-
Oki då förstår jag. Sorry för tonen. rislen finns att vi hamnar i konflikt men jag har svårt att se att han då skulle sluta betala för barnen för det är dem som blir lidande. Men självklart finns risken och då får jag sälja. Kan även byta jobb, bor i Stockholm där det finns jobb och jag har bra utbildning. Samt att jag har marginal, jag behöver inte resa med barnen och får minska på nöjen. Så jag tänker att det löser sig om det skiter sig.Anonym (R) skrev 2024-10-26 12:15:11 följande:Jag svarade på ett inlägg som verkade påstå att om ni fick en konflikt så skulle mannen sluta betala
-
Har en post vid sidan om på 75 000 kr. Den här budgeten är för månatliga utgifter. Eventuellt kommer jag behöva nalla lite på bufferten som jag har på 80 000 kr.BuoBä skrev 2024-10-26 12:59:38 följande:
Du har ingen post för saker till lägenheten som du kan behöva nu i början. Möbler, husgeråd etc.
-
Tack. Jag hoppas detAnonym (F) skrev 2024-10-26 13:16:31 följande:
Det kommer gå bra.
-
Ja precis. Jag brukar använda skatteåterbäringen till aktiviteter under sommarlovet.Anonym (F) skrev 2024-10-26 13:52:35 följande:Har du räknat räntekostnaden brutto får du skatteåterbäringen ocks.
-
Jag har uppskattat de flesta posterna och nöjen är den första posten jag kommer nalla på om jag inte får ihop resten av budgeten. Sen så kostar det att göra saker med 3 barn. En heldag på grönan kostar 3000 kr, biobesök 1000 kr, sen vill jag ta ett glas vin med en kompis 1-2 ggr i månaden, sen har vi tjejkvällar ibland, uteluncher ibland etc.Anonym (förlåt) skrev 2024-10-26 14:42:48 följande:
Förlåt, men vad gör man för nöjen när man har 4000 kr för det? Jag menar inte att det är för mycket, jag mest bara förundras över att folk har så mycket pengar att lägga, och undrar vad de lägger det på. 4000 kr är liksom mer än jag har kvar när jag betalat mina få, nödvändiga, räkningar då jag är sjukpensionär med skulder och aldrig haft så mycket pengar.
sen är jag inte född med silversked i munnen. växte själv upp med en ensamstående mamma som var sjukpensionär så jag har full förståelse för din situation. -
3 söner 7, 10 och 16 år så jag tror att matkostnader är ok eller lite låg iaf.Anonym (Tofsvipa) skrev 2024-10-26 14:54:50 följande:
Matkostnaden tycker jag känns hög, men det beror ju också på vilken ålder det är på barnen och om det är söner eller döttrar.
-
Dessutom är jag vegetarian så jag kommer behöva laga 2 rätter varje dag eller jag gör tillbehör som alla kan äta och sedan köttalternativ till barnen och vegetariskt till mig.Anonym (Tofsvipa) skrev 2024-10-26 15:08:51 följande:Jo, men då förstår jag.
Hade det varit tre småbarn, eller för den delen döttrar så hade jag tyckt att det var i överkant.
Bodde tills för snart fyra år sedan under samma tak med sambo och son (runt 20 år) med jämngammal flickvän. På heltid.
Vår matbudget klarade jag alltid, 100%, på max 6500.
Dock har ju matpriserna skenat rätt bra sedan dess.
Numera bor jag ensam och ligger på runt 2500. -
Jemp skrev 2024-10-26 20:08:58 följande:
Semester, nöjen och el ligger du högt på. Även telefon, men det kanske är summan du har idag? Ränta osv antar jag du räknat ut att den stämmer, inkluderar det amortering?
Mat tycker jag istället ligger lågt. Saknar barnens omkostnader (kläder, träning, försäkring osv, ev spar), och ska du verkligen ha hela barnbidragen?
Har du några transportkostnader? Bredband? Streamingtjänster?
Har du hyfsad summa i befintligt buffert idag? Annars hade jag lagt mer där, mindre på semester i nuläget.
El i En stor 4a har jag faktiskt ingen aning vad det kostar jag har uppskattat den siffran. Vi älskar att resa och har alltid rest mycket med barnen, bpde i och utanför Europa. Så det är en lägre summa men det är från semester och nöjesposten som jag får nalla på om resten av budgeten inte håller.
jag kommer inte behöva amortera så det är endast ränta.
mat får jag kanske höja eftersom flera har påpekat att det verkar lite lågt. dock är inte hygien eller utelunchen inräknade i den posten.
min blivande exman tjänsr 3 ggr så mycket som mig så jag kommer behålla hela barnbidraget och han kommer stå för barnens omkostnader så att jag kan bo kvar i området och barnen kan gå kvar i samma skola.
transportkostnader behöver jag lägga till 1000 kr.
bredband och tv ingår i avgiften. Streamingtjänster är väl några hundra för Disney plus och Netflix.
har 80000 kr i lätttillgängliga pengar, ca 150 000 kr i fonder och några hundra tusen i Pensionsspar. Jag vill även leva och inte bara spara. Jag kommer gå in med 3 milj i lägenheten så känner inte att jag behöver spara jättemycket Mer än det jag budhetart för. -
Vilken ränta ska jag räkna på? Räntan är på väg ner och jag flyttar in i mars. Jag tror räntan kommer ligga på Max 3,5 i mars.Jemp skrev 2024-10-26 20:11:16 följande:Då är 7000 i räntor lågt räknat.
-
Hur räknar du nu? Nu är vi 2 vuxna, 3 barn 16, 10 och 7 år Och vi har 12 000 kr i matkostnader men då är inte hygien eller utemat inräknat i den summan. Så 1 vuxen och 3 barn varannan vecka borde bli mindre än 10 000 kr. Men 6000 kr är nog lite lågt räknat.Mickezzz skrev 2024-10-26 22:17:32 följande:
Mat?.
Tror beror på ålder på barnen dock men minst 10 tusen per månad.
-
Det tror jag med men jag räknar lite högre för att vara på den säkra sidan. Det var någon som kommenterad att det var lågt räknat .Mickezzz skrev 2024-10-26 22:19:08 följande:Våra räntor ändras from 1:nov ligger på 3,69 då efter förhandling.
tills mars väntas väll iallafall en sänkning på 0,75. Så under 3 i mars räknat jag med. -
Beklagar din situation. Ibland händer oförutsedda saker. jag kommer nog inte bli arbetslös men sjuk kan jah ju bliAnonym (Hmm) skrev 2024-10-26 22:29:26 följande:
Arbetslös sedan mer än 1,5 år. Försäkringskassan betalar ut runt 15 papp/ månad.
När jag hade lön fick jag ut typ 33 netto efter att tjänstebil var dragen.
Bolån på typ 4500/månad plus räkningar, mat och annat.
Kämpar som fan för att kunna bo kvar (bott sedan drygt 20 år)
Är så trött på situationen - söker alla jobb och fler men är nog för gammal.
Insett att jag nog inte kommer att få något mer jobb - är 57.
-
Det låter lite högt. Det är ju samma matkostnader vi har i nuläget med 3 barn. Men jag och ett av barnen äter inte så mycket och jag och ett av barnen äter inte frukost tex. Vi har alltid frukt och grönt hemma och ett av barnen har alltid frukt till skolan. Räknar du in hygien i den kostnaden? Det blir en del iaf. Lunchlådor har vi aldrig utan vi äter alltid ute. Vi äter också varierat och bra, lagar mycket mat från grunden bortsett lunch på helgerna. Lyxar till middag på fre-kör.Mickezzz skrev 2024-10-27 08:45:22 följande:Vi är 4st har två barn på 6 och 11 år.
Matkassan ligger på ca 12000kr per månad sen tillkommer lunch på jobbet.
ibland blir det mat över som man såklart tar som matlåda men ibland inte, och all mat dagen efter är inte bra.
Så där lägger vi en 1000 lapp till per månad.
Tycker vi äter standard mat, vi inte samma mat varje dag utan vi har en bra varierad kost.
Räntan håller jag med om 3,5 är inte lågt räknat framförallt inte om du räknar på ett snitt på 3,5 10 år framåt. -
Men då är 7000 kr ganska rimligt, kanske lite högt. om räntan skenar så har jag att ta från andra poster.Jemp skrev 2024-10-27 09:51:18 följande:Ja, är det inte förrän i mars kan det vara rimligt. Dock givetvis med beredskap för höjningar på några procent, även om det enligt prognoserna inte är troligt närmsta tiden.
Vi har ungefär lika stort lån (dock högre belåningsgrad), betalade 9800 i ränta förra månaden, nu sjunker det till 8300 framöver tror jag. -
Anonym (Bocken) skrev 2024-11-14 17:59:19 följande:Du ligger bra till.
Som tidigare nämnts i tråden behöver du sätta av en del till busskort, eftersom du inte verkar ha en bil. Då går budgeten ungefär plus minus noll som du har räknat nu.
Sedan kan du behöva pengar för sällan-köp såsom dator, vitvaror etc som behöver bytas ut ibland. T.ex. dator 6000kr var 6:e år = ca 100kr/mån
Vitvaror (kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin) ca 30000kr var 10:e år = 250kr/mån.
Underhåll av bostaden, typ nya tapeter var 15e år, nya möbler lite då och då.
Totalt sätt blir det alltid någon tusenlapp i månaden som man måste kunna ha för att täcka detta.
Men du har en bra buffert och så har du 9000kr/mån avsatt för semester och nöjen, som du vid behov kan dra ner på, så totalt sätt skulle jag sova bra om jag vore i din situation.ja busskort hade jag glömt men det har jag lagt till nu. Bil kommer jag inte ha då jag jobbar i centrala Stockholm där det inte finns parkeringsmöjligheter till vettigt pris.
har ju en buffert på 80 000 kr och har tänkt lägga undan 2 000 kr varje månad till den bufferten.
-
Min blivande Exman tjänar 3 ggr så mycket som mig och har sagt att jag får behålla barnbidraget och han kommer stå för barnens alla kostnader.Anonym (:) skrev 2024-11-14 19:16:47 följande:
Nu kanske det redan har sagts i tråden men får du hela barnbidraget? Även om barnen bor varannan?
-
Jag vet inte vad det är för man du har skaffat barn med eller vad det är för män du har i din närhet men det viktigaste för de flesta män är deras barn. Min blivande exman skulle aldrig prioritera en kvinna framför sina barn. Och varför skulle han kräva 2 240 kr när han har en lön på 140-180 000 kr i månaden och kommer få ett arv på 20 milj inom några år. Det är ju småpengar för honom.Anonym (Tofsvipa) skrev 2024-11-15 16:15:17 följande:Så länge det blåser medvind ja, eller han träffar en ny.