• Freddie K

Du måste få upp pulsen

Folk säger till mig att jag måste röra mer på mig och få upp pulsen. Visst att jag måste röra på mig mer, det köper jag, men inte det med att få upp pulsen. Jag har en vilopuls på mellan 90 och 110. Det går aldrig under 80. Jag vet att det låter högt att ha så mycket i vilopuls, men det har jag. 

Så snälla ni som tjatar på mig att jag behöver få upp pulsen, sluta med det!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Du måste få upp pulsen
  • Anonym (?)

Vad exakt menar du med att du inte behöver få upp pulsen? Hög vilopls beror förmodligen på att du är otränad. Du kan få rejäl pulsökning av en vanlig promenad.

• Freddie K
    Anonym (?) skrev 2024-10-27 15:30:30 följande:

Vad exakt menar du med att du inte behöver få upp pulsen? Hög vilopls beror förmodligen på att du är otränad. Du kan få rejäl pulsökning av en vanlig promenad.

Jo, jag är ganska otränad, men jag har hela mitt liv haft hög puls. Det beror på vissa orsaker. 
  • Anonym (P)

Om du tränar så pass hårt att pulsen tillfälligt går upp så stärker du hjärtat vilket sänker vilopulsen.

Så du ska höja pulsen för att sänka pulsen. 

• Anonym (?)
    Freddie K skrev 2024-10-27 15:32:08 följande:
    Jo, jag är ganska otränad, men jag har hela mitt liv haft hög puls. Det beror på vissa orsaker. 
    Du kan sänka vilopulsen genom att börja röra på dig mer.
  • Freddie K

Tack för era svar och goda råd. Det tar jag till mig. .

• mammatill6

Du blandar ihop äpplen o päron. Du har en hög vilopuls vilket inte är bra men du skriver att du vet orsaken. Men gör inte läkarna något åt det? För de är inte bra att gå med sådan hög puls. Sedan kommer den sänkas av att du blir mer vältränad.
    Sedan att folk tjatar på att du måste få upp pulsen, då menar de fysisk aktivitet för att stärka hjärtat. och det är viktigt och inget som man ska hoppa över för att man har hög vilopuls.

• Freddie K
    mammatill6 skrev 2024-10-27 15:38:00 följande:

Du blandar ihop äpplen o päron. Du har en hög vilopuls vilket inte är bra men du skriver att du vet orsaken. Men gör inte läkarna något åt det? För de är inte bra att gå med sådan hög puls. Sedan kommer den sänkas av att du blir mer vältränad.
    Sedan att folk tjatar på att du måste få upp pulsen, då menar de fysisk aktivitet för att stärka hjärtat. och det är viktigt och inget som man ska hoppa över för att man har hög vilopuls.

Hur blandar jag ihop päron och äpplen? Ja, jag vet orsakerna till det. 
  • mammatill6
    Freddie K skrev 2024-10-27 15:39:14 följande:
    Hur blandar jag ihop päron och äpplen? Ja, jag vet orsakerna till det. 
    Genom att blanda ihop att höja pulsen genom fysisk aktivitet för att stärka hjärtat och att ha hög puls i normalläget. Du kan inte ha som förklaring till att du inte behöver höja pulsen med fysisk aktivitet för att du har hög puls. Om det naturligtvis inte föreligger något allvarligt hjärtfel eller liknande och läkarna har förbjudit dig att träna. 
    Vad är orsaken till din höga puls och vad görs åt det? För det är ju verkligen inte bra att ha så hög puls och det är ju något som går att behandla.
  • Anonym (japp, självmål!)

Det verkar som att du upptäkt med de andra svaren att du gjort ett självmål här! Men jag vill bara säga dig hur lätt det faktiskt är att sänka sin vilopuls genom att höja den när du inte ens "tränar" regelbundet.

Jag var väldigt stillasittande i princip från jag började skolan till för kanske ett år sen. Jag är 32 idag. Jag köpte en fitbit för jag tänkte att jag i alla fall ska lyckas med 5000 steg per dag. Jag kan lungt säga att jag ännu inte lyckats, utan hamnar i snitt på 3500 steg. MEN Min vilopuls har gått från att ligga på 103 i snitt till att ligga på 79 i snitt, bara genom att ta en rask prommenad på gåbandet eller sätter mig på motionscykeln på 20-40 minuter varannan dag eller ibland bara 3 gånger i veckan, då pulsen kommer upp i ca 140-150, eller cardio som min fitbit kallar det, Och det gick SÅ fort. Det tog inte ens 2 veckor innan vilopulsen snittade under 100, och inte ens en månad innan den snittade på 80. Och det går snabbt bakåt igen, om jag missar en vecka av någon anledning så är jag uppe i 95-100 igen. Just nu har jag missat en träning och är uppe i 88 när jag skriver här.

Har du en fitbit eller något liknande? Bara testa en vecka, 3 gånger rask promenad med mål att hjärtat kommer upp i 140 som max, och se vad som händer.

Lycka till.

Svar på tråden Du måste få upp pulsen