• Anonym (SL)

Stör mig på hans syster

Läs ditt inlägg och ringa in vad som faktiskt är systerns handlande och ringa sedan in vad som är andras handlande
    Fundera sedan på om dina känslor egentligen handlar om systern eller om något annat

Det är inte ju hennes fel att mamman och brodern säger elaka saker till dig.
    Det är inte hennes fel att din sambo inte har friat och inte heller hennes fel att han inte köper presenter eller visar uppskattning till dig.
    Det är inte hon som valt att du ska leva med honom och skaffa barn med honom. Det är ju du.

Missförstå mig rätt. Jag förstår att du blir ledsen MEN jag tycker kanske att du riktar dina känslor mot fel person. 

• Anonym (SL)
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-26 23:44:18 följande:
    Ja jag håller med dig och skäms kanske även lite för det. Eftersom jag redan störde mig på henne bortsett från allt detta så har det gjort saken ännu värre och jag har svårt att göra mig av med känslan. Jag är arg och besviken på min sambo men nu stör jag mig ÄNNU mer på henne. 
    Tror att det kan handla om en försvarsmekanism.
    Att lägga ansvaret för din sambos och de andras beteende på henne är enklare än att faktiskt på riktigt ställa de andra till svars. För det kräver ju handlande från din sida och fokus behövs ju även riktas mot det faktum att du har valt denna man...

Något med henne triggar dig...och när någon får en att känna så  handlar det ofta om en själv.
    Mitt råd är att fundera på varför du stör dig så.
    Är det så att du tagits för givet/inte räknats i andra relationer eller fått lära dig att det är fult att ta plats?
    Eller något annat?
    För något hos henne tar fram ett mindervärdhetskomplex hos dig som förmodligen inte har med henne att göra alls

Hon kanske är jättestörig.
    Men vad spelar det för roll?
    Vad har det med dig att göra egentligen?
  • Anonym (SL)
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-27 00:18:10 följande:
    Ja du har rätt. Hon triggar mig så vansinnigt och problemet ligger nog hos mig i grund och botten. Hon är störig men av någon anledning kan jag inte bara "acceptera" störigheten utan den verkligen gnager hål i mig. Tror att det kan ha att göra med att jag vet att jag blivit jämförd med henne under så lång tid och att jag kanske själv har börjat jämföra mig med henne. Att min sambo verkar se på sin syster och hennes liv, förhållande osv som "bättre" än vårat sårar mig helt enkelt. 
    Och återigen har ju detta inte med henne att göra utan med andra.
    Att andra jämför dig med henne ska du klandra dem för, inte henne.

Att de andra inte ser hennes egenskaper som störiga är inte hennes fel heller.
    Och du besitter ju inte heller den rätta måttstocken över vad som är rätt.
    Alla känner inte likadant. Det vissa gillar och beundrar är sådant som andra ser som mindre attraktivt och störigt.
    Ni behöver inte känna lika
    Men skilj på vad som är systerns beteende och de andras.

Sen att din sambo beundrar sin syster betyder ju inte att han ser ner på ert liv...
  • Anonym (SL)
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-27 00:38:11 följande:
    Nej absolut, jag håller med dig i det mesta du skriver. Men tycker du alltså att min sambo i det här fallet inte har gjort något fel då? Vi kan konstatera att problemet inte är hennes men ligger det endast hos mig eller har han någon skyldighet här? 
    Skyldighet kring vad?
  • Anonym (SL)
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-27 00:38:11 följande:
    Nej absolut, jag håller med dig i det mesta du skriver. Men tycker du alltså att min sambo i det här fallet inte har gjort något fel då? Vi kan konstatera att problemet inte är hennes men ligger det endast hos mig eller har han någon skyldighet här? 
    Jag hade nog också blivit ledsen om min man struntat i min födelsedag men uppenbart uppmärksammat någon annan.
    Men han kan ju inte göra mer än att be om ursäkt och självklart inte göra om det.
    Det är dessvärre upp till dig att avgöra om det går att komma förbi det...det ligger på dig...

Samma med giftemålet. Han vill inte gifta sig som du önskar. Och ett nej trumfar ett ja i sådana här lägen...
    Och det är upp till dig att avgöra om du vill leva med honom trots detta...

Om han är en av de som jämför dig med systern tror jag du bör be honom sluta med det. Och han behöver respektera det. 
    Och även markera mot de andra. Det kan jag tycka är en del av hans skyldighet. Skydda dig mot hans familj så att det känns ok för dig att umgås med dem...
Svar på tråden Stör mig på hans syster