Anonym (Pluto) skrev 2024-10-27 11:55:05 följande:
Att uttrycka sig i termer av
att det är ett alternativ är respektlöst i sig. Det är märkligt att du inte förstår det..
Fiktivt:
Om det nu är så att barn lever med pedofiler som våldtar och misshandlar dem så är det absolut bättre för barnen att få dö. Men nu är det som så i ditt fall med dina barn att vi inte har någon aning om du är pedofil. Så så länge vi inte fått svar på våra frågor har ingen rätt att döma.
Och det är märkligt att du inte förstår att varningssignaler bör tas på fullt allvar, både vad gäller människor och djur. Om det finns varningssignaler är det inte respektlöst mot
någon att ta dem på allvar! Om det finns en misstanke om att ett barn eller ett djur far illa kan man inte blunda för det bara för att man anser att det är respektlöst mot den som anmälan gjorts mot - tvärtom! Tänk på alla barn som faktiskt
har blivit och/eller
är utsatta för övergrepp, men ingen lyssnar på dem av precis den anledning du anför. Den situationen har tyvärr uppkommit i fall efter fall efter fall.
Och för att bemöta ditt specifika exempel så hade jag välkomnat en utredning med öppna armar om någon hade misstänkt att mina barn utsattes för övergrepp. Jag hade inte tyckt att det var det minsta respektlöst, utan tvärtom varit tacksam för att omgivningen tar varningssignaler på allvar. Hade det inte
funnits några varningssignaler, utan att en anmälan kom helt ur det blå, och jag dessutom visste vem som gjort anmälan och att hen gjort den av ren elakhet hade jag så klart blivit upprörd - men enbart för att jag hade tyckt att det var ett sjukt sätt att bete sig från anmälarens sida. Jag hade inte öht tyckt att de som valde att ta det säkra före det osäkra och titta närmare på om det fanns någon sanning i anklagelserna var respektlösa. Att de ville titta närmare på det hade ju inte öht inneburit att de faktiskt hade
anklagat mig, bara att de - helt rätt och riktigt - ville vara säkra på att allt stod rätt till. TS verkar ju ha hamnat i just denna situation, och jag hoppas verkligen att det löser sig för henne och hunden, både vad gäller jobbsituationen och anmälan.