Inlägg från: Anonym (Emsie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emsie)

Rimlig budget

Jag ska skilja mig och har köpt en lägenhet Och har börjat klura på en budget. verkar den rimlig och har jag missat någon post? Vissa poster har jag räknat lite högt för jag vet inte riktigt vad jag ska räkna på. 

Ränta 7000

Avgift 6000

Försäkringar 1000 (bostadsrättsförsäkring och sjuk- olycksfall för mig)

Telefon 1000 (bara min telefon)

El 1000 (en stor 4:a)

Csn 850 

Mat 6000 (3 barn varannan vecka)

Spar buffert 2000

Pensionsspar 1500

Skönhet/kläder 2000

Semester 5000 kr

Nöjen 4000 kr

Totalt 37 350 kr

Inkomster

Lön 34 000 (efter skatt)

Barnbidrag 4480 kr

Totalt 38480 kr

• Svar på tråden Rimlig budget
  • Anonym (Emsie)
    Giftskåneman skrev 2024-10-26 10:49:45 följande:

Resor till och från jobb?

Tack, det har du rätt i. 1000 kr till. 
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (?) skrev 2024-10-26 10:58:11 följande:

Vi har högre utgifter för mat. Är det inklusive städ/hygien och ni vill äta ute någon gång och köpa bra mat så är 6000 lågt räknat

Har ni inga övriga kostnader? Barns fritidsintressen, glasögon osv

Matkostnaderna är inklusive städ men hygien ligger under skönhet.

min blivande exman tjänar 3 ggr så mycket som mig så han kommer stå för barnens alla kostnader trots att jag behåller barnbidraget. Tex aktiviteter, kläder, fritids , glasögon till ena barnet, telefoner, försäkringar etc.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (?) skrev 2024-10-26 10:58:11 följande:

Vi har högre utgifter för mat. Är det inklusive städ/hygien och ni vill äta ute någon gång och köpa bra mat så är 6000 lågt räknat

Har ni inga övriga kostnader? Barns fritidsintressen, glasögon osv

Utemat har jag satt under nöjen
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (?) skrev 2024-10-26 11:18:04 följande:
    Då förstår jag din budget lite bättre, när någon annan står för flera större kostnader. 

Jag hade valt en lägre boendekostnad och räknat mer på städ/mat. Men är ju såklart många som såklart klarar sig på ännu mindre.
    Anledningen till att han kommer stå för barnens kostnader är för att jag ska kunna bo kvar i området. Alternativet hade varit att jag hade behövt flyttta och då hade han också flyttat och barnen hade behövt rivas upp från sina kompisar, skola och aktiviteter. Sen vill han att barnen ska ha det bra både hos honom och mig.

jag kan inte göra något åt boendekostnaden eftersom en 4:a kostar runt 5,5 milj i vårt område. Jag vill inte bo mindre med 3 barn och det vill inte min exman heller för de ska ha det bra hos mig med. Men matkostnaden kanske jag ska höja. Jag tänker att jag kan nalla på nöjesposten eller semesterposten.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (M) skrev 2024-10-26 11:32:44 följande:

Har du blivit beviljad lån för lägenheten?

Ja
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (?) skrev 2024-10-26 11:40:49 följande:
    Låter som en bra pappa som ser till sina barns bästa även efter separation! En inflik är att du bör kunna stå på egna ben om ni t ex skulle hamna i konflikt och du får stå för din del själv. Men då har du ju nöjespost mm att använda till utgifter. 
    Jag har alltid tänkt steget längre, började pensionsspara när jag var 18 tex. Jag tänker att om det skiter sig så kan jag sälja och får då ut ett bra kapital. Jag har stått o stockholms bostadskö i 25 år. precis jag kan nalla både på nöje och semester.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (M) skrev 2024-10-26 11:42:37 följande:

Hur stort lån kommer du att ha?

Hur stor buffert har du i dagsläget?

Det jag reagerar på är att du har så dyr mobil.

Men budgeten går ihop och du klarar att sätta undan 8,5 tkr, så om du inte underskattar eller glömt kostnader så ser det ok ut. 

Jag kommer ha ett lån på 2,4 milj.

jag har ca 80 000 i lätttillgängliga pengar och fonder ca 150 000 kr. Samt några hundra tusen i pension. Har inte riktigt koll eftersom de ligger på lite olika ställen.

vad gäller telefonen så har jag avrundar uppåt. Tror abonnemanget är 400 eller 450 och sedan avbetalning på det.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (R) skrev 2024-10-26 11:47:02 följande:
    Men då kunde ju TS flytta till annat område, då har hon råd

Varför ska jag det? Både min exman och jag vill att jag ska bo kvar i området så att barnen får ha kvar, skola, aktiviteter och kompisar. 

sedan vet inte du vår situation. Jag har tagit all föräldraledighet, nästan all vab och han reste varje vecka i 10 års tid och d tog jag hand om barnen. Han har kunnat göra karriär pga att jag har tagit hand om barnen. hade inte jag tagit hand om barnen så hade han haft en liknande lön som mig. Så han tycker det är rimligt att han ska stå för kostnaderna.

• Anonym (Emsie)
    Anonym (?) skrev 2024-10-26 12:03:31 följande:
    Jag hade gjort som du i din situation! Mycket värt för barnen att slippa byta område. 
    Precis det viktigaste för oss är barnen. Vårt ena barn har även lite svårt i skolan och får jättemycket stöd och hjälp. Såå jag skulle inte våga byta skola.
Svar på tråden Rimlig budget