Åsikter om VINTED
Jag handlar en del grejer på vinted, har aldrig sålt något men däremot när jag var yngre både köpte och sålde jag en hel del via tradera. Har intresse för vintage och i allmänhet gamla saker. Kan tillägga att det också lättar min klimatnoja och vill gärna se till att så lite som möjligt slängs, blir på riktigt provocerad och äcklad av vår överkonsumtion och slit och släng produkter. Slänger aldrig bort någonting som antingen kan säljas, skänkas eller lagas/återanvändas. Jag tycker inte att jag är extrem men märker absolut skillnad mellan mitt beteende med ting jämfört med folk i min närhet, men hoppas det är en allmänt vanlig inställning?!
Iallafall så tycker jag Vinted har funkat rätt bra, har genomfört kanske 20-30 affärer. Visst, ibland blir det fel och inte som man tänkt sig men häromdagen fick jag uppleva ett nytt fenomen. Nämligen förfalskningar.
Jag hade kollat en ny hårprodukt som jag var sugen på att testa och gick direkt till Vinted för att se om någon sålde en, hittade en som var listad för 55kr + frakt ~ 34kr. Ett enligt mig rimligt pris för en produkt som kostar runt 120kr ny.
Direkt när jag öppnade paketet insåg att jag begått ett misstag, förpackningen var gjord av den billigaste plasten, texten suddig, loggan bara fel. Jag tog fram en bild på den verkliga produkten och insåg fort att det var stora skillnader på förpackningen. Text, namn och logga var något annorlunda. Fattar på riktigt inte ens hur jag kunde missa det? men, färg, form, och typsnitt och allt annat var så uppenbart kopierat från orginalet. Logotypen var också något annorlunda stavad. Kan säga att jag aldrig vågat använda produkten. Dessutom hade säljaren skickat med en plastig liten nessicär i paketet.
Jag skrev till säljaren, som bodde i Sverige, att jag hade inte förstått att det var en förfalskning hon hade sålt. Jag rapporterade till Vinted med bilder. Försäljaren blev upprörd och påstod att hon varit mycket tydlig med att det inte var den äkta, genom att skriva det namnet (som var likt originalet) i annonsen. Jag bildgooglade produkten och hittade den snabbt på alibaba, en sida som jag aldrig i livet skulle handla på. Jag bojkottar till och med dollarstore och liknande i Sverige. Produkten kostade runt 15kr för två stycken + frakt. När jag påtalade denna ganska höga prishöjningen för henne skrev hon bara att ja hon vill ju inte gå minus. Men, men! Det handlar om att sälja begagnade saker?! Även om de är helt oanvända går värdet ner när någon annan ägt dom?!
Det var slarvig och lite olikt mig att inte titta noggrannare, men blir också irriterad på att jag bara försökte vara lite sparsam med resurser, och nu sitter jag här med två riktiga skräpprodukter som inte ens en loppis skulle ta emot. Och insikten att de här plasten har inte bara flugits till Sverige från kina, utan också över hela landet en gång till. Försäljaren påpekade också under vår diskussion att jag borde vara tacksam över gåvan som kostat henne 50kr?! Jaha, men jag bad inte om den?
Försäljaren blev mer och mer upprörd under vår diskussion, blev till slut riktigt otrevlig. Men det slutade med att hon betalade tillbaka mina 80 kr.
Jag har funderat på det här nu ett tag och har inte riktigt någon att diskutera det här fenomenet med. Jag slutade använda tradera när jag upptäckte hur urvattnat det blev med alla återförsäljare som sålde skit där, och nu verkar det alltså kommit till vinted också? Är inte det här beteendet, att köpa billig plastskit från kina och sälja med förtjänst, precis motsatsen till vad köp/sälj-marknader står för? Poängen är väl att kunna byta saker med varandra. Inte att köpa enbart för att sälja?
Jag har svårt att sätta ord på exakt vad det här beteendet är, men jag blir mer arg ju längre jag tänker på det. Också för att det förstör förtroendet för appen, nu tittar jag på produkterna med helt andra ögon. Det är väldigt lätt att snabbt hitta produkter på Vinted som är misstänksamt billiga, eller profiler som säljer hundratals till exempel solglasögon med lite för bra fotografier. Man kan ju bara utgå ifrån att de köpt varorna, med alla sannolikhet mycket billigt, enbart i syfte att sälja vidare?
Ska vinted gå samma öde tillmötes som tradera, etsy och e-bay? Att det till slut är så besvärligt att hitta äkta varor från privatpersoner i syfte att spara på våra resurser?