• Anonym (Muren)

    Hur ändrar jag MITT beteende?

    Jag är tillsammans med en kvinna som har ADHD. Jag älskar verkligen henne då hon i grunden är en väldigt omtänksam, snäll och rolig person. Sedan har vi ju de här sidorna att hon pratar precis hela tiden, hennes impulskontroll kanske inte är den bästa trots att hon medicinerar mot sin ADHD.

    Ibland gör hon väldigt oväntade saker som i princip gör mig stum och jag blir förbannad på insidan men tyst utåt och så försöker jag bearbeta vad som precis hänt. Jag kan inte prata med henned är och då eftersom min impuls är att med hård ton säga hårda saker åt henne och då vet jag att hon bryter ihop eftersom hon är en känslig person. Jag har fått reda på att mitt beteende när hon gjort något tokigt kallas för Stonewalling. Min partner tycker inte alls om när jag blir så där. Hon ser det som en typ av psykisk misshandel. En misshandlande snubbe är det sista jag vill vara.  


    De tre senaste gångerna jag byggt upp denna mur beror på följande saker. Hon, jag och hennes barn på ett fik - En mc kille utan hjälm glider förbi och hon faller direkt och typ berättar vad hon skulle vilja göra med honom. Hennes barn reagerade till och med och påminnde henne om att jag är med. Mur 1.

    Vi är på en Outletklädbutik. Jag köper några plagg. Hon köper massor av plagg, tömmer sitt konto och ber mig swisha henne 1000 kr för att hon ska få med sig allt. Mur 2

    Vi är på resa. Under sista dagen har jag betalat allt frukost, lunch, middag, fika, taxi osv. Jag har burit en massa saker åt hennes barn. Vi hittar ett kafe att hänga på innan planet ska gå och hon köper bara fika åt sig själv och sina barna. Trots att jag nämner att det vore bra med en kaffe när man ska köra bil halva natten efter att vi landat. Mur3.


     


    Jag bygger upp den här muren varje gång det känns som att hon försöker skada mig. Vi har pratat om det och det är absolut inte hennes mening utan har nog mycket att göra med hennes ADHD..  

  • Svar på tråden Hur ändrar jag MITT beteende?
  • Hjelm

    ADHD eller inte: hon beter sig som ett as och du mår uppenbart dåligt av det.

    Jag har mängder av personer med ADHD i min omgivning och ingen skulle någonsin bete sig som hon gör. Det låter lite som att hon använder sin diagnos som ursäkt för att vara ego och inte växa upp.

    Det finns ingen diagnos som kan rättfärdiga att du blir behandlad på det sättet i din relation.

    Att man älskar någon är inte samma sak som att man borde vara i en viss typ av relation med den personen. 

    Fundera noga över om detta verkligen är bra för dig.

  • Anonym (Congas)

    Du ska inte alls ändra ditt beteende.
    Du är sjukt ödmjuk som ens tänker tanken men diagnoser ursäktar inte att man beter sig som en idiot!

    Saker som de du beskriver kan man lära sig hantera oavsett. Och att sitta och tråna efter andra helt öppet... det är allmän hyfs att inte bete sig så.

  • Anonym (Bippo)
    Hjelm skrev 2024-10-28 09:55:49 följande:

    ADHD eller inte: hon beter sig som ett as och du mår uppenbart dåligt av det.

    Jag har mängder av personer med ADHD i min omgivning och ingen skulle någonsin bete sig som hon gör. Det låter lite som att hon använder sin diagnos som ursäkt för att vara ego och inte växa upp.

    Det finns ingen diagnos som kan rättfärdiga att du blir behandlad på det sättet i din relation.

    Att man älskar någon är inte samma sak som att man borde vara i en viss typ av relation med den personen. 

    Fundera noga över om detta verkligen är bra för dig.


    Håller i princip med i allt utom det fetade. Tyvärr finns det en sån diagnos: nämligen bipolär. Den som har adhd har problem med impulskontroll och att allt kan bli "hattigt", men den tappar inte allt vett och sans. Det gör man däremot i en mani (och, föralldel i en djup depression också, men det tar sig helt andra uttryck); man är helt enkelt inte öht sig själv. Det är en sjukdom, inte att vara ett rövhål.

    Ts! Har någon tagit upp det här m bipolär? Exempel nummer 1 och 2 låter som klassiskt maniskt beteende. Om hon är bipolär snarare än/samtidigt som hon har har adhd är det ju heller inte konstigt att medicinerna inte hjälper.
  • Anonym (?)
    Anonym (Bippo) skrev 2024-10-28 11:01:32 följande:
    Håller i princip med i allt utom det fetade. Tyvärr finns det en sån diagnos: nämligen bipolär. Den som har adhd har problem med impulskontroll och att allt kan bli "hattigt", men den tappar inte allt vett och sans. Det gör man däremot i en mani (och, föralldel i en djup depression också, men det tar sig helt andra uttryck); man är helt enkelt inte öht sig själv. Det är en sjukdom, inte att vara ett rövhål.

    Ts! Har någon tagit upp det här m bipolär? Exempel nummer 1 och 2 låter som klassiskt maniskt beteende. Om hon är bipolär snarare än/samtidigt som hon har har adhd är det ju heller inte konstigt att medicinerna inte hjälper.
    Mycket bra poäng! Även bipolära ska ta ansvar för sitt beteende och framtida beteende, men som du säger så kan det vara svårare att styra.
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (?) skrev 2024-10-28 11:10:50 följande:
    Mycket bra poäng! Även bipolära ska ta ansvar för sitt beteende och framtida beteende, men som du säger så kan det vara svårare att styra.
    Absolut ska man det! Och det kan man också göra, genom att se till att ta sina mediciner, inte avsiktligt försätta sig i situationer som man vet kan utlösa en episod, lära sig att känna igen tidiga tecken och lägga in sig innan det har gått så långt att man inte längre är kapabel att fatta rationella beslut och ta ansvar, osv. Men har man fått fel diagnos, eller en icke-komplett diagnos, är det i princip omöjligt, eftersom man inte får rätt medicin och inte heller stöd i att förstå sin sjukdom. Och närstående får heller inte hjälp att förstå, och kan därmed inte hjälpa till att se varningstecken.
  • Anonym (Bippo)

    Ts! Jag glömde säga att du alltså inte ska ändra på dig och bara acceptera att bli överkörd och må dåligt; däremot tycker jag definitivt att du ska pusha för att det görs en utredning för bipolär.

  • Anonym (?)
    Anonym (Bippo) skrev 2024-10-28 11:31:17 följande:
    Absolut ska man det! Och det kan man också göra, genom att se till att ta sina mediciner, inte avsiktligt försätta sig i situationer som man vet kan utlösa en episod, lära sig att känna igen tidiga tecken och lägga in sig innan det har gått så långt att man inte längre är kapabel att fatta rationella beslut och ta ansvar, osv. Men har man fått fel diagnos, eller en icke-komplett diagnos, är det i princip omöjligt, eftersom man inte får rätt medicin och inte heller stöd i att förstå sin sjukdom. Och närstående får heller inte hjälp att förstå, och kan därmed inte hjälpa till att se varningstecken.
    Det var det jag syftade på var en bra poäng. Att ts partners beteende kan grunda sig i en obehandlad bipolär sjukdom.

    Ansvar för det man har gjort har man alltid oavsett. Jag tycker en bra del i att få diagnos är att be människor från ens förflutna om förlåtelse. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Muren) skrev 2024-10-28 09:04:22 följande:

    De tre senaste gångerna jag byggt upp denna mur beror på följande saker. Hon, jag och hennes barn på ett fik - En mc kille utan hjälm glider förbi och hon faller direkt och typ berättar vad hon skulle vilja göra med honom. Hennes barn reagerade till och med och påminnde henne om att jag är med. Mur 1.  


    Bla bla bla bla "mur"

    Hon snackar om andra killar öppet framför dig och vad hon skulle vilja göra med dem. Detta stör dig, och det är likadant för de flesta andra.

    Det kan vara oskyldigt från hennes sida då hon ser dig som sin "bästa vän". Men är det något du stör dig på, och tycker det är respektlöst. Så är det dags nu att lära dig hur det är man säger ifrån när något händer. 

    Att säga ifrån handlar inte om att bli dum, arg, bråka eller tjafsa, stonewalla eller starta drama. Utan det handlar om att med lugn ton, och utan att försöka anklaga den andra för att göra dig förbannad, för det är faktiskt du som blir förbannad, frågan är bara varför du blir arg.. Och få den andra att inse att det är inte roligt när den gör sådär. 

    Att du "stonewallar", antar att du blir tyst och inte snackar när du är förbannad? Handlar om att du förmodligen inte har en aning om hur du ska få någon att sluta. Så du gör det passiv aggressiva. 

    Kanske blir du tyst bara för att du tycker att det är onödigt att starta drama? 

    Men det löser inget mer än att du blir ännu mer förbannad. Det rätta sättet är att ta ett litet snack när det händer, istället för att vänta på att någon annan bara ska fatta...

    Hur man gör detta utan att den andra bara ska ta åt sig och det bli massa tjafs går att dela upp i ABC. Man säger:

    A. När du gör A
    B. Känner jag B
    C. Jag skulle vilja att du/vi gör C.

    Så tex

    A. När du snackar om andra killar
    B. Så ser jag det som respektlöst. (och det gör mig rätt så arg)
    C. Jag skulle vilja att när vi är tillsammans snackar du inte om vilka killar du vill göra vad med, och att vi fokuserar på det vi är.

    Och för att kolla så meddelandet går igenom, eller om människan ens är någon att lita på...

    Så kan du avsluta det med meningen: Låter det som något helt oresonligt?

    Är hon en bra person, så kommer hon säga "Nej, jag ber om ursäkt, jag tänkte mig inte för, det tycker faktiskt jag med." och sen händer det aldrig någonsin igen..

    Så för att summera det åt dig..

    A. När du gör A
    B. Känner jag B
    C. Jag skulle vilja att du/vi gör C.

    Låter det helt oresonligt?
  • Anonym (C)

    Och det där passiv aggressiva du har för dig, det vinner du ingenting på. Det kommer bara göra så att hon mår dåligt i din närvaro, mer respektlöshet sen så kommer det ta slut. 

    Det här ABC'et är ett verktyg som inte alla lär sig efter barndomen, eller kanske till och med tror att det är dumt, taskigt eller fel. Eller att folk kanske bara ska se allt det du ser hela tiden. 

    Och hon kommer känna väldigt mycket mer respekt till dig och tänka mer på det hon säger när hon är runt dig om du inte bara blir sur. 

  • Anonym (Lämna nu)
    Jag älskar verkligen henne då hon i grunden är en väldigt omtänksam, snäll och rolig person.

    I grunden?
    Det är inte intressant hur någon är "i grunden" då 99% av alla människor har goda sidor som man kan stirra sig blnd på om man vill, det är inte det som avgör om man ska vara i en relation med någon. 

    Det du ska kolla på är hur det känns för dig när du är med henne och det är ju uppenbarligen inte  speciellt bra. 

    Hon beter sig allmänt illa, respektlöst och ser dig som en kompis som hjälper henne med barnen.
    Hade hon sett dig som ett kap och en älskare hade hon aldrig fällt kommentaren om MC-killen. 

    Så. Att hon är en omtänkmsam, snäll och rolig person i grunden betyder INTE att du mår bra av att vara i en relation med henne. 
    Jag ser vart du kommer ifrån, du tänker att om du Bara kan fixa till de där dåliga sidorna så kommer hon att oftare och oftare vara den hon verkligen är och ni kommer att få det fantastiskt tillsammans. Eller hur?
    Men glöm det för det kommer inte att hända, det är mycket  troligare att hon kommer vara otrogen medans du är hemma och passar hennes ungar åt henne. 
Svar på tråden Hur ändrar jag MITT beteende?