Inlägg från: Anonym (Syntetisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syntetisk)

Anmäld p ga djurhållning

Jag har ofta funderat på hur folk som har vanliga jobb ens kan ha hund. Hur löser dom det? Om man jobbar i närheten kan man gå hem på lunchen. Men alla har Ju inte ett sånt jobb. Jag tycker det är tråkigt att man inte i större utsträckning får ha med djur på exempelvis sin arbetsplats. Tyvärr finns det väldigt många Nej-sägare till det. Och tyvärr är det nej-sägarna som vinner. Dom hävdar allt möjligt för att det ska fortsätta vara så här. Det är en otroligt tråkig, djurfientlig och stel syn på hur världen ska vara. På vissa äldreboenden (jag tror det är demensboenden) får man ta med hunden. Där
    har man märkt att brukarna mår bra av att ha djur i omgivningen. Jag förstår helt att man kan göra allt för kärleken till sin hund. Djur kan ge en så mycket mer kärlek än någon människa kan göra. 

• Anonym (Syntetisk)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-27 10:26:26 följande:
    Typiskt hundmänniska. Har päls i skallen. Tror att alla älskar deras jycke lika mycket som de själva bara för att man inte protesterar rakt ut.

Jag har suttit och blivit förevisad fotoalbum med bild efter bild på någon dreglande mockasin. Man håller artigt käft och hoppas att eländet snart tar slut.

Sen kan folk vara allergiska. Hundar är en hobby som passar en del människor. Inte alla. Hobbys håller man på med tillsammans med likasinnade, eller i hemmet. Inte i offentlig verksamhet.
    Jag tycker du har fel. Världen skulle bli bättre med mångfald som inte per automatik regleras av människan. Jag är inte heller en typisk hundmänniska, har aldrig ägt en hund i mitt liv. Jag som många andra kan störa mig på grannars skällande hundar. Bor bredvid en kennel, så lite får man stå ut med. Men djurmänniska är jag definitivt. I min kommun finns en katt som blivit allmänt känd för att gå där han känner för, vilket är in i centrum sover i skyltfönster osv. Vi är många som älskar det kan jag säga. Världen blir mycket trevligare om man blir lite mer tillåtande. Allergiska människor? Ja, men det finns väl medicin för sånt numera? Är det inte det vi har djurförsöken till bland annat? Medicin till människor testade på djur. 🤔  Ja men använd dom medicinerna då.
  • Anonym (Syntetisk)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-27 11:14:46 följande:
    Du tycker att allergiska människor ska tvingas äta medicin för att hundmänniskor ska kunna ha sina levande ryamattor i det offentliga rummet?

Du har missförstått syftet med djurförsök f ö
    Ja jag tycker allergiska människor kan äta medicin eftersom det finns medicin mot detta. Sen menar jag inte att hundar ska springa lösa hur som helst. Ägaren ska såklart ha koll på hunden. Men i TS fall tycker jag till exempel att hon/han kunde ha fått ha med sig hunden i lastbilen. Vad gör det? Vem ska in där mer än TS och hunden? Nä, löjligt. Riktigt löjligt. 
  • Anonym (Syntetisk)
    Anonym (Pluto) skrev 2024-10-27 10:19:24 följande:
    Du har absolut noll koll på hur djurskyddslagarna ser ut.

En hund blir inte omhändertagen för att ägaren inte rastar den under arbetstid.
    Vad menar du? Har jag någonstans hänvisat till djurskyddslagen i mitt inlägg? Förklara gärna vad du menar. 
  • Anonym (Syntetisk)
    elmadumle skrev 2024-10-27 12:23:31 följande:
    Nu är det inte bara så enkelt att ta en tablett för en som har riktigt svår pälsdjursallergi, det kan vara reaktioner allt ifrån lite kliande ögon och rinnande näsa till total andnöd vilket betyder ambulans med blåljus och förhoppningsvis överleva. Det är inte så enkelt som du tror. Allergiker gör allt de kan för att skydda sig men det går inte att skydda sig från respektlösa människor som anser att deras håriga, dreglande djur ska få var med överallt vilket försvårar ännu mera för allergiker.
    Okej jag förstår din åsikt och respekterar den till viss del. Men vad ska en allergiker in i lastbilshytten och göra? Varför ska allergiska människor ha tillträde till lastbilshytten? Det är en begränsad yta som ingen allergiker behöver beträda. Så varför måste man neka det? 
  • Anonym (Syntetisk)
    Anonym (Älskar min hund) skrev 2024-10-27 13:01:17 följande:

Jag svarar på de frågor jag vill svara på.

Ras- Blandras

Motion - vi är ute 3 gånger om dagen och nu när den har blivit äldre så är vi ute i dennes takt i ca 2-3 timmar / dag. Helger blir det längre.
    Det mentala - Vi leker med godisbollen, gömmer godis, låter den få utmaningar som den övervinner, ex öppna grinden utomhus, lägger leksak eller godisboll där den får arbeta lite för att få tag i. Även kastar ut på gräsmattan som den får leta efter.

Koppel vs okopplad - Det beror på vart vi går. I stadsmiljö så drar den. I skogen så är det inga problem. Bäst går den som lös. Den lyssnar på varje kommando och den håller koll på mig samt jag på den. Men när jag vill koppla den så stannar den eller kommer till mig och jag kopplar den utan problem. Vi har ett eget språk med varandra. 

Omsorg - Allt går bra, fast den ogillar bli klippt i klorna. (När den kom till mig så var 3 pulpor avklippta) Jag har själv aldrig klippt av en enda pulpa. Öronen får jag kontrollera och göra rena. Den hade öron infektion i båda öronen när den kom till mig. Så jag håller noga koll på öronen. 

Duscha går bra. Den tycker inte om det så jättemycket men det går bra. Förra ägarnas förälder spolade med högt tryck vatten ner i öronen på den, därav som den är rädd för vatten. Men den är jätteduktig när jag duschar den med tanke på vad den har varit med om. 

Foder - Den är allergisk. Försökte i början med säkert 5-7 olika sorters foder och 2 gånger har veterinärer tryckt på mig det absolut bästa fodret för hundar med allergi. Den är t om allergisk mot dessa foder. Det ända som fungerar är Doggy.
    Den får mat 2 ggr / dag. Lite mindre på morgonen då den får desto mer under eftermiddag och kvällen. Rent vatten finns självklart alltid tillgängligt. Och självklart är skålarna även de rena! 

Allergierna har visat sig genom röda ljumskar, illa luktande öron i första hand samt även att den har fått svårt att rapa och då mått illa och dreglat tills man lyckas få den att rapa. SÅ jag håller mig till doggyn då jag vet att det funkar. Försökte även ge den tillskott av alger, dvs Kelp ifrån djurapoteket. Den fick halva dosen av vad som rekommenderades i samband med mat och spydde upp all mat därefter. Så jag har 1 kg Kelp över om någon skulle vara intresserad.

Godis - Hunden får bara leversnittar och kyckling som jag har kokat själv. 
    Kyckling pinnarna fick den typ urinvägs infektion av, eller åtminstone hade svårt att hålla tätt. Så dom fick jag sluta med. Dentastix får hon 1 varje kväll. Dock kan den få svårt att rapa till efter det med ibland. Oftast går det jättebra, men så plötsligt händer det. 

Inga problem både att ge hunden samt ta ifrån den mat / dentastix / godisboll
    Ben får den inte tyvärr. Den valde själv ut ett älg ben i butik som den sedan inte rörde hemma. Den fick lammben direkt ifrån en slaktare men då kraschade magen totalt. Grisöra lika dant svårt att rapa till.

Jag kan ställa min mat bredvid den och gå därifrån om jag vill, den rör inte min mat överhuvudtaget får den vet att den alltid får något gott när jag ätit klart.

Hunden är ensam när jag arbetar. har tjatat på arbetet om att jag vill kunna ha med mig hunden. Det fanns en körning som hade passat perfekt som skulle bli ledig som jag blev lovad om jag bara tog E kortet, så jag tog det körkortet på rekord tid, allt för att få ha med mig hunden, men så gav dom bort den körningen till annat håll ändå.

Vi bor i lägenhet på markplan. (kämpat i flera år att finna mig en bostad utan någon trappa till och äntligen funnit en nu. Hunden har vardagsrummet att röra sig i där vi även sover då sovrummet ligger en trappa ner. Ca 15-20 kvadrat. Samt bara öppna dörren så har vi skogen utanför ca 7 meter.

Och varje kväll så avslutar vi med att leka med boll eller leksak en sista gång innan vi går och lägger oss.

Det kan väl inte finnas någon som tycker du är en dålig ägare? Visa länsstyrelsen det du har skrivit här så kommer dom med största sannolikhet lägga ner anmälan. 
  • Anonym (Syntetisk)
    Anonym (Suck) skrev 2024-10-28 08:37:13 följande:
    Har man pälsdjursallergi så hjälper inte en allergitablett. Det kan hjälpa tillfälligt om man ska träffa ett djur några timmar men det funkar verkligen inte om man träffar djuret ofta. Kan bli mycket värre och att personen utvecklar astma om man inte redan har det. Jag har astma och det skulle aldrig funka för mig att att bara ta en tablett och sen kunna umgås med djur varje dag. 
    Ja men ska du in i lastbilshytten då? För om du inte ska det så är väl okej för dig att hunden åker med i lastbilen?
Svar på tråden Anmäld p ga djurhållning