Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?

Har din fru psykiska problem, eller ligger det något annat bakom?

Hon kan ogilla att du går och undra varför hon inte blev medbjuden. Men att börja gorma och hota med skilsmässa är sjukt. Inte heller kan hon förbjuda dig att träffa din kusin.

Brukar hon reagera så där för saker? 

Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 08:25:13 följande:

så för att sammanfatta: du ska på en blind date och du undrar varför din fru blir upprörd?

Hur får du det till att det är en blind date?

Man brukar inte gå på date som gift, och en middag med flera är ingen date.

Det enda man möjligen kan ifrågasätta är varför TS fru inte blev medbjuden.
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 08:45:32 följande:

Ganska enkelt: de är två män som ska träffa två kvinnor varav flera av de inblandade inte träffat varandra förut.

Nej det är korrekt, man brukar inte gå på dejt som gift, troligen är det därför ts fru reagerar som hon gör. 

Menar du på allvar att gifta inte kan gå på middagar utanför äktenskapet - ens med en släkting - utan att det räknas som en date? 

Det är uppenbarligen ingen parmiddag. Nästan alla i tråden fattar det utom du. Sen tycker man att kusinen kanske borde ha bjudit med TS fru, men det är en annan sak.

Hade det varit ok med tre män och en kvinna? Tre kvinnor och en man? Hur gör bisexuella? Får de inte gå på middag alls? Hos släktingar eller vänner.

Anonym (Frågande) skrev 2024-10-27 08:41:10 följande:
    Nej det har hon inte, och sen här tråden är inte till för att diskutera min fru. Den är till för min skull, för jag blev så osäker på situationen. 
    Fast din fru beter sig som hon har problem. Som du ser i tråden kan man ha olika åsikter om vad som är lämpligt, men din fru överreagerar å det grövsta. Det är svårt att ge dig råd utan att nämna detta. Varifrån kommer hennes starka reaktion? Varför börjar hon gorma och hota med skilsmässa?

Det är ingen normal reaktion oavsett om man tycker att det är lämpligt att du går på middagen eller inte. Här har du alltså ditt svar. Din fru får tycka vad hon vill, men du har rätten på din sida.
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 08:54:08 följande:

De premisserna är märkliga. 

Åh neeeej håller inte alla med mig, buhuuu vad jobbigt, då måste jag ju genast byta åsikt så att jag tycker likadant som alla andra. 

Du fattar säkert också att uppsättningen: två män och två kvinnor är annorlunda än de andra du beskriver? Eller är du helt främmande för social dynamik?

Två män och två kvinnor varav tre är gifta, alltså upptagna. Läs vad Anonym Nu skriver.

Den sociala dynamik du babblar om, handlar här om att TS vill träffa en släkting samt gamla vänner. Hur kan du få det till parmiddag eller blind date?

Umgås du aldrig med personer av motsatt kön (eller vilket kön du nu föredrar) utan att flörta med dem? 

Först tyckte jag det var konstigt att TS fru inte var medbjuden. Men ju mer jag läser av hur TS beskriver situationen, desto mer förstår jag hur kusinen resonerar. Hennes man och barn är bortresta, ingen annan respektive är medbjuden. Hon vill träffa sin kusin samt gamla vänner. Jag tycker inte att det låter som att hon eller någon annan har någon baktanke alls. 

Anonym (Frågande) skrev 2024-10-27 09:00:34 följande:
    Vi har haft en motig relation senaste åren. Talet om skilsmässa har varit uppe förut men känner att vi tagit oss förbi det. Jag vill bara inte att tråden ska skifta fokus från frågeställningen.
    Fast det förklarar ju en hel del, som är svårt att separera från frågeställningen. Ert äktenskap är inte stabilt. Din fru låter ändå som en drama queen. Men det kanske är pga ert äktenskap, samt hur hon mår, som hon tolkar in saker som inte finns där? Som att du går på en släktings middag för att vara otrogen.

Hon kanske är rädd att förlora dig, att du ska få upp ögonen för någon ny?

Men som svar på din fråga: Nej du gör inte fel som vill gå på middagen. Inte som du beskriver upplägget. 
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 09:26:06 följande:

Jag konstaterar att både du och Nu verkar vara rätt naiva gällande äktenskap och trohet .

Jag kontrar med att du bör läsa vad (K) skriver. 

Inte naiva. Vi har nog bara olika uppfattningar om hur ett äktenskap kan (bör) se ut, samt ser inte alla som potentiellt otrogna. 

Har man utgångspunkten att gifta är otrogna så snart de får chansen, ska man nog inte vara gift. Det betyder inte att man behöver gå med på vad som helst.

Nu låter det dock som att TS och frun har ett svajigt äktenskap, vilket kan förklara hennes överreaktion. Han kanske borde ta med sin fru på middagen eller stanna hemma och försöka lappa ihop äktenskapet i stället. Ta en fika med kusinen på stan och ta med frun. Det kanske frugan inte går i taket för. 

Anonym (Frågande) skrev 2024-10-27 10:53:39 följande:

Tack för alla svar. Känner ändå att jag fått en nyanserad bild och tror jag vet hur jag ska tacka det.
    Jag tar det som en situation där man faktiskt får ge och ta lite.
    En överreaktion men ändå en underliggande osäkerhet som behöver pratas om.

Bra att tråden verkar ha hjälpt. Jag kan förstå både ditt perspektiv och din frus perspektiv, med tanke på vad du har skrivit om ert äktenskap.

Jag och min man har också haft svackor och jag vet att man ibland kan överreagera, eller säga eller göra saker man inte menar. Man är inte mer än människa.

Däremot ska man aldrig hota med skilsmässa. Inte om man inte faktiskt menar det. Här måste du prata allvar med din fru. Ni behöver inte vara överens om allt, hon får bli arg, men att hota med skilsmässa för att få som man vill, är direkt kontraproduktivt och en form av psykisk misshandel. Det löser inga äktenskapsproblem, om man nu vill lösa dem.

Jag önskar dig lycka till, tror ni har en hel del att reda ut.
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 11:57:21 följande:

Ha även med i tanke att hon kanske inte nödvändigtvis tror att du skulle vara otrogen utan att det kanske är mer principen med den konstiga setupen, att din kusin bjuder in till en så udda middag och att du inte fattar att du "borde" tackat nej. 

Av egen erfarenhet: min man blev bjuden av sin kompis att ta en öl med kompisen, hans ex och en kompis till henne. Min man tackade nej för han fattade vad baktanken med det hela var. Jag blev såklart inte sur på min man och jag tror inte heller han skulle varit otrogen om han hade gått MEN jag är fortfarande inte direkt positivt inställd till den här vännen som försökte sig på ett sånt stunt. 

Varför skulle det finnas en baktanke? Vad är det för "vänner" som gör så med mening?

Jag vet att det finns idioter där ute. Jag förstår bara inte varför man bjuder med en gift man eller kvinna med förhoppningen att h*n ska vara otrogen. För det är väl vad du menar med baktanke?

Jag har aldrig varit med om att någon har betett sig så mot mig eller min man. Jag har aldrig haft skäl att misstänka att någon arrangerat en fest eller middag med det syftet.

Att någon kan bli intresserad av en, eller att en del jagar upptagna, visst. Eller att vissa är sjukligt svartsjuka.

Men inte det du beskriver.

Att man ibland försöker para ihop singlar, eller nyskilda eller dylikt, är en annan sak.
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 16:24:06 följande:

Nä men det är väl toppen att du inte upplevt det eller har någon erfarenhet av sånt beteende. Grattis liksom.

Men det låter väl naivt att tro att sådana illvilliga personer inte förekommer. Det kan handla om att man tex vill förstöra för ett par pga att man inte gillar den respektive eller att man bara gillar att skapa drama. Sådana finns det tyvärr massor av.

Att inte alla är att lita på och att det finns idioter har jag självklart upplevt, det har väl alla.

Men jag har inte upplevt, eller ens hört talas om, det du skriver. Inte i betydelsen att det skulle vara medvetet och planerat. Hur fick ni reda på detta? Att det inte bara var en tanklös grej? 
    Anonym (Halvsvensk man/Rob) skrev 2024-10-28 02:31:17 följande:

Jag hittade på den här tråden och ni gick på det, igen. Vad lättlurade människor är. 

Jag tror dig inte, den här tråden känns äkta.

Jag tror att du bara vill ha uppmärksamhet, det är därför du skriver så här i trådar, eller startar egna trådar för att provocera. 
    Anonym (Frågande) skrev 2024-10-28 08:55:45 följande:
    Tråden är äkta, det där verkar vara någon som har för mycket fritid..
    Japp, alldeles för mycket, med tanke på hans närvaro i forumet och vad han skriver.
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-28 07:52:45 följande:
    Vaddå "fick reda på"? Det var extremt uppenbart i mitt fall. Så igen: grattis till dig att du inte upplevt sånt. 
    Jag har kanske upplevt sånt, eller något åt det hållet, utan att märka det. Men ?extremt? uppenbart har det aldrig varit. Men var det så i ett fall, förstår jag din skepsis mot dylika sammankomster.
Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?