Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Anmäld p ga djurhållning

Har du annonserat efter "hundrastare" som kommer hem och promenerar hunden mot betalning? Det tar ju några gånger innan hunden känner personen men sen bruka det funka utmärkt. Hunddagis är ju också ett bättre alternativ än att ligga ensam långa dagar.
    Om nån anmält dig beror det ju på att nån är orolig ...förmodligen skäller väl hunden när den är ensam och olycklig. Skulle hunden bli sjuk en stund efter du lämnat den får den lida ensam många timmar innan du kommer hem vilket är fruktansvärt.

• Dexter dot com
    mammatill6 skrev 2024-10-27 06:12:39 följande:

Varför vägrar du svara på hur länge hunden är ensam?

Förmodligen för att det inte är nån timme längre än tillåtet utan väldigt många timmar . En hund ska rastas minst var 6e timme, valpar och äldre hundar oftare.
  • Dexter dot com
    Anonym (Pluto) skrev 2024-10-27 06:30:40 följande:
    Trams!Den ska rastas när matte eller husse finner det lämpligt.
    Många ägare är ju tyvärr olämpliga och ser inte till djurets bästa och deras behov och just därför finns det lagar och rekommendationer som LS använder sig av när dom utreder om djur far illa/ vanvårdas. Personligen tycker jag ju var 6e timme är alldeles för sällan.
  • Dexter dot com
    Tow2Mater skrev 2024-11-02 12:10:54 följande:
    De som tar med hunden till kontoret låter det ju ofta sitta/ligga på två kvadratmeter (utan fonster att kunna se ut genom) storsta delen av tiden medan de jobbar...
    Förhoppningsvis med sällskap och regelbundna promenader/rastningar. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Förstår) skrev 2024-11-02 19:23:22 följande:
    Jobbar natt på äldreboende. Det är väl inte garanterat att man får ha med hunden men ingen som klagat än iaf. Flera andra som också har med sina hundar. 
    Inte speciellt vanligt att man får ta med sig hunden inom äldreomsorgen längre tyvärr. Hade hund med på nätterna i 25 år tills för några år sedan då kommunen sa nej. Kan iof skilja mellan olika kommuner men även om man får en tillåtelse så räcker det ju med att att det byts chef som säjer nej. Vi hade heller inga raster utan måltidsuppehåll och fick egentligen inte lämna byggnaden för att rasta hunden .
  • Dexter dot com
    Tow2Mater skrev 2024-11-03 12:56:40 följande:
    Folk pratar i tråden som om att ta med den till t ex kontoret är att beandla den så väl, men att ligga på 2 kvm under skrivbordet 8 timmar med en liten lunchpromenad som beloning under arbetsdagen är knappast snäppet bättre än att den får vara hemma. Beror ju på hur ens kontor ser ut, men har du inte eget rum kan du inte låta en hund vandra omkring och se ut genom fonster.

Ja jag tycker TS ska ljuga i detta fall.
    Skillnaden är att hunden har sällskap och slipper vara nödig. Ingen av mina hundar eller andra hundar i min bekantskapskrets har  behov av att titta ut genom något fönster....vad skulle vara så positivt med det ?
  • Dexter dot com
    Tow2Mater skrev 2024-11-03 16:25:57 följande:
    En del gillar att se det som ror sig utanfor. En del har på TV åt sina djur.
    Fast du förstår väl att när det handlar om att tillgodose hundens behov så kommer regelbunden rastning och sällskap före att titta ut/titta på tv?
  • Dexter dot com
    Tow2Mater skrev 2024-11-03 16:39:42 följande:
    Man kan ha både och? Och ibland kan det vara bättre att se och hora saker om man inte är där? Det beror ju på djuret, en del gillar det andra bryr sig kanske inte. Att sitta under ett morkt skrivbord t ex medans matte/husse sitter och jobbar mesta delen av dagen är inget vidare sällskap for en del djur, de kan likväl sova någon annanstans.
    Absolut kan dom sova någon annanstans bara nån kommer och rastar dom regelbundet vilket TS inte gör och därför blivit anmäld. Personligen tror jag ju att hundar hellre ligger under ett skrivbord med sällskap än sover på större yta med ett fönster. Med hunden med på jobbet har man ju även uppsikt om hunden blir sjuk.
  • Dexter dot com
    Anonym (Förstår) skrev 2024-11-03 18:15:57 följande:
    Nej, det är ju inget man kan räkna med. Har faktiskt inte frågat min chef. Det är bara personalen som vet om att jag har med henne. Men är väl bara en tidsfråga innan någon är surtanterna klagar till chefen. Har inte heller raster men brukar finnas tid att gå ut med hunden en snabbis ändå. 

Annars brukar det inte vara några problem på LSS-boenden, förutsatt att ingen är allergisk.
    Det är ju lite lustigt att man nekar personalens trevliga hundar att hänga med till jobbet pga bla allergi men betalar för att "terapihundar" ska komma ibland så dom boende får klappa och att anhöriga får ta med sina hundar. Sista året hade jag som krav när dom ringde in mig extra några g/månad att hundarna skulle få följa med och då gick det bra trots "allergin".
Svar på tråden Anmäld p ga djurhållning