Inlägg från: Anonym (Wow) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Wow)

Skuldkänslor över förskolan

Alltså svaren här inne !! 

6h/d hela veckan om jag inte läste fel? Det är rätt intensivt för ett litet barn som fått syskon. Hade kanske gått super om han fortfarande var ensambarn. Jag hade faktiskt kortat ner på dagarna och försökt ha båda hemma på heltid tillslut. Har också en son som snart blir 2,5 år och som skolades in för 7-8 v sen. Sonen får syskon inom ca 2 månader och jag tänker ha honom hemma då på heltid. Vet givetvis inte hur det kommer gå rent praktiskt osv men det löser sig förhoppningsvi! 
    mitt råd är att ha äldsta hemma mer, och om det går ha honom hemma på heltid. 

• Anonym (Wow)
    Anonym (Va) skrev 2024-10-28 11:26:49 följande:
    Och innan du sitter där med två barn kanske du inte ska uttala dig så himla självsäkert.

Min tvåa sov inte på nätterna. Gör inte så än vid 14 månader. Jag har inte sovit mer än 1-2 h i stöten. Storasyskonet är högintensivt och har slutat sova dagtid. Storasyskonet har också gärna busat med lilla och väckt det när det somnat. De få gånger lilla inte sovit i knä vill säga, eller rullande vagn. Om jag hade haft båda hemma på heltid hade jag kraschat. Vad hade det hjälpt barnen?

När jag var gravid med tvåan sov ettan dock fortfarande dagar ibland. Jag hade nog lätt kunnat tänka att det skulle gå så fint att ha båda hemma på heltid då, vadå, bara att matcha sovtider och amma när stora sitter och vilar. 

Hur dålig är din förskola?

Allas barn är olika och vad som bli vet ju ingen. Jag förstår iallafall TS fundering och det är av liknande anledning vi tänker lägga upp det som jag skrev. Mitt tips är samma som innan :) Alla har olika förutsättningar, barn, personligheter, möjligheter etc etc, så om möjligt varför inte korta ner på dagarna och ev vara hemma med båda om man vill och kan. 

Förskolan min son går på är fantastisk, har inget med den att göra? 

• Anonym (Wow)
    Anonym (Va) skrev 2024-10-29 04:14:10 följande:
    Men ts kan ju inte, förstår du inte det? Och du kanske inte heller kommer orka det. Det vet du inte.
    Jag tolkade hennes tråd som att koliken har lagt sig något, att hon undrar om hon gjorde ett misstag att skola in ?tidigt?. Det låter som att hon tänker om och försöker hitta lösningar. Mitt svar är till henne och hon får ju ta ställning till om det passar eller inte. Jag kommer försöka att vara hemma med båda, och att det förhoppningsvis går. Det är planen och förskolan är informerad, sen blir det ev justeringar längst vägen. 
  • Anonym (Wow)
    Anonym (Va) skrev 2024-10-29 09:10:50 följande:
    Lillebror har alltså kolik som KANSKE börjat lägga sig, men han sover alltså bara på henne. Tycker du det låter som ett rimligt läge att just då ta på sig ett till barn hemma på heltid, där dagarna alltså för barnet enligt förskolan funkar fint på dagarna men barnet är ledset vid lämning? När ts säger att hon inte orkar det?

Det är ofta jättetufft att ha ett nyfött barn och en 2-3-åring hemma samtidigt om minsta inte är ovanligt bra på att sova under störning. Om man ska aktivera äldre på riktigt och inte låta skärmen roa barnet alltså. Stora springer runt, men behöver ändå hjälp med nästan allt. Kanske håller det på att bli blöjfritt och det blir mkt olyckor. Kanske går det på småsyskonet så du aldrig kan ha dem bredvid varann en sekund obevakat. Inte alls ovanligt. För TS med ett litet barn som sovit dåligt har hon också ackumulerad sömnbrist och stress av skrikande barn.
    Alltså ta det lugnt. mitt svar var inte till dig och hon startade en tråd av en anledning. Varken du eller jag kan säga vad hon SKA göra, utan bara erbjuda olika vinklar och tips. Hon tar emot det hon vill sen och gör det till sitt eget. Min son hade också kolik och sov på mig, ammade konstant vaken tid och gick inte att sätta ner alls. Det finns lösningar som passar mig, men som kanske inte passar dig. Hur som så var mina tips till henne och hon gör precis som hon vill, kan och orkar. 
Svar på tråden Skuldkänslor över förskolan