Skilda, delad vårdnad, ena föräldern brukar narkotika
Hej!
Vi är skilda sen många år tillbaka. Jag lever ett normalt liv med barnen. Barnen bor hos den andra föräldern regelbundet. Det har framkommit att han använder narkotika/är missbrukare.
Ni i samma sits, vad har ni fått för hjälp av myndugheter? Av soc? Vad gör de när det brister sä gravt i ena hemmet men inte i det andra?
Jag tycker det ligger för mycket ansvar på oss som vårdnadshavare, gällande att kontrollera vår före detta partner. Vi ska dels tillgodose och främja ett umgänge med den andra föräldern, dels är vi skyldiga att skydda barnen vid misstanke om missförhållanden. Något som sen kan smulas sönder i Tingsrätten som att vår mksstanke inte var fel.
Socialtjänsten i vårt fall är väl medvetna om risker a hos den andra föräldern men skriver i sina papper att "inget akut skyddsbehov föreligger. I en rättslig process har jag alltså inte "på benen" för att hålla barnen därifrån. Soc rekommenderar mig att skydda barnen, men de skriver det inte i sina dokument.
Nån med liknande erfarenheter som kan komma med några tips eller kloka ord? Vad gör man??