Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Anmäld p ga djurhållning

Skulle du kunna köra i finland och kanske flytta dit? De har inte samma lag om antal timmar utan är mer flexibla.

• Tow2Mater

Vet du vem grannen är? Kan du fråga henne om hunden skäller på dagarna eller vad hon anser problemet är?

Rastningen kan du krasst ljuga om. Säg du kommer hem på lunchen och rastar.

• Tow2Mater
    Anonym (dog-man) skrev 2024-11-02 10:18:07 följande:
    För att TS grannar anmält TS för vanvård av hunden.

TS skriver själv att hunden går ensam på 15-20 m2 hela dagarna när TS jobbar

Finns inte ens chans att hunden rastas minst var sjätte timme, som rekommendationerna är för en hund som hålls instängd inomhus.

Hur skulle du själv må om du var instängd, ensam i ett rum på 15 m2 i 10-12-14 timmar om dagen?
    De som tar med hunden till kontoret låter det ju ofta sitta/ligga på två kvadratmeter (utan fonster att kunna se ut genom) storsta delen av tiden medan de jobbar...
  • Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2024-11-02 12:14:44 följande:
    Förhoppningsvis med sällskap och regelbundna promenader/rastningar. 
    Som om det skulle väga upp... En hund som ser ut genom fonstret och iallafall kan gå omkring, och sedan sover mest, lider inte mer än en som tvingas sitta under ett skrivbord.
  • Tow2Mater
    Anonym (dog-man) skrev 2024-11-03 10:13:48 följande:
    Ska vi fantisera om hypotetiska scenarion så tar ju den som har med sig hunden till kontoret ut hunden på promenad på lunchen. Och hunden är med husse/matte hela dagen och det kan naturligtvis titta ut genom ett fönster på kontoret om man vill.

Vad nu det har att göra med det faktum att TS låter sin hund vara ensam, utan tillsyn på en yta av 15-20 m2 (tänk en ruta 4m x 4m) i 9-10 timmar om dagen. Minst. 

Och du uppmanar TS att ljuga om den saken om hon få frågor av myndigheten om det ...
    Folk pratar i tråden som om att ta med den till t ex kontoret är att beandla den så väl, men att ligga på 2 kvm under skrivbordet 8 timmar med en liten lunchpromenad som beloning under arbetsdagen är knappast snäppet bättre än att den får vara hemma. Beror ju på hur ens kontor ser ut, men har du inte eget rum kan du inte låta en hund vandra omkring och se ut genom fonster.

Ja jag tycker TS ska ljuga i detta fall.
  • Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2024-11-03 13:56:52 följande:
    Skillnaden är att hunden har sällskap och slipper vara nödig. Ingen av mina hundar eller andra hundar i min bekantskapskrets har  behov av att titta ut genom något fönster....vad skulle vara så positivt med det ?
    En del gillar att se det som ror sig utanfor. En del har på TV åt sina djur.
  • Tow2Mater
    Anonym (dog-man) skrev 2024-11-03 15:23:55 följande:
    Varför fortsätter du att fantisera om hundar på kontor när det är TS och hennes hund det handlar om?

Hon säger själv i tråden att hon lämnar hunden ensam utan tillsyn åtminstone 9-10 timmar om dagen på en yta som är ungefär 4m x 4m.

Och hon är anmäld.

4 x 4 var bara sovrummet. Djuret har ett vardagsrum att vara i. Tror du missforstod vad han eller hon skrev.

En del har tagit upp kontor som ett jobb man kan ha med hunden till. Jag tar upp det som en jämforelse av ytan.

Viss Karens i tråden har jag sett.

• Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2024-11-03 16:32:09 följande:
    Fast du förstår väl att när det handlar om att tillgodose hundens behov så kommer regelbunden rastning och sällskap före att titta ut/titta på tv?
    Man kan ha både och? Och ibland kan det vara bättre att se och hora saker om man inte är där? Det beror ju på djuret, en del gillar det andra bryr sig kanske inte. Att sitta under ett morkt skrivbord t ex medans matte/husse sitter och jobbar mesta delen av dagen är inget vidare sällskap for en del djur, de kan likväl sova någon annanstans.
  • Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2024-11-03 16:58:12 följande:
    Absolut kan dom sova någon annanstans bara nån kommer och rastar dom regelbundet vilket TS inte gör och därför blivit anmäld. Personligen tror jag ju att hundar hellre ligger under ett skrivbord med sällskap än sover på större yta med ett fönster. Med hunden med på jobbet har man ju även uppsikt om hunden blir sjuk.
    Hunden rastas flertalet gånger per dag. Anmälningen gjordes for att grannkärringarna inte gillar TS och hunden.
Svar på tråden Anmäld p ga djurhållning