Inlägg från: Anonym (Halv sanning, eller mindre?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Halv sanning, eller mindre?)

våldtagen av min bästa väns sambo?

Om vissa detaljer som ts kommer ihåg stämmer så har han uppenbarligen gjort fel.

Brottsligt eller inte är för mig omöjligt att avgöra med säkerhet, utifrån den lilla del av sanningen vi har kunnat få reda på.
    Men om det vi har fått reda på är hela sanningen, eller det mesta av sanningen,  så skulle han mycket väl kunna befinnas ha begått något brottsligt mot ts.

Men vid en bedömning skulle säkert frågan komma upp om hur kommer det sig att ts kommer ihåg vissa detaljer, som stödjer att han har begått ett grovt fel. Men i andra andetaget inte alls kan komma ihåg några detaljer?

Det finns inget som tyder på något sådant i det här fallet,
    men det verkar ju vara vanligt att en kvinna som ångrar att hon följt med en annan man, ångrar att hon varit otrogen, ångrar att hon hade sex med fel man, drabbas av selektivt minne när hon ska förklara händelsen som hon så starkt ångrar.
    Det har väl hänt mer en en gång att en tjej eller en kvinna som ångrar en händelse har skyllt på väldigt stark berusning, har påstått att hon var extremt full och inte minns något, medan det senare framkommit att det inte varit möjligt avgöra om hon verkligen var berusad till en så hög grad? Det har väl ibland visat att hon i sin ånger överdrivit lite, inte alls druckit så mycket och inte var extremt full? 
    Jag utgår från att det inte är så i ts fall.
    Men det är ju ändå känt att sådant har förekommit när en tjej har ångrat otrohet eller något som har hänt, och att detta förfarande vid ånger är känt kan ju också tyvärr påverka bedömningen i ts fall?

För att kunna veta något mer än halva sanningen, eller något mer än mindre än halva sanningen, så skulle vi ju behöva mannens berättelse, särskilt mot bakgrund att han påstås har varit mycket mindre berusad.

Samtidigt som man får förmoda att frågeställningen kommer upp gällande på vilket sätt ts klarar bedöma en annans persons berusningsgrad när man själv är extremt full? Eller om någon annan på trovärdigt sätt har gjort denna bedömning?

Om manen har begått ett grovt fel, kanske tom brottsligt, så är ju ansvaret hans.

Men om detta inte är klarlagt, kan då frågeställningen uppkomma om ts är helt fri från ansvar när hon väljer att umgås med och interagera med en man som är en sådan man som hon själv har beskrivit? En man dömd för våldsbrott?
    Var ts redan extremt full och saknade eget omdöme redan från första sekund som hon valde att umgås och interagera med denna man?

Jag förstår att de frågeställningar som skulle kunna komma, som ajg ger exempel på, kan upplevas provocerande för någon.
    Notera då att jag inte har kommit med någon anklagelse eller något påstående gällande ts, snarare tvärtom då gällande den där mannen.

En helt annan frågeställning som kan vara ett tänkvärt exempel.
    Jag har också haft sex med en eller två tjejer/kvinnor som vid tillfället var 20 år yngre än jag.
    Jag har också tagit med hem till mig tjejer/kvinnor som varit alkoholpåverkade, i något fall har man nog kunnat betrakta någon som extremt full.
    Jag har också haft sex med flera tjejer och kvinnor som har varit alkoholpåverkade, någon har sannolikt varit höggradigt berusad, någon kanske tom extremt full.
    Jag har fler än en gång dragit i kvinnors hår, så hårt att gav upphov till smärta.
    Jag har också haft sex med bekanta, trots att de var "upptagna", varit gifta eller tillsammans med en annan man.
    Jag har också haft sex, varit otrogen, med en annan än min egen partner.
    Ger detta upphov till någon väl grundad misstanke att jag är en våldtäktsman?

Anonym (J) skrev 2024-10-28 18:03:22 följande:
    Det är ju bara du som vet hur dessa tjejer var. Hur allt gick till.
    Men det verkar vara flera i tråden som tror att de vet hur det var i ts fall, hur hon var och hur allt gick till...???

Menar du att det bara är den där mannen som vet hur ts var och hur allt gick till i ts fall?

I så fall är det ju omöjligt för någon att diskutera något i denna tråden. Om vi inte har fått den där mannens redogörelse, eftersom det, utifrån ditt uttalande om mig, bara är han som vet hur ts var och hur allt gick till?
    Anonym (t) skrev 2024-10-28 18:03:55 följande:

Folk verkar missat att TS hade ett stort fyllebråk med sin bästa vän. Såna har man inte efter 2 cider.

Menar du att sådana bråk mellan bästa vänner aldrig har förekommit om inte de inblandade har varit extremt fulla?

Jag känner i vart fall till flera sådana allvarliga bråk där ingen har varit extremt full.
    Anonym (M) skrev 2024-10-28 18:23:11 följande:
    TS har alltid varit äcklad av honom. Gällde samma sak angående dig, för de kvinnor du gav exempel på?
    Om vi fortsätter resonera på motsvarande sätt så gäller givetvis att ingen annan än de kvinnorna själva kan veta vilka känslor de hade till mig
    Anonym (t) skrev 2024-10-28 18:28:43 följande:
    TS är tydlig med att de var extremt fulla. Varför ska folk då ifrågasätta hur full TS var? jisses
    Jag har inte ifrågasatt hur full ts var.
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-29 15:14:45 följande:
    Fast jag tycker att TS har tillräckligt för att anmäla, även om hon har vissa minnesluckor. Som sagt, om det räcker bestämmer rättsväsendet.
    Dessutom, bara det att han hade samlag med henne när hon var så full, visar att han inte kan vara säker på samtycker. 

Nu har det ju gått en tid, så nu är det ju svårt att anmäla. Men hade hon gjort det samma natt så hade polisen kunnat både säkra spår efter honom och sett hur pass påverkad hon var. Dessutom misshandlade han henne. 

När du skriver att hon förstör en mans liv för att hon anmäler så tolkar jag det som att du försvarar honom. Fast du vet att han misshandlade henne. 

Det är kanske en anmälan som får honom att förstå hur fel han har agerat som utnyttjat en så mkt yngre och full kvinna, som han dessutom misshandlat. 

Det är den här slappa inställningen till sexualbrott och annat våld mot kvinnor som gör att det bara fortsätter. För vi måste ju ta hänsyn till männen, fast de bär sig svinigt år. 
    Jag undrar om du övertygad att du skulle tycka att ts har tillräckligt för anmälan också om du hade hört mannens redogörelse gällande det inträffade?

Jag för min frågar mig om det kan vara högst troligt att mannen i väsentliga delar skulle kunna ha en helt annan version om händelseförloppet och vad som har skett?
    T ex skulle det kanske inte alls förvåna om han inte alls håller med om att hon var berusad till sådan grad att hon faktiskt var stupfull?

Om de två personernas versioner skiljer sig åt högst väsentligt. Vad är det som avgör vem som talar mest sanning?
    Är det självklart att ts är trovärdig för hon är av kvinnligt kön? Hon är mera trovärdig trots att hon enligt egen uppgift var höggradigt berusad?

Jag tror inte man kan vara säker på att mannen skulle framställa saken som att han misshandlade henne?

Jag har själv varit med om att under samlag och sexuella lekar, när kvinnorna har varit mycket sexuellt upphetsade, dra flera kvinnor i håret så att smärta uppstod. Men jag kan garantera att vare sig jag eller någon av kvinnorna skulle kalla det misshandel.

Ett exempel: En gång upplevde jag att en berusad kvinna i mycket upphetsat tillstånd, s a s i stundens hetta, tiggde och bad mig upprepade gånger att öka intensiteten, att dra henne hårdare i håret, hon bad om att få känna starkare smärta, vilket jag dock avböjde, mot hennes önskan och till hennes besvikelse.
    Dagen efter, i nyktert och icke upphetsat tillstånd ångrade hon sig, ångrade att hon deltagit i dessa aktiviteter, förnekade att hon upprepat bett mig dra hårdare och ge henne mer smärta. Som tur var hade jag filmat händelsen, med hennes samtycke. Filmen bekräftade min version. Men hon ångrade sig ändå. Till saken hör att hon vid tillfället var otrogen mot sin sambo, vilket jag bedömer var det som i verkligheten skapade allra djupast ånger hos henne och gav upphov till många olika och svåra tankar hos henne.
    Hur som helst så valde hon att återkomma till mig flera gånger efter detta, och ungefär samma scenario utspelade sig igen, också med att hon återigen kände viss ånger för sin otrohet, vilket dock blev mindre för varje gång.

Gällande kvinnan i mitt exempel, den där första gången, om jag inte hade haft filmen att visa för henne, om hon i sin svåra ånger, sin känslomässigt svåra situation med att hon varit otrogen, om hon då hade skrivit ett inlägg på ett liknande forum, om hon hade beskrivit händelsen så som hon i sitt känslomässigt svåra tillstånd såg händelseförloppet, om hon hade behov av att minska sitt eget ansvar och skylla allt på mig och på alkoholen, så hade hon säkert kunnat få stöd bland kvinnor på ett forum, och också fått rådet att polisanmäla mig.

Jag påstår absolut inte att det skulle finnas ens minsta lilla beröring mellan mitt exempel och ts händelse.
    Men jag tycker det kan finnas anledning reflektera över att som i mitt exempel kan två olika individer, med bl a olika berusningsgrad, med t ex hög grad av sexuell upphetsning, när t ex djup ånger över otrohet sätter in med mycket svåra känslor, kan faktiskt två olika individer minnas, uppleva och beskriva samma händelseförlopp på väldigt olika sätt.

Jag påstår absolut inte att jag vet några fakta gällande ts version och händelsen. Jag försöker bara komma med lite frågeställningar och att belysa saken från fler än ett perspektiv.

Jag skulle absolut inte råda ts att göra en polisanmälan, inte mot bakgrund av de mycket få fakta vi känner till.
    Och självfallet låter jag min egen bedömning också påverkas av mina egna  erfarenheter.
    Anonym (M) skrev 2024-10-29 16:15:03 följande:

Mannen kommer absolut få chansen att ge sin sida av historien, om TS anmäler. Vem som avgör frågar du, det är det vi har rättväsende till.

De flesta anklagade män går för övrigt går fria och det leder inte ens till en rättegång.

Men om mannen faktiskt har en helt annan syn, om mannen var mindre berusad, kan du då vara säker på att det finns grund för dig att råda ts till att göra en anmälan?
    Vad är det som får dig att bedöma att det skulle finnas grund?
    Och vet du ens och har tagit hänsyn till vad det innebär för ts att gå igenom ett sådant förfarande?

Ja, de flesta anklagade män går fria.
    Kan det i något fall, eller kanske i många fall, bero helt eller delvis på händelser som i någon mån liknar den av mig beskrivna?

Känner du till att det finns flera kända anmälningar som egentligen grundar sig mest på att en kvinna ångrar sin otrohet och försöker förklara den med (skylla på) en händelse och på att en annan individ är ansvarig för det inträffade?

Du hänvisar till rättsväsendet.
    Har du då också full respekt för att rättsväsendet har rätt i alla de fall där männen blir friade?

Jag tycker inte att vi har rättsväsendet till för att hjälpa någon person komma över sin ånger för handlingar och beslut den har fattat när den varit höggradigt berusad, särskilt inte som individen har försatt sig i sådant tillstånd helt och hållet på egen förskyllan.
    Rättsväsendet är inte till för att överta alla individers eget ansvar.
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-29 21:06:05 följande:

Om någon jag känner berättar att hon blivit våldtagen och vill anmäla så stöttar jag. 

Att anmäla en våldtäkt och eventuellt gå till rätten är ingen dans på rosor och inget man gör lättvindigt. Men självklart är det lika viktigt för våldtäktsoffer som andra brottsoffer att få en upprättelse som en fällande dom ger. 

Att män blir friade betyder ju inte att de är oskyldiga, det betyder att det inte gått att bevisa brott. 

Men snälla nån, i ts fall så är det ju ingen som berättar att den skulle ha blivit våldtagen!

Jag måste säga att för mig verkar du ha mycket livlig fantasi och du väljer uppenbarligen använda din fantasi för att tolka trådstarten så negativt som möjligt.
    Du ger intryck som får mig fundera om du generellt väljer ha en mycket negativ inställning till gruppen män?

OBS:
    Ts skriver en fråga i sin trådstart.

Och hon beskriver tydligt i sin berättelse att "vi hade sex".

Och hon finner anledning ställa frågor till sig själv som "sa jag eller gjorde jag något som ficka honom att agera så?"
    "Tog jag något initiativ?"

Hon uttrycker alltså att hon själv är osäker gällande hennes egen roll i händelsen, osäker på vilka handlingar hon själv utförde och på vad hon själv sade till honom. 
    Det är alltså inte ställt utom tvivel att hon själv kan ha tagit initiativ till sexuella handlingar, kan ha uppmuntrat honom eller kan själv ha utfört handlingar av sexuell karaktär, och handlingar avsedda att göra honom sexuellt upphetsad. Det är inte ställt utom tvivel om hon själv kan ha sagt saker som tydligt är samtycke, eller kan uppfattas som att hon både givit samtycke och tagit initiativ till sex.
    Det finns inget i trådstarten som motsäger något av detta.

Ts beskrivning är för mig något helt annat än att ts skulle berätta för dig eller för någon att hon har blivit våldtagen.

Det finns flera saker i ts trådstart som hon verkar tycka och känna är mycket värre, som ger henne mycket svårare känslor, t ex bråk, fylla, otrohet, att svika en nära vän, mm, vilket verkar  upplevas som mycket svårare problem än just den delen som hon beskriver som att "vi hade sex".

Hur du kan få detta till något som skulle motsvara att någon du känner berättar för dig att hon blivit våldtagen, det övergår mitt förstånd. Då är din reaktion och dina ord snarare fullkomligt obegripliga. 

Vilka märkliga bakomliggande orsaker som finns hos någon person som kan ge rådet till ts att polisanmäla mannen för våldtäkt är för mig fullkomligt obegripligt, mot den bakgrund jag ger ovan.
    Anonym (M) skrev 2024-10-30 13:39:24 följande:
    Mannen har som minst misshandlat henne så han har gjort fel. TS har all rätt att anmäla om hon vill, det behövs inga andra grunder än att man misstänker att man kan ha blivit utsatt för ett brott. TS berättar ingenting om att hon vill anmäla för att hon ångrar otrohet så det är inte relevant om andra gör det. Och nu svarade jag dig på att mannen kan ha en annan historia och det kommer han få alla chanser att berätta för rättsväsendet. Och självklart respekterar jag friande domar, vad det nu har med nånting att göra.
    Var finner du några säkra grunder och trovärdiga belägg för att han skulle ha misshandlat henne?

Jämför t ex med att jag själv (och säkert fler män än jag) flera gånger dragit flera kvinnor i håret så att smärta uppstod. Samtliga var vid tillfället tydligt sexuellt upphetsade, någon var också alkoholpåverkad, någon var betydligt yngre än jag, utan att det skulle var fråga om misshandel. Inte ens på minsta lilla sätt. Tvärtom förekom det alltså att någon önskade och bad om att bli dragen hårdare i håret och önskade och bad om få känna mer smärta.

Hur kan du anonym M tro dig veta hur det förhöll sig i ts fall?

Menar du att du med samma säkerhet också kan påstå att jag minst misshandlade dessa kvinnor, och att jag har gjort fel, i mina exempel?

Självfallet har ts sina rättigheter. Detta skriver jag under på alla dar i veckan!

Men det jag har ifrågasatt är på vilket sätt du anser dig ha grund för att ge ts rådet att anmäla? Mitt ifrågasättande handlar alltså om dig och ditt råd, men absolut inte om ts och hennes rättigheter.

Det övriga du skriver väljer jag avstå från att kommentera.
    Anonym (Man2) skrev 2024-10-30 17:36:00 följande:
    Tycker också misshandel är att ta i rejält. Jag tycker absolut inte det är ok att tra i håret och ge smisk första gången man har sex och dessutom något man bör kolla innan om det är ok. Men misshandel är att överdriva rejält. Jag har haft rivmärken på ryggen flera gånger och ett par gånger också bitmärken på bröstkorgen och fått ett finger i röven utan att ha gett mitt medgivande.  Enligt lagen solklart våldtäkt? Men hade jag inte tyckt att det varit ok hade jag sagt till där och då och inte gjort en anmälan i efterhand.
    Är du säker på att det generellt inte är ok att dra i håret första gången man har sex med någon?
    Om hon är mycket sexuellt upphetsad, om hon mycket tydligt och entusiastiskt uttrycker att det är hennes önskan, om du själv gillar henne mycket, du vill göra ditt allra bästa, och du är mycket sexuellt upphetsad, är du då säker på att du inte skulle gå hennes önskan tillmötes?

Jag har själv dragit i håret så smärta uppstod första gången jag har haft sex med någon. Och hon (de) har efteråt uttryckt att de var mycket nöjda med vår gemensamma upplevelse och de har valt att återkomma för mer.
    Jag har valt att inte fråga eller kolla i förväg, innan den sexuella upphetsningen uppkommit.

Är det klarlagt med säkerhet att det var första gången som ts hade sex med den mannen?

Som vanligt påstår jag inget.
    Jag väljer bara att komma med berättigade frågeställningar och att försöka belysa saken från ett lite bredare  perspektiv.
    Anonym (M) skrev 2024-10-30 18:04:05 följande:

Belägg är upp till rättsväsende att reda ut, är inte upp till oss i tråden att komma fram till vad som har hänt. Ts misstänker att hon blivit utsatt för ett brott, behövs inte mer grund än så för att kunna anmäla, så därför kan hon också anmäla det om hon vill.

Självfallet har ts sina rättigheter. Detta skriver jag under på alla dar i veckan!

Men det jag har ifrågasatt är på vilket sätt du anser dig ha grund för att ge ts rådet att anmäla?

Mitt ifrågasättande handlar alltså om dig och ditt råd,
    men absolut inte om ts och hennes rättigheter.
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 13:01:58 följande:
    Och det har jag svarat på: Eftersom TS misstänker att hon har blivit utsatt för ett brott 

Om jag har misstagit mig så är jag beredd rätta mig.

Jag verkar ha råkat missat den delen där ts skriver att hon "misstänker att hon blivit utsatt för ett brott".
    Visa med länk/citat så att jag också kan och läsa helheten där ts beskriver denna sin misstanke.

Jag har försökt med "visa endast" för ts men kan ändå inte hitta det där att hon misstänker detta.
    Jag har bara lyckats hitta de delar där ts ställer en eller flera öppna frågor om det.

Om du har hittat och kan visa det där om att ts verkligen "misstänker att hon blivit utsatt för brott" så förstår jag i så fall att det ligger något bakom ditt råd.

Men om du råder ts att anmäla, bara för att ts ställer en öppen fråga, i så fall förstår jag fortfarande inte din grund till att du väljer att ge ditt råd till ts?

Anonym (M) skrev 2024-11-04 16:58:30 följande:
    Våldtagen av min bästa väns sambo?

Alltså TS frågar sig om hon blivit våldtagen av denna man = misstanke. Det är ju det hela diskussionen som TS ville ha, handlar om, om våldtäkt kan ha hänt. Så ja TS misstänker att hon kan ha blivit utsatt för brott.
    Nej, jag delar verkligen inte din tolkning och ditt eget tyckande.
    Det saknar grund.

Att ställa en öppen fråga, som underlag för resonemang i en tråd, för att få svar på vad andra tycker i denna fråga,
    det är för mig inte alls samma som att ts har uttryckt att hon "misstänker att hon blivit utsatt för brott".

Om man t ex skulle fundera på att juridiskt göra en anmälan så är det ju en himmelsvid skillnad mellan att ställa en öppen fråga om ett brott eller att uttrycka att man faktiskt misstänker att man blivit utsatt för ett brott.

Jag anser det vara mycket stor skillnad rent allmänt, t ex i ett forum som detta, likväl som jag är absolut övertygad att det är en väsentlig skillnad rent juridiskt, om man uppger att man misstänker att man varit utsatt för brott i relation till att man ställer en öppen fråga.

Nu om inte förr så borde du kunna förstå min frågeställning till dig, om du bara vill försöka ha ett öppet sinne, gällande vilken grund du personligen anser att du har, för att du gör ditt val att ge ditt råd till ts.

Min åsikt är att du egentligen saknar grund, och min åsikt har nu ytterligare stärkts.
    Det verkar bara vara någon typ av din egen negativa tolkning, ditt eget tyckande, troligen då grundat på något i din egen person eller i din egen bakgrund, men att det helt saknas faktisk grund just i ts fall och i det ts faktiskt har beskrivit.
    För mig är det i så fall närmare tro att du lyckas inbilla dig själv något, som det där med ordet "misstanke", som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 17:27:06 följande:
    Jo det är precis vad det betyder. Om TS inte misstänkte att hon kan ha blivit våldtagen så finns ingen anledning till frågan.
    Nej,
    det är nog uppenbart för alla andra att det är stor skillnad mellan att uttrycka att man misstänker att man varit utsatt för brott i jämförelse med att man ställer en öppen fråga.

Det du påstår vara precis vad det betyder är ju bara din egen negativa tolkning, eller faktiskt något som du lyckas inbilla dig själv,
    men som faktiskt saknar grund i verkligheten.

För mig är det i så fall närmare tro att du lyckas inbilla dig själv något,
    på motsvarande sätt som du lyckades inbilla dig gällande det där med ordet "misstanke",
    som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.

Ts har faktiskt inte uppgett att hon misstänker brott.
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 17:47:23 följande:
    Jo våldtäkt är ett brott och TS frågar sig om hon kan ha blivit våldtagen. Så jo misstanken om att det kan ha hänt finns där

Det där är bara ditt eget tyckande.

du lyckades inbilla dig gällande det där med ordet "misstanke",
    som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.

Ts har faktiskt inte uppgett, inte skrivit, att hon misstänker brott.

Ts har ställt en öppen fråga.

Det är skillnad.

Anonym (M) skrev 2024-11-06 12:50:35 följande:
    Nej visst TS har inte skrivit uttryckligen de orden, att hon misstänker ett brott, men våldtäkt är ett brott och hon grubblar över om hon kan ha blivit våldtagen, misstänkte hon inte att det kan ha hänt så vore det hela en ickefråga. 
    Tack för att du äntligen lyckas se och medge denna tydliga och viktiga skillnad.

Men snälla du, att djupt ångra att man har varit otrogen med sin bästa väns man,
    det är verkligen inte en ickefråga!

Det har faktiskt hänt.
    Har du inte läst trådstarten och ts inlägg?
    Du kan inte på fullt allvar mena att en sådan sak för dig är att betrakta som en ickefråga?

Jag betraktar det som en stor och mycket svår fråga.
    Och jag är helt övertygad att detta faktum är en stor fråga för ts och det skulle vara mycket märkligt (omöjligt?) om detta faktum inte skulle påverka henne i hennes känslor gällande det hon upplevt, eller det hon funderar över och som hon inte minns, att det påverkar allt hon skriver, såväl i trådstarten som i de inlägg som följer.
    Det är för mig både mänskligt och fullt förståeligt.

Jag skulle aldrig kunna begära av en människa att hon skulle klara vara objektiv och faktabaserad i sina känslor och i sin beskrivning av en sådan händelse. Särskilt inte när hon var höggradigt berusad.

Efter att du och jag återigen har utbytt några inlägg med varandra så borde det nu finnas ännu mer anledning för dig att fundera över vilken grund du har för att ge dina egna personliga tvärsäkra råd till ts att anmäla.

Jag för min del är mycket frågande till om det finns någon som helst stabil grund för en anmälan.
Svar på tråden våldtagen av min bästa väns sambo?