• Xenia

Stör mig på hans syster

Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-26 23:19:22 följande:
    Stör mig på hans syster
    Min sambo och jag har två barn och jag älskar honom men... Jag stör mig något så fruktansvärt på hans syster.

Vi kommer ganska bra överens jag och hans syrra men det är ingen person jag hade valt att ha någon relation med överhuvudtaget om de inte hade varit syskon. Jag upplever henne som rätt självupptagen och ganska ytlig plus vi är mycket olika som personer. Hon är väldigt snygg (vilket hon är VÄLDIGT medveten om) och lägger stor vikt på hennes utseende, framgång och materiella ting. Vi är väldigt olika helt enkelt och det är väl ok. Jag har dock alltid blivit jämförd med henne på alla plan av min sambos mamma vilket har varit rätt jobbigt. Jag jobbar som sjuksköterska och hon har ett toppjobb där hon tjänar (enligt familjen) över 70.000 i månaden rätt ner i fickan. Min sambo har två andra syskon och de alla "curlar" den yngsta systern och höjer henne till skyarna vad hon än gör. Inte ens när hon lättvindigt pratar om alla partydroger hon och hennes pojkvän tar fastän dom är 30 år gamla kan dom kritisera henne. Hon sätts konstant på en piedestal och jag blir snart kräksjuk. Nu till problemet. 

Jag och min sambo har varit tillsammans i 8 år nu och jag har alltid velat gifta mig vilket han vet om. Hans mamma och bror har vid upprepade tillfällen insinuerat att min sambo aldrig kommer att fria och att minsta syrran minsann kommer hinna före oss. Inte särskilt snällt att säga till någon som går och väntar på att få frågan med andra ord... Nu har deras hånfulla skämt gått i uppfyllelse och hennes pojkvän som hon varit tillsammans med i inte ens två år har friat. Jätteroligt för dom givetvis men jag kan inte hjälpa att känna mig bitter över att min sambo inte verkar ha några intentioner alls på att fria och faktiskt verkar hata att ens prata om eventuellt giftermål mellan oss. Däremot blir han jätteglad och supertaggad över andras bröllop och nu då hans systers förlovning. Det gör ont.

En annan grej som gjort väldigt ont är att året jag fyllde 30 år så gav han mig ingen present, inte ens ett kort. Däremot fick hans syrra som fyllde 28 då ett presentkort på spa för 1000kr. Nu häromveckan så var det hennes tur att fylla 30 (dagen hon även blev friad till) och min sambo vill bjuda henne på en spadag igen. Känner mig så förödmjukad av att han kan spendera mycket pengar och tanke på sin syster men inte på mig.

Är jag bara avundsjuk eller har jag rätt att vara ledsen??? 
    Tråden borde heta "Jag stör mig på min sambo som tar mig för given"

Problemet är ju inte systern (men jag skulle nog sagt ifrån om droger typ "tycker du verkligen det är ok att ta droger?" just för denna kväljande beundran övriga familjen har för henne), men behöver du träffa henne eller övriga familjeln så ofta? Problemet är din sambo som inte prioriterar dig.

Däremot skulle jag frågat "varför är din syster viktigare än jag?" Hon fick present när hon fyllde 28 år, jag fick inget ens när jag fyllde 30!" Du glädjer dig åt hennes bröllop men unnar inte mig att få ett riktigt bröllop. Du har gett henne en spa-dag i present och vill ge det igen, men mig har du aldrig gett en spa-dag! 

"Din mor säger att du aldrig kommer att fria och du ger henne rätt! Du borde prioritera mig före din syster och din mor."

Förklara att du känner dig olycklig och inte uppskattad. Du verkar ha blivit Askungen här.

Kort sagt, sluta att vara så snäll.
  • Meddelande borttaget
  • Xenia
    Anonym (Va?) skrev 2024-10-28 05:37:14 följande:
    Att gnälla över att man inte får presenter är att skämma ut sig och att bete sig som en bortskämd snorunge.
    Det bör ts absolut INTE göra.

Att glädjas över andras bröllop utan att vilja gifta sig själv då? Det gör jag också. Har inte den minsta lilla lust att gifta mig. Ska jag då inte kunna glädjas med de som faktiskt både vill och gör det?

Att prioritera att göra sin sambo nöjd, på sin egen familjs bekostnad, för att genomföra något man innerst inne inte vill... varför skulle man?

Man kan inte gifta sig för att göra någon annan nöjd heller!
    Konstigt svar! Blir man ledsen över utebliven present så blir man, varför ska TS skämmas över sina känslor? Det är ju inte så att sambon öht är emot att ge presenter och fira, han gör det ju för sin syster. Nej, det är sambon som ska skämmas här.

Det är TS och barnen som är sambons familj nu och den ska han prioritera före sin ursprungsfamilj. 

Vad menar du med att ett giftermål skulle vara på hans ursprungsfamiljs "bekostnad"? Är det så att de inte anser att TS duger till sonen så ska han verkligen inte stå på deras sida.

Han har egentligen inte något emot att gifta sig, men han unnar inte TS att få ställa till med en liten bröllopsfest och vara i centrum för en gångs skull.
  • Xenia
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-27 16:54:13 följande:
    Ja du har rätt i en del av det du skriver. Jag skiter däremot egentligen i katolska regler och värderingar men det är surt att "dom hade rätt" om du förstår, och att han inte kan se på oss och våran relation samt eventuella giftermål som något som också borde firas. Jag har inget intresse av något stort flottigt bröllop, det vore en mardröm, men jag vill ha en dag då vi/vår familj får fira att vi "binder vår kärlek" till varandra (det är väl lite så jag ser på giftermål och vad det betyder för mig) men sorgen ligger i att han inte verkar vilja fira oss utan bara få det överstökat. Så det gör ont att han ser fram emot andras stora dag men våran har han inget intresse av.. Får väl helt enkelt komma över det bara och tiden lär utvisa vad som händer. 
    Hur gammaldags katolska är hans familj egentligen?

Ser de på dig som en älskarinna, eftersom ni inte är gifta? Och hoppas på att sonen ska hitta någon bättre. Då ses förstås dottern som överlägsen dig, hon har minsann inte fått barn utan att vara gift.

Och är din sambo modern svensk med dig men accepterar helt sin katolska familjs värderingen när han är med dem.

Så länge han inte vill gifta sig med dig med ett riktigt bröllop (bara smita iväg till en borgerlig vigsel utan någon fest), så accpterar han sin familjs nedvärderande syn på dig.

Jag skulle inte "komma över" det utan ställa till ett jäkla bråk. Så länge du finner dig i allt, varför skulle han ändra sig? Nej, en ursäkt för en bortglömd present räcker inte, hela hans inställning till dig och ert förhållande borde ändras. Han borde inte låta dig vara Askungen.
  • Xenia
    Anonym (Va?) skrev 2024-10-29 05:23:59 följande:
    Satt ner foten och sagt vad?

DU MÅÅÅÅÅÅSTE GRATULERA MIG!!!!!!!
    DU MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅSTE ÄNNU MER GIFTA DIG MED MIG!!!!!!!!!!!!!

???

Alla vill inte gifta sig.
    "Jag förväntar mig att du säger ifrån till din mor när hon behandlar mig illa, stå upp för mig"

"Jag förväntar mig att du visar att du uppskattar mig t ex att ge mig presenter när du ger din syster presenter, annars känns det som du inte bryr dig lika mycket om mig"

"Jag förväntar mig att du ger mig ett bröllop med släkt och vänner, precis som det du glädjer dig åt att din syster får. Annars känns det som jag inte var lika mycket värd och din mor får bekräftelse i sin låga värdering av mig"

"Jag förväntar mig att du ser mig och barnen som de viktigaste i ditt liv nu, inte din mor och din syster"

Han skulle säkert redan varit gift om hans mor krävt det. Katoliker gifter sig.
  • Xenia

Det är inte att bete som en barnunge att berätta vad man känner. TS känner sig inte uppskattad - och med all rätt.

F ö beter sig sambon som en feg barnunge när han stillatigande hör den kvinna han lever med och som har fött hans barn förolämpas.

Tycker du att man aldrig ska säga emot sina föräldrar eller vad? Har man valt att flytta ihop med en kvinna  och fått barn med henne, så är det iaf i Sverige i praktiken som ett äktenskap. Man förväntas vara lojal med sin sambo när hen blir angripen.

Det är en allmänt känd tradition redan från bibeln (och sambons familj är ju kristna):
     'Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de tu skola varda ett kött'.

Och varför vill han inte gifta sig då? Han har ju själv sagt att han går med på att gifta sig s a s i smyg, utan släkt och vänner.  Låter som han skäms för TS.

En sådan partner som du säger dig vara kan man både ha och mista. 

Svar på tråden Stör mig på hans syster