• Anonym (Emsie)

Rimlig budget

Jag ska skilja mig och har köpt en lägenhet Och har börjat klura på en budget. verkar den rimlig och har jag missat någon post? Vissa poster har jag räknat lite högt för jag vet inte riktigt vad jag ska räkna på. 

Ränta 7000

Avgift 6000

Försäkringar 1000 (bostadsrättsförsäkring och sjuk- olycksfall för mig)

Telefon 1000 (bara min telefon)

El 1000 (en stor 4:a)

Csn 850 

Mat 6000 (3 barn varannan vecka)

Spar buffert 2000

Pensionsspar 1500

Skönhet/kläder 2000

Semester 5000 kr

Nöjen 4000 kr

Totalt 37 350 kr

Inkomster

Lön 34 000 (efter skatt)

Barnbidrag 4480 kr

Totalt 38480 kr

• Svar på tråden Rimlig budget
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (R) skrev 2024-10-26 12:15:11 följande:
    Jag svarade på ett inlägg som verkade påstå att om ni fick en konflikt så skulle mannen sluta betala
    Oki då förstår jag. Sorry för tonen. rislen finns att vi hamnar i konflikt men jag har svårt att se att han då skulle sluta betala för barnen för det är dem som blir lidande. Men självklart finns risken och då får jag sälja. Kan även byta jobb, bor i Stockholm där det finns jobb och jag har bra utbildning. Samt att jag har marginal, jag behöver inte resa med barnen och får minska på nöjen. Så jag tänker att det löser sig om det skiter sig.
  • BuoBä

Du har ingen post för saker till lägenheten som du kan behöva nu i början. Möbler, husgeråd etc. 

• Anonym (Emsie)
    BuoBä skrev 2024-10-26 12:59:38 följande:

Du har ingen post för saker till lägenheten som du kan behöva nu i början. Möbler, husgeråd etc. 

Har en post vid sidan om på 75 000 kr. Den här budgeten är för månatliga utgifter. Eventuellt kommer jag behöva nalla lite på bufferten som jag har på 80 000 kr.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (F) skrev 2024-10-26 13:16:31 följande:

Det kommer gå bra.

Tack. Jag hoppas det
  • Anonym (F)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-10-26 13:33:37 följande:
    Tack. Jag hoppas det
    Har du räknat räntekostnaden brutto får du skatteåterbäringen ocks.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (F) skrev 2024-10-26 13:52:35 följande:
    Har du räknat räntekostnaden brutto får du skatteåterbäringen ocks.
    Ja precis. Jag brukar använda skatteåterbäringen till aktiviteter under sommarlovet.
  • Anonym (förlåt)

Förlåt, men vad gör man för nöjen när man har 4000 kr för det? Jag menar inte att det är för mycket, jag mest bara förundras över att folk har så mycket pengar att lägga, och undrar vad de lägger det på. 4000 kr är liksom mer än jag har kvar när jag betalat mina få, nödvändiga, räkningar då jag är sjukpensionär med skulder och aldrig haft så mycket pengar.

• Anonym (M)
    Anonym (förlåt) skrev 2024-10-26 14:42:48 följande:

Förlåt, men vad gör man för nöjen när man har 4000 kr för det? Jag menar inte att det är för mycket, jag mest bara förundras över att folk har så mycket pengar att lägga, och undrar vad de lägger det på. 4000 kr är liksom mer än jag har kvar när jag betalat mina få, nödvändiga, räkningar då jag är sjukpensionär med skulder och aldrig haft så mycket pengar.

Nu är jag inte TS, men det kan vara en utekväll med kompisar, biobesök med ungarna, bowling med ungarna. Kursavgifter, presentinköp, köp av böcker och spel, fixa kalas, heldag på badhuset. Som exempel. 

Sedan skrev TS att hon inte var säker på alla summor. Tycker det är bättre att räkna högt än för lågt. 
  • Anonym (Tofsvipa)

Matkostnaden tycker jag känns hög, men det beror ju också på vilken ålder det är på barnen och om det är söner eller döttrar.

Svar på tråden Rimlig budget