Inlägg från: Anonym (Blipp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blipp)

Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?

så för att sammanfatta: du ska på en blind date och du undrar varför din fru blir upprörd?

• Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 08:39:51 följande:
    Hur får du det till att det är en blind date?

Man brukar inte gå på date som gift, och en middag med flera är ingen date.

Det enda man möjligen kan ifrågasätta är varför TS fru inte blev medbjuden.

Ganska enkelt: de är två män som ska träffa två kvinnor varav flera av de inblandade inte träffat varandra förut.

Nej det är korrekt, man brukar inte gå på dejt som gift, troligen är det därför ts fru reagerar som hon gör. 

• Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 08:39:51 följande:
    Hur får du det till att det är en blind date?

Man brukar inte gå på date som gift, och en middag med flera är ingen date.

Det enda man möjligen kan ifrågasätta är varför TS fru inte blev medbjuden.
    Oh tillägg: just blind dates är inte helt ovanligt att det sker i sällskap med de vänner som tussar ihop en. Har varit på en del sådana själv. Det kan definitivt vara en dejt även om fler är med.
  • Anonym (Blipp)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-10-27 08:49:03 följande:
    Tack för input, jag tolkar det verkligen inte som en blind date. Jag hade skulle inte vara emot att ta med min fru dit heller för den delen.

Om det varit en gemensam manlig vän, vars fru var bortrest, och han inte bjöd in min fru, hade det varit annorlunda? Om han även bjudit in en kvinnlig vän.
    Om han bjöd in en kvinnlig vän hade det varit exakt samma sak. Hade han bjudit in en manlig vän hade det inte varit samma sak.Förutsättningen här är då att du är heterosexuell.
  • Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 08:51:24 följande:

Menar du på allvar att gifta inte kan gå på middagar utanför äktenskapet - ens med en släkting - utan att det räknas som en date? 

Det är uppenbarligen ingen parmiddag. Nästan alla i tråden fattar det utom du. Sen tycker man att kusinen kanske borde ha bjudit med TS fru, men det är en annan sak.

Hade det varit ok med tre män och en kvinna? Tre kvinnor och en man? Hur gör bisexuella? Får de inte gå på middag alls? Hos släktingar eller vänner.

De premisserna är märkliga. 

Åh neeeej håller inte alla med mig, buhuuu vad jobbigt, då måste jag ju genast byta åsikt så att jag tycker likadant som alla andra. 

Du fattar säkert också att uppsättningen: två män och två kvinnor är annorlunda än de andra du beskriver? Eller är du helt främmande för social dynamik?

• Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 09:04:52 följande:

Två män och två kvinnor varav tre är gifta, alltså upptagna. Läs vad Anonym Nu skriver.

Den sociala dynamik du babblar om, handlar här om att TS vill träffa en släkting samt gamla vänner. Hur kan du få det till parmiddag eller blind date?

Umgås du aldrig med personer av motsatt kön (eller vilket kön du nu föredrar) utan att flörta med dem? 

Först tyckte jag det var konstigt att TS fru inte var medbjuden. Men ju mer jag läser av hur TS beskriver situationen, desto mer förstår jag hur kusinen resonerar. Hennes man och barn är bortresta, ingen annan respektive är medbjuden. Hon vill träffa sin kusin samt gamla vänner. Jag tycker inte att det låter som att hon eller någon annan har någon baktanke alls. 

Jag konstaterar att både du och Nu verkar vara rätt naiva gällande äktenskap och trohet .

Jag kontrar med att du bör läsa vad (K) skriver. 

• Anonym (Blipp)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-10-27 11:29:54 följande:
    Jag tänker självklart inte åka på middagen efter som det påverkade min fru väldigt negativt, oavsett vem som har rätt i sak.

Jag behöver ta reda på om det är så att det finns en oro över att jag är otrogen, eller om det endast handlar om att hon inte var bjuden. Jag tror det är en kombination av båda. Jag tänker att det behöver redas ut, men också en diskussion kring reaktionen. Jag tycker inte den är okej och jag förtjänar den inte. Är man missnöjd med något så pratar man om det. 

Ha även med i tanke att hon kanske inte nödvändigtvis tror att du skulle vara otrogen utan att det kanske är mer principen med den konstiga setupen, att din kusin bjuder in till en så udda middag och att du inte fattar att du "borde" tackat nej. 

Av egen erfarenhet: min man blev bjuden av sin kompis att ta en öl med kompisen, hans ex och en kompis till henne. Min man tackade nej för han fattade vad baktanken med det hela var. Jag blev såklart inte sur på min man och jag tror inte heller han skulle varit otrogen om han hade gått MEN jag är fortfarande inte direkt positivt inställd till den här vännen som försökte sig på ett sånt stunt. 

• Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 14:29:05 följande:
    Varför skulle det finnas en baktanke? Vad är det för "vänner" som gör så med mening?

Jag vet att det finns idioter där ute. Jag förstår bara inte varför man bjuder med en gift man eller kvinna med förhoppningen att h*n ska vara otrogen. För det är väl vad du menar med baktanke?

Jag har aldrig varit med om att någon har betett sig så mot mig eller min man. Jag har aldrig haft skäl att misstänka att någon arrangerat en fest eller middag med det syftet.

Att någon kan bli intresserad av en, eller att en del jagar upptagna, visst. Eller att vissa är sjukligt svartsjuka.

Men inte det du beskriver.

Att man ibland försöker para ihop singlar, eller nyskilda eller dylikt, är en annan sak.

Nä men det är väl toppen att du inte upplevt det eller har någon erfarenhet av sånt beteende. Grattis liksom.

Men det låter väl naivt att tro att sådana illvilliga personer inte förekommer. Det kan handla om att man tex vill förstöra för ett par pga att man inte gillar den respektive eller att man bara gillar att skapa drama. Sådana finns det tyvärr massor av.

• Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-28 07:20:04 följande:
    Att inte alla är att lita på och att det finns idioter har jag självklart upplevt, det har väl alla.

Men jag har inte upplevt, eller ens hört talas om, det du skriver. Inte i betydelsen att det skulle vara medvetet och planerat. Hur fick ni reda på detta? Att det inte bara var en tanklös grej? 
    Vaddå "fick reda på"? Det var extremt uppenbart i mitt fall. Så igen: grattis till dig att du inte upplevt sånt. 
Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?