Inlägg från: Anonym (Less och ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Less och ledsen)

Stör mig på hans syster

Anonym (SL) skrev 2024-10-27 00:34:39 följande:
    Och återigen har ju detta inte med henne att göra utan med andra.
    Att andra jämför dig med henne ska du klandra dem för, inte henne.

Att de andra inte ser hennes egenskaper som störiga är inte hennes fel heller.
    Och du besitter ju inte heller den rätta måttstocken över vad som är rätt.
    Alla känner inte likadant. Det vissa gillar och beundrar är sådant som andra ser som mindre attraktivt och störigt.
    Ni behöver inte känna lika
    Men skilj på vad som är systerns beteende och de andras.

Sen att din sambo beundrar sin syster betyder ju inte att han ser ner på ert liv...
    Nej absolut, jag håller med dig i det mesta du skriver. Men tycker du alltså att min sambo i det här fallet inte har gjort något fel då? Vi kan konstatera att problemet inte är hennes men ligger det endast hos mig eller har han någon skyldighet här? 
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 00:37:41 följande:
    Men att du är snygg behöver inte betyda att du inte är avundsjuk? 

Tänker att hon kanske ser bättre ut än dig? Eller att du känner dig hotad av hennes skönhet? 
    Fast varför skulle jag känna så när det är hennes bror jag är tillsammans med? Det måste ligga något i att vi båda är kring samma ålder, båda attraktiva och sen att jag vet med mig att vi blir jämförda. Jag är dock generellt ingen avundsjuk person och har inga problem med att inte vara "snyggast". 
    Anonym (SL) skrev 2024-10-27 00:43:02 följande:
    Skyldighet kring vad?
    Det var kanske slarvigt formulerat. Jag undrar om du tycker att min sambo inte gör något fel när han uppvaktar sin systers etc 30årsdag och tidigare födelsedagar men inte mig och vad tycker du det säger? Sen att han verkar ha satt en högre status på hennes liv och förhållande jämfört med vårat. 
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 00:48:38 följande:
    Det är avundsjuka. Du kanske är avundsjuk på att systern får mycket uppmärksamhet av honom och att verkar trivas bättre med henne än med dig? 

Kvinnor är överlag extremt avundsjuka på varandra. Många kvinnor kan bli avundsjuka på varandra trots att det inte finns någon anledning. En snygg kvinna kan bli avundsjuk på en lite mindre snygg kvinna, eller lite mindre framgångsrik kvinna. 

Feminister brukar måla ut männen som kvinnornas värsta fiende, men er värsta fiende är ni själva. Ni hatar varandra innerst inne. Trots all fake-kvinnokamp. 
    Dom har rätt lite kontakt och träffas väldigt sällan så det beror inte på det. Men det ligger absolut något i att jag upplever avundsjuka. Varför kan jag inte sätta fingret på för jag borde verkligen inte vara avundsjuk.

Jag vet att kvinnor kan vara fruktansvärt avundsjuka och elaka mot varandra på grund av det och det är absolut ingen person jag vill vara. 
    Anonym (Bodil) skrev 2024-10-27 00:58:26 följande:
    Ingenting hon gör kan vara fel. Varför är det viktigt för dig att de klagar på henne i stället för att de ovillkorligen stöder det hon gör och är?
    Men ska man ovillkorligen stötta någon och acceptera det någon gör fastän det inte är bra? Till exempel när det gäller att ta droger? Det finns andra exempel också men du fattar vinken här kanske. Varför ska någon gullas och curlas när de gör något fel bara för att de under uppväxten blivit särbehandlad och glorifierad? Dom är ju för tusan vuxna nu, dags att växa upp. 
    Dimisi skrev 2024-10-27 01:39:07 följande:
    Jag tolkar hans beteende som att hans familj inte vill att han ska gifta sig med dig. Troligen har det inte så mycket med dig att göra, snarare att de är den typen av människor som alltid gapar efter lite mer. Din kille vill bespara både dig och sig själv från ett bröllop med anhöriga som, istället för att dela glädjen med er, sprider negativitet. 

Det måste vara jättejobbigt för dig och barnen att ha en man/pappa som slavar för sin ursprungsfamilj istället för att stå upp för sin egen familj. Tragiskt att inte våga gifta sig med sina barns mor utan att behöva göra det i smyg!
    Hans mamma vill absolut inte det och har sedan dag ett hoppats på att jag ska försvinna. Hon har betett sig så illa mot mig och även där har han gjort mig besviken med att aldrig stå upp mot henne och för vårat förhållande. Jag har hamnat i tjafs med henne ensam då hon slängt ur sig någon elak kommentar medan hans strategi är att låta hon gapa och få ut det. Men då är det inte så konstigt att hon värderar våran relation mindre än andras eftersom det är det skenet han ger, att han inte bryr sig. Vill tillägga att hans mamma är oerhört jobbig och förmodligen har en odiagnostiserad diagnos. Hon är hemskt men han har vuxit upp med henne och det har väl blivit normaliserat.

Övriga familjen har inte alls något emot det och det är tillochmed något som hans pappa småtjatat lite om. Men ja det känns som att han inte vill gifta sig pga något som har med familjen/mamman att göra. Trist för mig och barnen som du säger att det ska väga mer. 
    Anonym (Kalix) skrev 2024-10-27 08:26:36 följande:
    För vackra kvinnor är inte bra. De blir självupptagna och bortskämda. En sån kvinna skulle jag inte ta i med tång.

Gällande alltihopa tror jag du känner dig bortstött av svärföräldrarna. De verkar vara en stor orsak till stämningen er emellan. Att hinta om att han inte kommer gifta sig med dig, och att deras älskade dotter minsann kommer bli friad till före.

De verkar skapa en toxisk stämning. Känns det som att de har något emot dig? Att du inte duger för deras son?
    Ja hans mamma har försökt bli av med mig sedan dag ett så har stått ut med hennes fula beteende väldigt länge. Dock har det blivit mycket bättre sedan vi fick barn för hon vill gärna umgås med sina barnbarn så hon har skärpt till sig. Men så mycket skada har redan blivit skedd och han har aldrig stått upp för oss mot henne. När hon har klankat ner på oss och sagt saker som att "vi inte kommer hålla ihop", "han har aldrig tänkt fria och det är lika bra för det slutar mest troligt med skilsmässa" osv osv så har han suttit där och låtsats inte höra medan jag fått ifrågasätta själv. Och tjafsa med henne. 
    Zoegazz skrev 2024-10-27 06:27:28 följande:

Du har rätt att vara ledsen för hur mamman och brodern håller på men ärligt låter du avundsjuk på systern. Hon har ju inte gjort något mer än att hon är familjens gullegris tydligen och på det är snygg och framgångsrik. 

Nej hon kan inte rå för att hon får särbehandling av alla givetvis. Men det har alltid varit ett störningsmoment och nu iochmed allt detta så har det vuxit sig ännu starkare. 
    Anonym (e) skrev 2024-10-27 10:05:49 följande:

Så alla i hans familj behandlat dig illa nu och hela tiden inklusive honom.

Är detta en tråd där du eg lämnat honom eller vad för fördelar finns det här?

Nej vi är tillsammans och har hus och två barn. Det kanske låter konstigt men utöver allt detta som jag nämnt så är vi väldigt lyckliga tillsammans så jag känner mig så kluven. Vi har väldigt kul ihop i övrigt, han är mån om att jag ska må bra i vårat rätt hektiska liv med småbarn och låter mig få mycket egentid, sömn och tar ett stort ansvar med barnen. Jag vet att vi älskar varandra men det är uppenbart att han har tagit mig för given under lång tid och ju mer jag ältat det ju mer har ju svårt att komma över det. 
    Lynx123 skrev 2024-10-27 10:57:50 följande:

Problemet verkar vara din sambo snarare än hans syster...

Ja jag förstår väl att det inte är hennes fel att han väljer att göra som han gör men utöver det så finner jag henne mycket störande pga olika saker hon gjort/sagt. Men ja självklart är det han jag ska rikta min ilska mot och det gör jag men jag kan inte hjälpa att störa mig ÄNNU mer på henne pga detta... Önskar att jag kunde trolla bort känslan. 
    Anonym (Han är en bajskorv) skrev 2024-10-27 15:14:31 följande:

Kan det vara så att du är avundsjuk på i vilken ordning hon gjort allt? Du sitter ju lite fast i livet nu då ni redan har barn och du ett något sämre betalt jobb. Du kan inte göra om saker utan är rätt fast i ditt liv. Dessutom kan du inte få din man att gifta sig med dig då du inte har något medel för påtryckning. Romantiskt frieri är också ett tåg som gått då det blir lite överflödigt i ert läge. 

Hon har istället skaffat karriär och festat loss innan hon skaffar familj. Hon kommer ha ekonomi och tid till överdådigt bröllop och trygg framtid för sin framtida familj.  Frieriet hon fått blir rätt naturligt i deras läge och det kommer bli bröllop innan barn. (Hon kommer nog också bli mindre självupptagen när hon får barn. Det är ju helt rätt att passa på att prioritera sig själv innan man får barn.)

Det skaver nog extra mycket då det är rätt viktigt enligt katolska värderingar att göra saker i rätt ordning. Din och din sambos relation kommer ju aldrig ses som äkta och varaktig i deras ögon så länge ni är bara sambos.

Skitstöveln som bajsar på dina känslor är boven här. Vill du verkligen leva med någon som inte vill ha dig till fru? Som sliter i din lycka och inte ens gratulerar dig när du fyller år???

Ja du har rätt i en del av det du skriver. Jag skiter däremot egentligen i katolska regler och värderingar men det är surt att "dom hade rätt" om du förstår, och att han inte kan se på oss och våran relation samt eventuella giftermål som något som också borde firas. Jag har inget intresse av något stort flottigt bröllop, det vore en mardröm, men jag vill ha en dag då vi/vår familj får fira att vi "binder vår kärlek" till varandra (det är väl lite så jag ser på giftermål och vad det betyder för mig) men sorgen ligger i att han inte verkar vilja fira oss utan bara få det överstökat. Så det gör ont att han ser fram emot andras stora dag men våran har han inget intresse av.. Får väl helt enkelt komma över det bara och tiden lär utvisa vad som händer. 
    Anonym (Vi) skrev 2024-10-28 20:30:33 följande:
    Vill även vara så pass rak och säga att det är mycket tveksamt att han faktiskt älskar dig.

Att inte ge något när ens partner fyller 30 är väldigt allvarligt "misstag". Men det visar i praktiken på att han faktiskt inte alls var motiverad att fixa något. Det är verkligen ett mysterium när ni lever ihop och har barn. Hur långt ner i skämsvrån kan man kräla? Att han inte heller är vuxen nog att äga ifrån sin mamma tyder på att han är rätt svag.

Är han roch mamma ädd att förlora något av hans kommande arv till dig.
    Han säger att han älskar mig och han mår dåligt över det nu när jag har tagit upp detta med honom. Bortsett från allt det här så är han kärleksfull mot mig så jag måste tro på att han älskar mig trots allt detta... Vårat första barn kom som en överraskning men nummer 2 var planerat och han är en väldigt bra pappa, det är inte där han brister iaf som tur är. Men ja, jag ångrar djupt att jag varit alldeles för snäll och inte satt ner foten redan från första början. 
    Xenia skrev 2024-10-28 18:11:06 följande:
    Hur gammaldags katolska är hans familj egentligen?

Ser de på dig som en älskarinna, eftersom ni inte är gifta? Och hoppas på att sonen ska hitta någon bättre. Då ses förstås dottern som överlägsen dig, hon har minsann inte fått barn utan att vara gift.

Och är din sambo modern svensk med dig men accepterar helt sin katolska familjs värderingen när han är med dem.

Så länge han inte vill gifta sig med dig med ett riktigt bröllop (bara smita iväg till en borgerlig vigsel utan någon fest), så accpterar han sin familjs nedvärderande syn på dig.

Jag skulle inte "komma över" det utan ställa till ett jäkla bråk. Så länge du finner dig i allt, varför skulle han ändra sig? Nej, en ursäkt för en bortglömd present räcker inte, hela hans inställning till dig och ert förhållande borde ändras. Han borde inte låta dig vara Askungen.
    Dom är rätt gammeldags och tycker väl inte en kärleksrelation är helt på "riktigt" om man inte har gift sig. Nu skulle vi iofs inte ens gifta oss i en kyrka så den blir väl ändå inte "riktig" enligt deras tro. Dock hade hon inte kunnat förneka det faktum att vi enligt lagen åtminstone är man och fru. Och ja hon har under större delen av vårat förhållande (fram tills att vi fick barn) avfärdat mig som en temporär "fling" som inte kommer hålla förevigt. 

Jag håller tragiskt nog med dig i det du skriver. Är så jävla arg på mig själv. 
    Colourfulrainbow skrev 2024-10-28 20:29:08 följande:

Varför stör du dig på systern? Hon är ju inte ens ett problem här. Problemet är din sambo plus hans mamma. 

SweeneyToad skrev 2024-10-28 17:15:22 följande:

Om det är viktigt för dig att bli gift, varför flyttade du ihop och dessutom skaffade barn med honom? 

Why buy the cow when you can get the milk for free? 

För att gifta sig behöver man väl inte nödvändigtvis göra i en viss ordning? Jag känner många som flyttade ihop och skaffade barn innan de gifte sig. Ingenting konstigt i modern tid i Sverige.
Svar på tråden Stör mig på hans syster