Inlägg från: Anonym (Älskar min hund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Älskar min hund)

Anmäld p ga djurhållning

Anonym (S) skrev 2024-10-26 22:27:17 följande:
    Anonym (Älskar min hund) skrev 2024-10-26 22:18:29 följande:
    Med den attityden så lär du inte få något svar på det heller.

Attityd? Jag påpekar bara att du duckat frågan två gånger nu medan du framhäver din förträfflighet som hundägare. En ansvarig hundägare hade omplacerat hunden. Kan inte se någon annan lösning för dig. Om du älskar hunden, ge den ett bättre liv.

Risken är att den får ett sämre liv tillfälligt och sedan avlivas, ensam orolig med oförstående folk omkring sig och förstår inte vart jag tog vägen. Skulle aldrig klara av att göra så utan då avlivar jag den hellre och tar mitt egna liv. 

Som sagt så går det inte någon nöd på hunden och självklart är mitt mål att finna ett arbete som den kan följa med i.

NyfiknaAstrid92 skrev 2024-10-26 22:25:56 följande:
    Vilket är ett tydligt tecken på att hunden mår dåligt. 

Nyss så mådde den dåligt för att den inte fick gå ut och nu mår den dåligt för att den får gå ut? Hur ska du ha det egentligen? Det fanns inte någon som var villig att rädda hunden och jag gör allt jag kan för den. Och jag älskar den. Och jag kämpar för att finna ett arbete som den kan följa med i. Det går ingen nöd på den heller så den mår inte dåligt. Men klart vi saknar varandra. Det är inte lätt att stiga upp på mornarna för att åka till jobbet och lämna den om du trodde det.

Vill ju inget annat än att vara med den. 

Detta var det sista jag skrev till dig för du gör inget annat än att leta fel.

Anonym (Älskar min hund) skrev 2024-10-26 20:37:59 följande:

Försökte med flera olika att betala för att de skulle vara hundvakter men alla utom 1 klarade av hen. Men sedan flyttade den kvinnan tillbaka till sitt hemland och jag har försökt återigen att finna nya hundvakter men har misslyckats. 

men ingen utom 1 klarade av hunden*
    Anonym (Herregud) skrev 2024-10-26 23:03:13 följande:
    Men skärp dig! 
    Hunden verkar ha det jättebra! Såklart inte optimalt att den inte får gå ut under dagarna och är ensam - men du gör ju vad du kan.
    Finns det inget hunddagis i närheten? Eller skulle du kunna söka jobb och flytta till en annan stad där det finns hunddagis?
    Lägga ut en annons som eftersöker någon som kan gå ut med hunden varje dag mot betalning givetvis.

Jag ska jobba ett litet tag till och sedan studera på distans ett halvår. Sedan blir det nog en husbil och ta mig dit jag blir erbjuden ett arbete som hunden kan följa med i.

Tyvärr går den inte ihop med andra hundar (jo småhundar i singularitet) i övrigt inte, p ga sin uppväxt. Försökte i några år att den skulle få leka med andra hundar och vi hade några hundkompisar som det gick bra med, problemet var bara att den inte ville leka med de andra hundarna utan kom och satte sig vid mina fötter och gnällde, istället för att springa med de andra hundarna. 

Den blir även alltid utanför. Det gjorde ont att se. Men den kommer bra överens med katter.

Var förbi ett hunddagis en gång och hörde mig för lite, när chefen såg hunden genom fönstret som satt i bilen så såg personen helt skräckslagen ut så nej. Det är svårt att lämna bort den. Har sett hur en del behandlar hundar när dom inte tror att någon ser. Men har även träffat på riktigt fina varma människor och frågat dom om hjälp, men de har sagt nej då de inte har haft tiden eller hälsan till att ta hand om hunden. 

Vill poängtera (till de som är negativa i tråden) att vi leker varje dag med hundens leksaker, boll och går promenad i skogen. 

Aniiee skrev 2024-10-27 02:51:08 följande:

Vad är det för hund? Ras, alltså?
    Hur mycket motion får den?
    Hur mycket jobbar du med hundens mentala behov av stimulans?
    Hur fungerar hunden att gå kopplad, lös?
    Hur reagerar hunden på diverse kommandon, verbala och tecknade?
    Hur fungerar det att handha hunden vid daglig omsorg, dvs borsta, plocka, tvätta, kloklipp, öroncheck?
    Hur och med vad utfodrar du hunden?
    Hur reagerar hunden på godis och tuggben? När du ger och när du tar ifrån?
    Hur mycket är hunden ensam? Timmar per dag? Dagar i veckan?
    Hur bor ni? Hur mycket utrymme har hunden att röra sig på när den är ensam?

Det är jättefint att du tog dig an hunden!

Jag svarar på de frågor jag vill svara på.

Ras- Blandras

Motion - vi är ute 3 gånger om dagen och nu när den har blivit äldre så är vi ute i dennes takt i ca 2-3 timmar / dag. Helger blir det längre.
    Det mentala - Vi leker med godisbollen, gömmer godis, låter den få utmaningar som den övervinner, ex öppna grinden utomhus, lägger leksak eller godisboll där den får arbeta lite för att få tag i. Även kastar ut på gräsmattan som den får leta efter.

Koppel vs okopplad - Det beror på vart vi går. I stadsmiljö så drar den. I skogen så är det inga problem. Bäst går den som lös. Den lyssnar på varje kommando och den håller koll på mig samt jag på den. Men när jag vill koppla den så stannar den eller kommer till mig och jag kopplar den utan problem. Vi har ett eget språk med varandra. 

Omsorg - Allt går bra, fast den ogillar bli klippt i klorna. (När den kom till mig så var 3 pulpor avklippta) Jag har själv aldrig klippt av en enda pulpa. Öronen får jag kontrollera och göra rena. Den hade öron infektion i båda öronen när den kom till mig. Så jag håller noga koll på öronen. 

Duscha går bra. Den tycker inte om det så jättemycket men det går bra. Förra ägarnas förälder spolade med högt tryck vatten ner i öronen på den, därav som den är rädd för vatten. Men den är jätteduktig när jag duschar den med tanke på vad den har varit med om. 

Foder - Den är allergisk. Försökte i början med säkert 5-7 olika sorters foder och 2 gånger har veterinärer tryckt på mig det absolut bästa fodret för hundar med allergi. Den är t om allergisk mot dessa foder. Det ända som fungerar är Doggy.
    Den får mat 2 ggr / dag. Lite mindre på morgonen då den får desto mer under eftermiddag och kvällen. Rent vatten finns självklart alltid tillgängligt. Och självklart är skålarna även de rena! 

Allergierna har visat sig genom röda ljumskar, illa luktande öron i första hand samt även att den har fått svårt att rapa och då mått illa och dreglat tills man lyckas få den att rapa. SÅ jag håller mig till doggyn då jag vet att det funkar. Försökte även ge den tillskott av alger, dvs Kelp ifrån djurapoteket. Den fick halva dosen av vad som rekommenderades i samband med mat och spydde upp all mat därefter. Så jag har 1 kg Kelp över om någon skulle vara intresserad.

Godis - Hunden får bara leversnittar och kyckling som jag har kokat själv. 
    Kyckling pinnarna fick den typ urinvägs infektion av, eller åtminstone hade svårt att hålla tätt. Så dom fick jag sluta med. Dentastix får hon 1 varje kväll. Dock kan den få svårt att rapa till efter det med ibland. Oftast går det jättebra, men så plötsligt händer det. 

Inga problem både att ge hunden samt ta ifrån den mat / dentastix / godisboll
    Ben får den inte tyvärr. Den valde själv ut ett älg ben i butik som den sedan inte rörde hemma. Den fick lammben direkt ifrån en slaktare men då kraschade magen totalt. Grisöra lika dant svårt att rapa till.

Jag kan ställa min mat bredvid den och gå därifrån om jag vill, den rör inte min mat överhuvudtaget får den vet att den alltid får något gott när jag ätit klart.

Hunden är ensam när jag arbetar. har tjatat på arbetet om att jag vill kunna ha med mig hunden. Det fanns en körning som hade passat perfekt som skulle bli ledig som jag blev lovad om jag bara tog E kortet, så jag tog det körkortet på rekord tid, allt för att få ha med mig hunden, men så gav dom bort den körningen till annat håll ändå.

Vi bor i lägenhet på markplan. (kämpat i flera år att finna mig en bostad utan någon trappa till och äntligen funnit en nu. Hunden har vardagsrummet att röra sig i där vi även sover då sovrummet ligger en trappa ner. Ca 15-20 kvadrat. Samt bara öppna dörren så har vi skogen utanför ca 7 meter.

Och varje kväll så avslutar vi med att leka med boll eller leksak en sista gång innan vi går och lägger oss.

Tow2Mater skrev 2024-10-27 13:11:12 följande:

Vet du vem grannen är? Kan du fråga henne om hunden skäller på dagarna eller vad hon anser problemet är?

Rastningen kan du krasst ljuga om. Säg du kommer hem på lunchen och rastar.

Hunden skäller inte, piper eller gnäller överhuvudtaget på dagarna.

Jag vet förmodligen vilka det är som har anmält mig. Det är 2 tjuriga tanter som är mor och dotter och bor på varsin sida om huset som inte gillar mig eller min hund. Vid ett tillfälle fick jag inte ens vara på balkongen med min hund för dottern där nere. Båda går med rullatorer och kedje röker cigg. 
    Anonym (Flytta) skrev 2024-10-28 20:19:20 följande:

Men du, vart i Sverige bor du? Jag bor i mellersta Norrland. Och nästan varje chaufför har med sig hunden. jag kan tipsa om olika grupper på Facebook som finns inom din bransch :) ge inte upp! Jag har en liten nakenfis som får följa med mig på kontoret varje dag. Samt att en tjej på min arbetsplats som arbetar på ordersidan också har sin hund med sig. 

Tack för ditt tips!

Vem vet, kanske blir mellersta Norrland i sommar. Får bli bostadslös och skaffa mig en husbil istället så jag kan ta mig dit jag kan finna ett arbete som hunden får följa med i. Inte första gången jag packar ihop och flyttar direkt. 
    Anonym (Förstår) skrev 2024-10-29 23:29:31 följande:

Förstår hur svårt det är att få det att gå ihop. Adopterade en hund från gatan och såhär i efterhand förstår jag hur dumt det var att skaffa hund ensam. Ett jävla pusslande. Jag jobbar nattskift just nu. Antingen kan hunden sova hos någon. Det är lättare att ställa upp på då det inte krävs någonting av dem annat än att bara vara i hundens närhet. Ibland får hon följa med på jobbet, och i värsta fall får hon vara ensam hemma. Men det verkar inte gå någon nöd på henne då eftersom att hon ändå bara sover.

Du kanske kan flytta till en stad där det finns hunddagis?

Eller helt byta bransch. Till ett jobb där du är garanterad att få ta med hunden eller att du har möjlighet att åka hem och rasta den på lunchen. 

Min syster hade samma problem. Hon köpte en billig stuga i skogen och byggde en hundrastgård där hennes hundar fick vara medan hon jobbade.

Mm. Jobbade natt i början. Vet hur tufft det kan vara med. 

Nej, hunden får vara med mig. Ärligt talat har sett så mycket felaktiga behandlingar (fysiska) eller att ägare inte har någon förståelse för sina hundar utan endast vill vara duktiga människor. Man tittar inte ens ner och möter blicken till sina hundar. De gör allt för att bistå sina ägare men de skiter i att bekräfta dom med en klapp, ett ord eller t om ögonkontakt. 

Min hund är för bortskämd för att klara av att bo i en hundrast går. Testade det en gång för länge sedan nu när den var bara för mycket. Hade en fd arbetskollega som hade hundrast gård, så jag tog hans hund och lämnade kvar min i hans hundrastgård. Hunden hade ylat konstant så hans grannar 400-700 meter bort ringde och klagade. Så fick åka och hämta hem hunden igen.

Tycker det känns så sorgligt. Haft och har yrken där jag ser hundrastgårdar gömda bakomträd mitt ute i skogarna. Ensamma, mår dåligt och känner sig ensamma. Mår så dåligt av att se sånt. Aldrig ser man någon ägare i närheten eller någon som bryr sig om dom. Nej, min hund lever i lyx mot de hundarna. Umgås hellre med hunden än att hänga på stan en kväll. Aldrig. T om tackat nej till julmiddagen för jag lämnar inte min hund i onödan.

Anonym (Förstår) skrev 2024-10-29 23:29:31 följande:

Förstår hur svårt det är att få det att gå ihop. Adopterade en hund från gatan och såhär i efterhand förstår jag hur dumt det var att skaffa hund ensam. Ett jävla pusslande. Jag jobbar nattskift just nu. Antingen kan hunden sova hos någon. Det är lättare att ställa upp på då det inte krävs någonting av dem annat än att bara vara i hundens närhet. Ibland får hon följa med på jobbet, och i värsta fall får hon vara ensam hemma. Men det verkar inte gå någon nöd på henne då eftersom att hon ändå bara sover.

Du kanske kan flytta till en stad där det finns hunddagis?

Eller helt byta bransch. Till ett jobb där du är garanterad att få ta med hunden eller att du har möjlighet att åka hem och rasta den på lunchen. 

Min syster hade samma problem. Hon köpte en billig stuga i skogen och byggde en hundrastgård där hennes hundar fick vara medan hon jobbade.

Glömde fråga, vilken bransch tänker du på? 

Tror inte det finns något yrke som så många egentligen får ha med sig hundar som lastbils chaufför egentligen?? Men kan ha fel. Samt haft otur.

Anonym (d) skrev 2024-11-01 23:25:29 följande:

Din hund är för bortskämd för hundgård när du knappt testa eller vant den, hunden var ovan att vara ensam och du lämnade bort den en helg= ledsen hund och det var det? 

Nej det var inte det. Du får läsa om allting om du inte förstod. 
    Anonym (C) skrev 2024-11-02 00:37:50 följande:

Varför svarar du inte på hur många timmar din hund är ensam?

En arbetsdag. Alltså normala tider. Samt ta mig till och ifrån arbetet ca 20 min enkel väg. Men brukar smita hem 30-45 min innan arbetsdagen är slut egentligen då jag arbetar på för att få arbetet klart så fort som möjligt för att kunna ta mig hem till hunden. Snarare mindre sällan som jag faktiskt är kvar på arbetet hela 9 timmar alls faktiskt. 
    Anonym (dog-man) skrev 2024-11-03 10:16:03 följande:
    Och det du ska göra är att betala någon för att gå hem till dig mitt på dagen och ta ut hunden en stund. Då får hunden sin rekommendera minimi-skötsel.
    Självklart har jag försökt med det. 
    Har erbjudit grannen som är hemma hela dagarna betalning. Men han vill inte så han inte vill känna att han måste göra det varje dag. O sedan sa han upp sig efter att ha ställt upp i några månader. 

Och jag har frågat omkring och frågat 3 personer rakt av som jag har mött i byn med andra hundar. 

Men det finns inte så många att fråga här då de flesta antingen själva arbetar eller är barn eller är jätte gamla. 

Har letat på nätet men på ena hundvakts sajten så fanns den inte ens postnumret. Och den andra var det helt blankt på flera mils avstånd. 

Självklart betalar jag gärna då det bästa självklart är att hunden slipper vara ensam. Mår själv dåligt över det. 

Men återigen så går det ingen nöd överhuvudtaget på hunden och självklart har jag inte tänkt fortsätta såhär resten av dennes liv då målet är fortfarande att finnas ett arbete som den kan få följa med i. Men det är verkar helt hopplöst i den här kommunen som även innehar en av Sveriges största städer, vilket år sinnessjukt förvånande!!!

Men jag får säga upp mig och skaffa mig en hus bil till sommaren, och åka dit jag blir erbjuden att få ha med mig hunden i arbetet är planen efter studierna. 
    Anonym (dog-man) skrev 2024-11-03 10:16:03 följande:
    Och det du ska göra är att betala någon för att gå hem till dig mitt på dagen och ta ut hunden en stund. Då får hunden sin rekommendera minimi-skötsel.
    Och jag vill lägga till, jag har inte ljugit om någonting. Du har baktalat mig och försökt sprida misstro gentemot mig tillräckligt nu.

Någon måtta får det faktiskt vara.

Allt jag har skrivit stämmer. Förstår du inte det alt inte vill tro på det så vänligen lämna tråden. 

Och som jag har berättat så bryr jag mig och älskar denna hund över allt annat. Så försök inte utmåla mig till något monster. Jag har som sagt bytt yrke, flyttat 30 mil fram o tillbaka och jag har tagit ett nytt körkort, allt för att hunden skulle få slippa vara ensam.

Kan lova att du aldrig har gjort någon liknande resa för en hunds skull. O detta år inte vilken hund som helst utan mitt enda barn. Så lägg ner från o med nu tack.  
Svar på tråden Anmäld p ga djurhållning