Det verkar som att du upptäkt med de andra svaren att du gjort ett självmål här! Men jag vill bara säga dig hur lätt det faktiskt är att sänka sin vilopuls genom att höja den när du inte ens "tränar" regelbundet.
Jag var väldigt stillasittande i princip från jag började skolan till för kanske ett år sen. Jag är 32 idag. Jag köpte en fitbit för jag tänkte att jag i alla fall ska lyckas med 5000 steg per dag. Jag kan lungt säga att jag ännu inte lyckats, utan hamnar i snitt på 3500 steg. MEN Min vilopuls har gått från att ligga på 103 i snitt till att ligga på 79 i snitt, bara genom att ta en rask prommenad på gåbandet eller sätter mig på motionscykeln på 20-40 minuter varannan dag eller ibland bara 3 gånger i veckan, då pulsen kommer upp i ca 140-150, eller cardio som min fitbit kallar det, Och det gick SÅ fort. Det tog inte ens 2 veckor innan vilopulsen snittade under 100, och inte ens en månad innan den snittade på 80. Och det går snabbt bakåt igen, om jag missar en vecka av någon anledning så är jag uppe i 95-100 igen. Just nu har jag missat en träning och är uppe i 88 när jag skriver här.
Har du en fitbit eller något liknande? Bara testa en vecka, 3 gånger rask promenad med mål att hjärtat kommer upp i 140 som max, och se vad som händer.
Lycka till.