Inlägg från: Anonym (Elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin)

    Män som har ett behov av att trycka ner kvinnor

    Anonym (Z) skrev 2024-10-27 21:58:02 följande:
    Män som har ett behov av att trycka ner kvinnor Vi behöver prata om män som har ett behov av att trycka ner kvinnor.
    Obs! Detta gäller inte alla män utan enbart de som känner sig träffade av rubriken.

    Det skapas trådar på forum som FamiljeLiv och Flashback där det skrivs nedlåtande om kvinnor som grupp, ett exempel på en sådan tråd är den om kvinnor borde ha rösträtt. Dessa trådar skapas visserligen bara av en person, men bland inläggen finns det andra män som skriver medhållande och förtryckande om kvinnor. Det här är inte heller bara åsikter av män som håller till på dessa forum utan dessa åsikter kan man som kvinna få höra lite överallt av manliga bekanta, manliga kollegor, män inom familjen eller manliga vänner. 

    Dessa män skyller felaktigt allt som går snett i samhället på kvinnor.
    När en kvinna blir våldtagen, mördad eller misshandlad av en man, och oavsett om det är en svensk eller utländsk man, så anser dessa män att kvinnan får skylla sig själv för att hon enligt dom har röstat för invandringen. 

    Detta stämmer naturligtvis inte att alla kvinnor röstat för invandring och i de fall där förövaren är svensk så faller ju dessutom det argumentet platt. Det här är ett sätt att vända anklagelserna mot offret (kvinnan) istället för förövaren (Mannen). Man vill smutskasta, förtrycka, förminska, tysta och göra kvinnor underlägsna. Och det är både utländska och svenska män besitter dessa åsikter om kvinnor.

    Varifrån kommer behovet av att trycka ner kvinnor hos de här männen? 
    Jag kan känna att en del saker faktiskt stämmer som står i de här trådarna. Jag vet inget om FB men av det jag läst på FL. 

    Sedan om någon startar de för att trycka ner eller förnedra kvinnor kan jag inte svara på. Men det finns en poäng i en del av trådarna. Och jag tror det är anledningen till att så många också väljer att kommentera i de. För att det finns en poäng och en sten som skaver i skon. 

    Men som sagt, vad agendan är får de själva svara på. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Z) skrev 2024-10-27 22:08:50 följande:

    Kan det bero på att de här männen känner en konkurrens av kvinnor som i större utsträckning tar examen med högre betyg än män på universitetet och som alltmer får höga positioner inom arbetslivet? Eller varifrån kommer detta kvinnoförakt som gör att man har behovet att trycka ner kvinnor?


    Mycket av det som står i din trådstart är sånt jag aldrig tagit del av på Familjeliv. 

    Du skriver om män som tycker att kvinnor som blir våldtagna får skylla sig själva m.m. Har aldrig någonsin läst nått sånt här. Varken i ett inlägg eller som en trådstart. 

    Är det Flashback du syftar på då? 

    Jag tycker den där tråden om kvinnlig rösträtt var rätt usel. Men övriga trådar har ju ett korn av sanning i sig. Exempelvis tråden om den kvinnliga avundsjukan eller tråden om det nykomna fenomenet med kvinnor som visar sig nakna på olika internetsidor. Det ligger ju faktiskt något i många av de här trådarna. Och jag tror även att det är anledningen till att de blir so himla populära och får många inlägg. För det är vattendelare. Det ligger en viss sanning i de som vi kvinnor inte vill kännas vid. Det provocerar.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Z) skrev 2024-10-27 22:24:33 följande:
    Det är för att det finns överallt, men vissa väljer att blunda för det eller förstår inte helt enkelt.

    Med sådana trådar som skapas här på forumet så blir det ju övertydligt men som sagt så ser jag detta beteende även hos män i min umgängeskrets. 
    Du accepterar inte att kvinnor kan tycka annorlunda än dig kallar mig man, du ser saker i din umgängeskrets, du startar den här gnälltråden. 

    Du verkar själv vara ganska instängd i ett hörn och bestämt dig för vad du ska tycka om saker och ting. Det är svart eller vitt. Så vad är skillnaden mellan dig och trollen på Flashback? 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Z) skrev 2024-10-27 22:38:41 följande:
    Jag förstår att du tycker som du gör eftersom du är man och tydligen en av dem som håller med dessa kvinnoförtryckare. Det finns inte en enda normal kvinna som inte ser igenom de trådarna och förstår att trådarna går ut på att trycka ner kvinnor.
    Nu låter du arg och förutfattad. 

    Jag skrev att jag låter det vara upp till de vilken agenda de har, jag har inte förnekat att de har en illvillig agenda. Du sätter ord i munnen på mig. 

    Jag skrev att det finns viss sanning i en del av trådarna här på Familjeliv. Jag skrev inte att de inte har en agenda. Jag hävdar att det finns en viss sanning och att det är den sanningen som sticker vissa i ögonen. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Z) skrev 2024-10-27 23:12:55 följande:
    Jag är verkligen inte arg, vad är det som för dig att tro det?

    Jag tycker att det är märkligt att du kallar min tråd för gnälltråd men hävdar att det finns vissa poänger och sanningar i de kvinnoförtryckande trådarna. Det säger mig en del om din moral. 
    Det blir en gnälltråd när du ska klaga över trådar som folk skapar. Det är ett debatt och diskussionsforum. Man får räkna med att folk tycker olika. 

    Det finns ingen poäng i att förtrycka kvinnor. Vad jag hävdade var att vissa av trådarna har substans i sina påståenden och att det därför skapar debatt och rör om i grytan. Självklart inga inceltrådar om att kvinnor som blir våldtagna får skylla sig själva, tror inte det finns någon normal människa som tycker det.
    De hade ju inte rört om i grytan om inte folk tog åt sig av det och kunde relatera till det. Jag tänker speciellt på tråden om kvinnor och viktuppgång. Jag kan tänka mig att kvinnor som är feta eller hade önskat att de var smala tar åt sig av det, det är fullt naturligt att känna sig påhoppad och jag förnekar inte att avsikten är påhopp, att provocera. 
    Men jag som själv tränar 5 dagar i veckan känner mig inte direkt träffad så jag bryr mig inte, jag bara noterar det och trampar vidare. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (En hjärncell) skrev 2024-10-28 00:05:34 följande:
     "Det finns ingen poäng i att förtrycka kvinnor"  Fortsätter med att kalla kvinnor för feta.  
    Det finns feta kvinnor, feta män, feta katter, feta hundar. 

    Jag benämnde att det existerar feta kvinnor och det är samma sak som att kalla alla kvinnor för feta och vidare förtrycka kvinnor?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Z) skrev 2024-10-28 00:04:44 följande:
    Men du ser inte de trådarna om kvinnors övervikt som klagande? 

    Och vad är det du tycker är klagande i min tråd? 

    Jag är inte heller överviktig och jag tränar flera dagar i veckan, men det är tydligt att syftet med de trådarna du nämner om kvinnor och övervikt inte har ett syfte att diskutera eller debattera utan enbart vara taskig och trycka ner överviktiga kvinnor. Det behöver man inte vara särskilt smart för att begripa och man behöver inte heller vara överviktig kvinna för att ogilla den typen av trådar.
    Men alltså, vad är det du inte begriper? 

    Jag har ju sagt att de säkert kan ha en baktanke att provocera eller hacka ner på kvinnor, eller vissa kvinnor. Men det i sig betyder inte att själva frågeställningen är irrelevant och att man måste ifrågasätta ämnet i sig. Tvärt om visar de sig då och då vara väldigt relevanta eftersom så många engagerar sig i de och folk har så blandade åsikter. 

    Även kvinnor kan relatera till vissa av trådarna. Exempelvis kan jag själv relatera till tråden om avundsjuka kvinnor, detta då jag själv märker av det. Jag märker av det för att jag är ung, smal och snyggare än de flesta andra. Jag har själv känt av blickar, fått jättekonstiga bemötanden av kvinnor  som jag vet baseras enbart på mitt utseende. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (??) skrev 2024-10-27 23:59:22 följande:
    Men det förstår du väl själv, att det finns kvinnor som inte bryr sig. Men svarar för att påpeka att dom inte är till för att behaga män. Du tränar nog för att du är rädd för att ingen man ska se dig. Det blir rätt uppenbart. När du som sagt utrycker dig som du gör. Dessutom bidrar du till ännu mer hat. Kan inte tänka mig att du har mycket kvinnliga vänner. När du beskriver  ditt eget kön på ett sådant ointelligent och nedvärderande sätt.  Känner till denna sorts kvinna, dom är jävligt veka och viker sig för männen i alla lägen. Ofta går dom just ihop med dessa träskallar för att de ännu bättre ut.

    Det finns dessutom betydligt bättre sätt att uttrycka sig på om andra människor. Men det är du alldeles för ontelligent för att förstå. Förstår att du går hem hos den sortens män.

    Som man blir jag ganska äcklad av denna sorts kvinnor. Bi har inte riktigt lämnat högstadiet bakom er.  Finns inte mycket klass hos dig. 
    Men vad gör du på ett diskussionsforum om olika människors åsikter äcklar dig så mycket? Är det verkligen hälsosamt för dig att sitta här och må dåligt över att alla inte delar din åsikt? 

    Du kan kalla mig ointelligent, vek och påstå att jag har avsaknad av klass hur mycket du vill. Vet du vad, jag bara noterar det och trallar vidare. Fullständigt oberörd. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Ben) skrev 2024-10-28 01:14:07 följande:

    Pratar du om tråden där någon vill införa en viktkontroll på kvinnor?

    Det är ju en typisk kvinnohatartråd. Finns ingen poäng mer än framställa det som att kvinnor antingen ska kontrolleras (på alla sätt) eller att "män" tappar kontrollen över kvinnorna. 


    I slutänden så är budskapet "vad ska vi män göra för att kontrollera kvinnor" en klick män som vill att ämnet ska diskuteras "sakligt" dessa individer vill behandla ämnet som ett normalt samtalsämne i syftet att (normalisera)

    Trådstarten för den tråden försöker med all kraft att få "kontroll av kvinnor (vikt)" att betraktas som en helt vanlig dag. 

    Förstår du hur den propagandan och manipulationen ser ut?

    Eller ska du såsom den trådstartaren prata om vikt? Dvs normalisera "kontroll av kvinnor"? Då bidrar du till manipulationen.


    Nu handlade väl tråden om att många kvinnor och blev onödigt feta. Om sedan nån skrev ett inlägg att viktkontroller bör införas så betyder inte det att trådstarten handlade om det. 
    Sen säger jag inte att du har fel om agendan och syftet med tråden. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-28 07:57:18 följande:
    Om jag utgår från att du faktiskt är en kvinna så gissar jag att du är rättså ung. Det du gör är en tankevurpa som bygger på att det är ditt utseende som är orsaken till att du får ett negativt bemötande av andra kvinnor. Som nån som själv är attraktiv så får jag inget konstigt bemötande i längden av kvinnor. Har stött på mindre attraktiva kvinnor som är lite reserverade först när dom träffar mig men eftersom min personlighet är öppen så slappnar dom av när dom märker det.

    Så jag säger att det är din personlighet deras beteende beror på. Är man trygg i sig själv så tycker andra om en oavsett hur snygg man är, mer dessutom. Jag får "oförtjänt" gillande som är enbart baserat på att jag haft tur i det genetiska lotteriet och att jag gillar träning väldigt mycket.

    Med självreflektion och mer trygghet i dig själv så kommer du att få bra bemötande av andra kvinnor.
    Utan att ange min precisa ålder så kan jag säga att jag är över 18 men yngre än 25. 

    Du som eventuellt lite äldre känner inte att det kanske inte är på sin plats att generalisera om folks subjektiva upplevelser? 
    Bara för att du inte upplevt avundsjuka och onda ögon på grund av ditt utseende så är det likställt med att ingen annan i världen upplevt det? 
    Jag kan verkligen köpa att du inte blivit det, jag förnekar inte dig i din erfarenhet. Men då kanske du inte heller ska förneka andras upplevelse?
    Den enda grund du baserar ditt antagande att jag skulle ha en "dålig" personlighet på är att jag som kvinna är av en annan åsikt än trådstartaren. 

    Jag har en relativt stor vänkrets bestående av både killar och tjejer. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-28 11:30:18 följande:
    Ja, jag är mellan 40-46.

    Du gör ett antagande som du baserar på just din upplevelse. Med så lite erfarenhet så kan du inte anta att kvinnor ogillar dig enbart baserat på ditt fördelaktiga utseende. När jag var yngre var jag rättså ofta upptagen av att tänka på hur andra uppfattade mig, fick höra att jag uppfattades som arrogant. Med högre ålder och högre självkänsla så slappnade jag av och vips så blev liksom alla supertrevliga mot mig. Så samma utseende även om jag såklart rent fysiskt såg bättre ut som yngre, och när min personlighet utvecklades så blev alla välkomnande. Innan det så var killar och män alltid positiva till mig men sen blev alla trevliga mot mig, även kvinnor.

    Därför ligger det nära till hands att säga att det är personligheten det hänger på, det är min övertygelse.
    Nu blir det väldigt mycket off topic och du svävar iväg och spekulerar kring saker du bara antar och gissar på. Varför ska vi ens diskutera mig? Måste jag ha ditt godkännande som "duktig kvinna" för att få säga min åsikt i tråden? 

    Nu nämnde jag att det var en tråd som intresserade mig. Bara för att jag kan känna igen mig i vissa trådar så betyder inte det att jag är för kvinnoförtryck eller tycker att kvinnor som blir våldtagna för skylla sig själva. Vissa kvinnor blir förtryckta, andra kvinnor förtrycker. Vissa män blir förtrycka, andra män förtrycker. Jag personligen känner mig inte förtryckt och har aldrig gjort, men vet att det finns de som blir det. Men till skillnad från dig tänker inte jag sitta och relativisera deras personliga upplevelser om vad de erfar i livet. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Z) skrev 2024-10-28 13:42:23 följande:
    Vad är din teori om varför vissa män har ett behov av att trycka ner andra kvinnor?

    Du om någon borde kunna svara på det tänker jag. Väntar med spänning på ditt svar.
    Jag kan inte svara på det precist då jag varken förtrycker någon eller blir förtryckt. Jag har aldrig reflekterat kring det. Det kanske är en fråga som du ska ställa till män och inte mig tänker jag? 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-28 21:07:32 följande:

    Detta har jag aldrig någonsin kunnat förstå - hur kan man trycka ner den man borde älska?
    Jag har haft en tjej som blev fysiskt och psykiskt misshandlad av ett ex. Så pass att hon fick missfall och miste barnet. Hon hade nog aldrig vågat bli gravid med mig.
    Nr 2 - psykisk misshandel, du är fet och duger inte men ... ändå fick de barn ihop.
    Nr 3 - psykiskt och fysiskt, analt våldtagen m,m
    Vet inte varför jag drar till mig dessa men - Nr 3 har sett mig för vem jag är och litar på mig och slappnar av. 
    Jag är fruktansvärt snäll och förstående men har insett att många tjejer har förbrukat sitt förtroende för män helt enkelt.


    Ja det är hemskt att höra. Fy fan, få sin partner att drabbas av missfall. Hoppas idioten sitter inne. 

    Samtidigt finns det många män som också är utsatta för psykisk misshandel av sina partners. Så det är ett stort problem i samhället. Männens våld leder oftare till dödligt våld. 
Svar på tråden Män som har ett behov av att trycka ner kvinnor