• Anonym (Anonym)

Stressad & deprimerad

Hej!
    just nu är allting mörkt.. längtar så mycket efter ett syskon till min 3 åring.. 
    blev gravid i våras och fick missfall och var tvungen att skrapas , efter det har jag väldigt lite mens och har inte blivit gravid igen.. oroar mig och klandrar mig själv extremt mycket , gick över styr så jag har hamnat i en depression.
    Hela jag har lagt av , orkar ingenting , kan inte äta , sova eller ta hand om min älskade 3 åring. Bara mörka tankar . tänk om jag aldrig kan bli gravid igen, tänk om mitt barn aldrig får ett syskon och får växa upp själv.. eller Kommer det skilja för många år mellan dom.. . Har världens finaste man men kan inte ta mig till honom just nu. 
    vet inte hur jag ska komma ur detta mörker, känner mig hemsk och värdelös..
    någon som har tips på hur man kommer tillbaka till livet igen? 
  • Svar på tråden Stressad & deprimerad
  • Anonym (?)

Har du kontakt med vården? Låter som att du behöver terapi och eventuellt medicin. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-10-27 07:43:53 följande:

Har du kontakt med vården? Låter som att du behöver terapi och eventuellt medicin. 

Börjat med medicin men blivit värre sen dess, förstår att det tar ett tag , men just nu försöker jag bara överleva dagarna. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-27 08:38:55 följande:
    Börjat med medicin men blivit värre sen dess, förstår att det tar ett tag , men just nu försöker jag bara överleva dagarna. 
    Gur längesen var det du började med medicinen? Antidepressiva ger ibland en dipp innan det vänder. Man kan alltså må sämre i början. 

Försök att inte grubbla så mycket på stora frågor när du mår såhär. Ibland är det bättre att distrahera sig med t ex en film. Tänd ljus och ta hand om dig själv lite extra. Stå ut tills medicinen får effekt och du ev får hjälp genom terapi.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-10-27 08:51:40 följande:
    Gur längesen var det du började med medicinen? Antidepressiva ger ibland en dipp innan det vänder. Man kan alltså må sämre i början. 

Försök att inte grubbla så mycket på stora frågor när du mår såhär. Ibland är det bättre att distrahera sig med t ex en film. Tänd ljus och ta hand om dig själv lite extra. Stå ut tills medicinen får effekt och du ev får hjälp genom terapi.
    2-3 veckor sedan började jag. Det är så svårt att se att det blir bättre just nu. men Jag måste kämpa för min familj! även om det känns hopplöst.
    tackHjärta , ska försöka , så svårt att sluta grubbla, försöker bara hitta lösningar men finns inga .. är helt slut.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-27 09:16:01 följande:
    2-3 veckor sedan började jag. Det är så svårt att se att det blir bättre just nu. men Jag måste kämpa för min familj! även om det känns hopplöst.
    tackHjärta , ska försöka , så svårt att sluta grubbla, försöker bara hitta lösningar men finns inga .. är helt slut.
    Då finns det en stor chans att medicinen kommer att hjälpa dig! Det kommer att bli bättre och då är du bättre rustad att hitta svaren på dina livsfrågor. 
  • Anonym (S)

Gör du sådant som du mår bra av? Har du hobbys, intressen? Är du sjukskriven? Skulle det kunna hjälpa dig på fötter? Gör du och mannen saker för relationen? Går på dejt tex? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2024-10-27 13:15:12 följande:

Gör du sådant som du mår bra av? Har du hobbys, intressen? Är du sjukskriven? Skulle det kunna hjälpa dig på fötter? Gör du och mannen saker för relationen? Går på dejt tex? 

Försöker göra det men bara så svårt att ta sig upp ur sängen just nu, den lilla energin som finns kvar vill jag bara ge till mitt barn. Sånt jag brukar tycka är kul är pest och pina. 
    det är så läskigt , är en person som alltid är glad och framåt annars och vill göra massor av saker. känns som jag har tappat mig själv i tusen pusselbitar. 

jag är sjukskriven två veckor till. 
    Ja han Försöker dra med mig på saker och han Har bra förståelse och stöttar mig. vet att jag älskar honom över allt annat men just nu är mina känslor helt avstängda. 

Svar på tråden Stressad & deprimerad