigheter.
    Och det har jag svarat på: Eftersom TS misstänker att hon har blivit utsatt för ett brott 
  • Anonym (M)
    Anonym (Man2) skrev 2024-11-04 13:59:39 följande:
    Hon har själv även skrivit att hon misstänker att hon tagit initiativ till sex med sin bästa väns partner. Bästa är att sluta dricka så mycket så man riskerar att förföra vänners partner.
    Det är två olika saker och det ena utesluter inte det andra 
  • Anonym (M)
    Anonym (Man2) skrev 2024-11-04 14:40:08 följande:
    Absolut båda situationerna kan ha inträffat. Går ju inte att utesluta att hon tog initiativet och inte fick samtycke och han är är offret. Långsökt och inget jag själv tror på men inget som inte går att utesluta. Det jag tror är ett hon har dåligt samvete för att hon knullat med sin bästa kompis man och försöker förminska sin egen del och lägga över ansvaret på kompisens man som var nästan nykter. Hur avgör en person som är så full som TS beskriver sig om någon annan är nykter eller ej.
    Och då kan han också anmäla, om han anser att han är offret och har blivit utsatt för ett brott. Det är ju upp till honom. Båda parter kan anmäla om de misstänker de har blivit utsatt för ett brott.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-04 16:41:25 följande:

Om jag har misstagit mig så är jag beredd rätta mig.

Jag verkar ha råkat missat den delen där ts skriver att hon "misstänker att hon blivit utsatt för ett brott".
    Visa med länk/citat så att jag också kan och läsa helheten där ts beskriver denna sin misstanke.

Jag har försökt med "visa endast" för ts men kan ändå inte hitta det där att hon misstänker detta.
    Jag har bara lyckats hitta de delar där ts ställer en eller flera öppna frågor om det.

Om du har hittat och kan visa det där om att ts verkligen "misstänker att hon blivit utsatt för brott" så förstår jag i så fall att det ligger något bakom ditt råd.

Men om du råder ts att anmäla, bara för att ts ställer en öppen fråga, i så fall förstår jag fortfarande inte din grund till att du väljer att ge ditt råd till ts?

Våldtagen av min bästa väns sambo?

Alltså TS frågar sig om hon blivit våldtagen av denna man = misstanke. Det är ju det hela diskussionen som TS ville ha, handlar om, om våldtäkt kan ha hänt. Så ja TS misstänker att hon kan ha blivit utsatt för brott.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-04 17:15:01 följande:
    Nej, jag delar verkligen inte din tolkning och ditt eget tyckande.
    Det saknar grund.

Att ställa en öppen fråga, som underlag för resonemang i en tråd, för att få svar på vad andra tycker i denna fråga,
    det är för mig inte alls samma som att ts har uttryckt att hon "misstänker att hon blivit utsatt för brott".

Om man t ex skulle fundera på att juridiskt göra en anmälan så är det ju en himmelsvid skillnad mellan att ställa en öppen fråga om ett brott eller att uttrycka att man faktiskt misstänker att man blivit utsatt för ett brott.

Jag anser det vara mycket stor skillnad rent allmänt, t ex i ett forum som detta, likväl som jag är absolut övertygad att det är en väsentlig skillnad rent juridiskt, om man uppger att man misstänker att man varit utsatt för brott i relation till att man ställer en öppen fråga.

Nu om inte förr så borde du kunna förstå min frågeställning till dig, om du bara vill försöka ha ett öppet sinne, gällande vilken grund du personligen anser att du har, för att du gör ditt val att ge ditt råd till ts.

Min åsikt är att du egentligen saknar grund, och min åsikt har nu ytterligare stärkts.
    Det verkar bara vara någon typ av din egen negativa tolkning, ditt eget tyckande, troligen då grundat på något i din egen person eller i din egen bakgrund, men att det helt saknas faktisk grund just i ts fall och i det ts faktiskt har beskrivit.
    För mig är det i så fall närmare tro att du lyckas inbilla dig själv något, som det där med ordet "misstanke", som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.
    Jo det är precis vad det betyder. Om TS inte misstänkte att hon kan ha blivit våldtagen så finns ingen anledning till frågan.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-04 17:40:45 följande:
    Nej,
    det är nog uppenbart för alla andra att det är stor skillnad mellan att uttrycka att man misstänker att man varit utsatt för brott i jämförelse med att man ställer en öppen fråga.

Det du påstår vara precis vad det betyder är ju bara din egen negativa tolkning, eller faktiskt något som du lyckas inbilla dig själv,
    men som faktiskt saknar grund i verkligheten.

För mig är det i så fall närmare tro att du lyckas inbilla dig själv något,
    på motsvarande sätt som du lyckades inbilla dig gällande det där med ordet "misstanke",
    som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.

Ts har faktiskt inte uppgett att hon misstänker brott.
    Jo våldtäkt är ett brott och TS frågar sig om hon kan ha blivit våldtagen. Så jo misstanken om att det kan ha hänt finns där
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-05 09:08:28 följande:

Det där är bara ditt eget tyckande.

du lyckades inbilla dig gällande det där med ordet "misstanke",
    som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.

Ts har faktiskt inte uppgett, inte skrivit, att hon misstänker brott.

Ts har ställt en öppen fråga.

Det är skillnad.

Nej visst TS har inte skrivit uttryckligen de orden, att hon misstänker ett brott, men våldtäkt är ett brott och hon grubblar över om hon kan ha blivit våldtagen, misstänkte hon inte att det kan ha hänt så vore det hela en ickefråga. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-06 13:34:00 följande:
    Tack för att du äntligen lyckas se och medge denna tydliga och viktiga skillnad.

Men snälla du, att djupt ångra att man har varit otrogen med sin bästa väns man,
    det är verkligen inte en ickefråga!

Det har faktiskt hänt.
    Har du inte läst trådstarten och ts inlägg?
    Du kan inte på fullt allvar mena att en sådan sak för dig är att betrakta som en ickefråga?

Jag betraktar det som en stor och mycket svår fråga.
    Och jag är helt övertygad att detta faktum är en stor fråga för ts och det skulle vara mycket märkligt (omöjligt?) om detta faktum inte skulle påverka henne i hennes känslor gällande det hon upplevt, eller det hon funderar över och som hon inte minns, att det påverkar allt hon skriver, såväl i trådstarten som i de inlägg som följer.
    Det är för mig både mänskligt och fullt förståeligt.

Jag skulle aldrig kunna begära av en människa att hon skulle klara vara objektiv och faktabaserad i sina känslor och i sin beskrivning av en sådan händelse. Särskilt inte när hon var höggradigt berusad.

Efter att du och jag återigen har utbytt några inlägg med varandra så borde det nu finnas ännu mer anledning för dig att fundera över vilken grund du har för att ge dina egna personliga tvärsäkra råd till ts att anmäla.

Jag för min del är mycket frågande till om det finns någon som helst stabil grund för en anmälan.
    Enda skillnaden är ordvalet. Våldtäkt är ett brott även om TS inte uttryckligen skriver ordet brott som hon misstänker kan ha hänt här.

Sen har jag inte skrivit att jag tvärsäkert råder TS att anmäla, utan det hon bara om hon vill. Hon måste inte presentera några grunder för att anmäla, annat än att hon misstänker att hon kan ha utsatts för ett brott, det är den enda grunden som behövs.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-06 13:34:00 följande:
    Tack för att du äntligen lyckas se och medge denna tydliga och viktiga skillnad.

Men snälla du, att djupt ångra att man har varit otrogen med sin bästa väns man,
    det är verkligen inte en ickefråga!

Det har faktiskt hänt.
    Har du inte läst trådstarten och ts inlägg?
    Du kan inte på fullt allvar mena att en sådan sak för dig är att betrakta som en ickefråga?

Jag betraktar det som en stor och mycket svår fråga.
    Och jag är helt övertygad att detta faktum är en stor fråga för ts och det skulle vara mycket märkligt (omöjligt?) om detta faktum inte skulle påverka henne i hennes känslor gällande det hon upplevt, eller det hon funderar över och som hon inte minns, att det påverkar allt hon skriver, såväl i trådstarten som i de inlägg som följer.
    Det är för mig både mänskligt och fullt förståeligt.

Jag skulle aldrig kunna begära av en människa att hon skulle klara vara objektiv och faktabaserad i sina känslor och i sin beskrivning av en sådan händelse. Särskilt inte när hon var höggradigt berusad.

Efter att du och jag återigen har utbytt några inlägg med varandra så borde det nu finnas ännu mer anledning för dig att fundera över vilken grund du har för att ge dina egna personliga tvärsäkra råd till ts att anmäla.

Jag för min del är mycket frågande till om det finns någon som helst stabil grund för en anmälan.
    Nej det är ingen viktig skillnad, det är bara ordval. Våldtäkt är ett brott och TS misstänker att hon kan ha blivit våldtagen. Så jo TS misstänker att hon har blivit utsatt för ett brott även om hon inte använde ordet brott. Och jag har fortfarande inte gett något tvärsäkert råd att TS ska anmäla, jag har skrivit att det gör hon som hon vill.
Svar på tråden våldtagen av min bästa väns sambo?