• Anonym (anonym)

hur hittar man lugnet i separation?

Jag har länge tänkt att jag ska lämna min man och senaste året har förhållandet blivit fruktansvärt dåligt. Jag har sagt ifrån mer än någonsin för att jag värnar om min egen energi & har tagit hand om allt från barn, hushåll, eget företag, all administration i mannens företag, utan mig kraschar allt och det har blivit en för tung börda, jag kan aldrig vara sjuk eller få tid för hälsosamma rutiner för mig själv som tex träna eller promenera, på det har det blivit för mycket fokus på mannen eftersom det aldrig finns någon förutsägbarhet i vardagen eller hans beteende så går mycket av min tid åt stressa om det. . Problemet är att han vägrar separera, vägrar sälja huset och är nästan aldrig hemma. 
    Han är hemma vissa kvällar men då står han ute i sitt garage och vägrar även då hjälpa till med barnen för att han har viktigare saker att göra och jag är ändå inne så då kan jag ta dem, han står även där ute och dricker på vardagar och tycker att han har rätt till det då han inte mår jätte bra för att jag vill skilja mig.
    Idag åkte jag iväg och lämnade honom med 5åringen, men åkte tillbaka hem efter en timma då jag fick ont i magen av att lämna henne med honom. När jag kom hem sitter hon ensam inne vid tv och han själv står i garaget och dricker. ( vi bor inte centralt så detta innebär att femåringen om hon vill honom något måste gå i bäckmörkret över hela tomten där vi också har en grävling som härjat i några månader)

Hur hittar man lugnet i situationen, till att bara rå om sig själv och barnen tills det går att lösa hela boende situationen?  Känner att jag blir galen och att han dagligen försöker få mig att bryta ihop eller få utbrott. Och jag vill bara kunna ge barnen en lugn och närvarande mamma.

• Svar på tråden hur hittar man lugnet i separation?
  • Anonym (Jz)

Finns det otrohet med i bilden?

• Anonym (anonym)

Det finns ingen otrohet med i bilden vad jag vet. Men eftersom jag aldrig vet vart han jobbar, när han jobbar och med tanke på att han både blockerat mitt nummer när jag ringer och stängt av telefonen så är det inte helt omöjligt. Idag känner jag dock att det skulle vara en lättnad om så var fallet då det skulle göra det ännu lättare att gå. men om han skulle ha någon annan varför då tvär vägra separation?

• Räkan77
    Anonym (anonym) skrev 2024-10-26 20:57:01 följande:

Det finns ingen otrohet med i bilden vad jag vet. Men eftersom jag aldrig vet vart han jobbar, när han jobbar och med tanke på att han både blockerat mitt nummer när jag ringer och stängt av telefonen så är det inte helt omöjligt. Idag känner jag dock att det skulle vara en lättnad om så var fallet då det skulle göra det ännu lättare att gå. men om han skulle ha någon annan varför då tvär vägra separation?

För att han inte vill ta hand om barnen varannan vecka eller ens varannan helg? Och ta hand om ett hushåll. Bekvämt att som nu få det allt serverat.

Du behöver hjälp att ta dig ur detta. Har du vänner eller familj som kan hjälpa dig?
  • Anonym (?)

Alla är olika - mitt ex tog mer och mer avstånd från mig. Jag började flera år innan att söka nytt jobb så att jag skulle kunna bo kvar i huset. Till slut kunde jag skicka ut henne, och det var såå skönt, 
    Jag hade verkligen bestämt mig sedan år tillbaka, planerat allt.
    10 år senare  känns allt fortfarande rätt. Befrielse när hon var borta.
    Är idag särbo med en helt fantastisk kvinna

• Anonym (anonym)

Han kan inte svara mig på något om barnen. han säger att han ska ha dem varannan vecka men tänker inte planera något eller prata om det. skolan och förskolan har appar för information och dessa vägrar han ladda ner, han säger att han måste lägga ner företaget och jobba halvtid om han ska ha tid att sköta alla mail och grejer från skolan. Men förstår inte att han begär att jag ska göra allt själv, plus hushåll, företag, räkningar osv?

och hur fan ska man lämna barnen ensam varannan vecka med en förälder som tycker att barnen 5 & 8 (8åringen är väldigt rädd och orolig av sig) kan sova själva inne i huset medan han dricker öl i garaget halva natten?

jag  studerade för att få ett välbetalt yrke men jag fick varje månad extremt mycket skit av min man för att jag studerade vilket gjorde att jag hoppade av. nu går mitt företag bättre än jag trodde det skulle göra från början men pga allt som pågår i hemmet har jag knappt energi & funderat flera veckor på att lägga ner bara för att minska stressen, så att jag vid Vab osv skulle kunna vara hemma med barnen på ett annat sett. 

detta har varit psykisk misshandel som pågått nu i 9år och det har tagit dom åren för mig att vakna upp, växa upp och inse vad jag levt med. var ung och trodde aldrig riktigt att jag var värd något, detta var min Första riktiga kärlek & många groteska beteenden normaliserades.

jag har bra stöd från min familj även Hans familj då det sett vad som pågått. Vänner har jag inga kvar, en del tryckte jag undan för att de gjorde mig stark & fick Mig att känna att jag inte behövde min partner vilken på den tiden gjorde mig rädd. den senaste fick jag höra jämt pratade illa om mig, dock var det min partner som berättade alla grejer för mig och vet inte längre om det var sant eller han som förstörde den relationen.

• Anonym (Jz)

Du har ett problem, jag förstår att du är oroad. 

Jag skulle göra en själv orosanmälan. Emler åtminstone kolla upp det. Tala om för socialtjänsten om att det behövs hjläp för barnens skull. 

Sen måste du kolla upp det lagliga med huset, men tills dess - har du möjlighet att få en hyresrätt? 

Svar på tråden hur hittar man lugnet i separation?