• Anonym (Ont i mammahjärtat)

Nyfödd har svamp i rumpan!!!

Hjälp!!! Min nyfödda dotter har fått svamp i rumpan efter att det spridit sig från hennes torsk i munnen ner i tarmarna.. 
    Vi har smörjt i två dagar med Cortimyk men det fortsätter vara superrött och tillochmed blivit rött på ett större område och det känns som att hon besväras en del av det, ont att bajsa, ont att torka rent, smörja osv. hon har också lite små sprickor i analöppningen som förmodligen gör ont, vad tror ni om att smörja just vid hålet med inotyol och sen fortsätta med Cortimyk runt hela rumpan? 
    det är verkligen illrött och jag blir helt förtvivlad?

• Svar på tråden Nyfödd har svamp i rumpan!!!
  • Fliselisan

Man kan reagera på Cortimyc också, alltså inte tåla själva salvan. Blir det inte bättre snart så prata med läkaren igen. Och lufta så mycket ni bara kan. Låt henne ligga hela dagen utan blöja, köp såna lakansskydd de har på typ Ica och lägg inunder och byt så fort det är blött. 

• Anonym (Bibbi)

Stackars lilla! Jag hade fortsatt med Cortimyk. Med svamp måste man vara ihärdig, så Cortimyk på hela det infekterade området utan någon annan salva under. Hoppar ni över att smörja en del av det infekterade området kan svampen bara fortsätta att sprida sig igen. 

Och som redan skrivits, ha henne utan blöja så mycket det går. 

Hoppas ni får resultat snart! Jag lider mer er! 

• Anonym (Bibbi)
    EvaLotta75 skrev 2024-10-28 21:09:26 följande:

gå till bvc och fråga de som är medicinskt kunniga.

Oj, jag tog för givet att läkare tittar på barnet och ordinerat Cortimyk. Har ni inte varit hos läkare, TS, ska du sluta med Cortimyk och genast boka en läkartid. 
    Anonym (Bibbi) skrev 2024-10-28 21:12:01 följande:
    Oj, jag tog för givet att läkare tittar på barnet och ordinerat Cortimyk. Har ni inte varit hos läkare, TS, ska du sluta med Cortimyk och genast boka en läkartid. 
    jo, självklart har vi blivit ordinerade Cortimyk. Inte av läkare men vår sköterska på BVC! Kanske ska be om att få en läkartid istället?
  • Fliselisan
    Anonym (Ont i mammahjärtat) skrev 2024-10-28 21:28:03 följande:
    jo, självklart har vi blivit ordinerade Cortimyk. Inte av läkare men vår sköterska på BVC! Kanske ska be om att få en läkartid istället?

Ingen av oss här på familjeliv kan svara på om sjuksköterskan verkligen ställt rätt diagnos, så ring till BVC och rådgör, fråga när det röda bör börja klinga av när ni nu smörjer med salvan. Du kan kanske boka en läkartid redan nu, oftast är det ju lite väntan på dom. 

Fliselisan skrev 2024-10-29 07:04:47 följande:

Ingen av oss här på familjeliv kan svara på om sjuksköterskan verkligen ställt rätt diagnos, så ring till BVC och rådgör, fråga när det röda bör börja klinga av när ni nu smörjer med salvan. Du kan kanske boka en läkartid redan nu, oftast är det ju lite väntan på dom. 

Såklart? ville nog mest få stöd, kanske någon som varit med om samma. läst i andra trådar med folk som bara fått en massor med pepp och egna erfarenheter, ville få samma :/
  • Catrinekarlström

Jag använder potatismjö, då alla krämer (bvc har rekommendera) absolut inte funkat och blivit så mycket värre? 
    Så jag fick höra potatismjöl av en utav min familj o det funkar perfekt!

• Räkan77
    Catrinekarlström skrev 2024-10-29 19:20:26 följande:

Jag använder potatismjö, då alla krämer (bvc har rekommendera) absolut inte funkat och blivit så mycket värre? 

Även vid konstaterad svamp?
  • Anonym (Ida)

Ja kör på inotyol också!! Det är så bra!!

Catrinekarlström skrev 2024-10-29 19:20:26 följande:

Läst några som tipsat om potatismjöl, vid vilka besvär har det funkat för er? Även svampinfektion?
Svar på tråden Nyfödd har svamp i rumpan!!!