• klyban

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Vem?) skrev 2024-11-29 13:42:51 följande:

Jag tänker inte en lägga mer tid på att ens försöka förklara eller bemöta annat än det i fetstil. du vill moralisera över abort, du vill direkt eller indirekt skuldbelägga kvinnor som av olika skäl genomför en abort. Genom att moralisera, predika, komma med pekfingrar, komma med oönskade råd, så är detsamma som att du moraliskt tror att du är en bättre människa än dessa kvinnor som gud nåde begår BLODUTGJUTELSE att icke livsdugliga celler. Du anser ju att din åsikt är värd att lyfta, dyfta och vädra till kreti och pleti. förstår du inte det? Att du därmed tror att du är bättre än andra. Högmod. Om du anser att du har en sämre moral än andra, hade du försökt påverka och inverka så att fler får samma sämre moral? 

du vet inget om andra människor, du vet inget om deras val. Du har därmed INGET med deras kropp eller deras val att göra. Punkt. Du vet inte bättre. Du är inte bättre än någon annan.

Du kommer nog aldrig nå fram till användaren är min gissning.
    Och jag tror det är för att den försöker intala sig det bara finns en moral och en etik, och alla andras är fel.

Marmite Devil skrev 2024-11-29 14:03:11 följande:

Med mig eller Klyban? 

Det vore ju bra att veta vem som inte längre får tilltala Hans Heliga Eminens. 

Troligtvis endast mig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2024-11-29 22:59:32 följande:
    Måste ju varit jobbigt. Men det är svårt att forstå hur dubbla preventivmedel kan resultera inte i bara en graviditet, utan fler. Var du så ung du inte visste p-piller kanske inte funkar efter man spyr eller vid missade tabletter, eller tillsammans med vissa mediciner, och att kondomer är gjorda av gummi och kan bli gamla....

Vanliga kondomer går sönder om de utsätts för fett, då det försvagar latexet.
    Och går sönder, ja det beror väl hur snabb man är och mängd fett.

Men imponerande antal graviditeter med både kondomer och P-piller använda, måste vara ett rekord.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-01 14:11:43 följande:
    Jag har som sagt avslutat denna debatten med dig,

Okey, men varför berätta det så många ggr och när jag uppenbarligen inte bryr mig?

För vi står här med dina inlägg och där kvinnan ska skuldsättas pga din moral och hobby du satt på piedestal i inbillan det står över allt annat.
    Vi andra tänkande människor vi inser att vi inte kan forcera vår moral på andra och genom fulknep och kalla det gör blodutgjutelse och annat för att få dom sig att rätta in sig i den moralen som du anser är den enda.

För mig är kärlek och ge stöd oavsett i vilka beslut man tager.(Misstänker halmgubbar kommer nu och här, men försök inte, det är bara fly från ämnet och det är ändå bara en halmgubbe utan argumentuellt värde.)

Och hoppas du inte startar en tråd, för finns inget du kan skriva om kött som tar ifrån att kött är en överlägen näringskälla.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-01 14:33:17 följande:

Jag varken skrivit att jag skulle vara bättre än någon annan i mig själv eller ens att jag skulle vara "bra".  I mig själv är jag nämligen ingenting - Tvärtom har jag hur många fel som helst. Jag har INTE SAGT ATT JAG ÄR BÄTTRE ÄN DU. JAG RESPEKTERAR DIG SOM PERSON MED MÄNNISKOVÄRDE -och jag är inte i mig själv ALLS bättre än vad du är,

Men när du skriver "du har inget med saken att göra" så tänker jag att om du då avser just detta att jag skrivit inlägg så kanske  du mer eller mindre bortser från att det är både 100% frivilligt att läsa just mina ord - ja att över huvud taget titta på debatten + att en debatt är till just för att olika åsikter skall brytas mot varandra. Om bara en åsikt är tillåten i tråden blir det ingen debatt ö h t

Dessutom skriver jag inte till en viss enskild kvinna i en viss enskild situation. Jag skriver inte direkt till en gravid kvinna. Snarare talar jag för en allmänt pacifistisk livshållning där ingen blodsutgjutelse ingår  (där man tex inte gör värnplikt med vapen etc) så det handlar  INTE  BARA OM ABORTER-utan allmänt ickevåld.

Och jag talar för ett allmänt uppvärderande av fostret i den allmänna debatten- INTE DIREKT TILL GRAVIDA KVINNOR - men tänker att ett allmänt uppvärderande av tex foster kan påverka samhällsklimatet på sikt och bidra till värderingar som bidrar till färre aborter på LÅNG SIKT.

Dessutom  har MÄN LIKA STORT ANSVAR SOM KVINNOR. Nej jag har INTE GETT NÅGRA RÅD ALLS. Dessutom är en etisk åsikt INTE att tro sig vara BÄTTRE.  JAG ÄR TVÄRTOM EN DÅLIG MÄNNISKA - men ingen på den här jorden är 100% "god", varken jag eller någon annan. Jag UPPREPAR ATT JAG SER MIG SJÄLV SOM EN DÅLIG MÄNNISKA.

Ja, jag anser att ett foster har ett värde och jag skriver det i poster som är helt frivilliga att läsa.

OCH: några JA/NEJ-frågor : ÄR DET OCKSÅ FEL NÄR JAG SKRIVER ATT MAN INTE BÖR GÖRA VÄRNPLIKT MED VAPEN/ INTE BÖR LÄRA SIG DÖDA? Är det OCKSÅ ATT SKAMBELÄGGA dem som bär vapen? ÄR det också hemskt förkastligt att säga att man tror det är rätt att inte ha med något som helst militärt dödande att göra?

Det är exakt vad du gör och du förstår inte det själv heller och detta för du står med en blindmoral som anses omöjlig att ifrågasätta.

Försöker du inbilla dig för du inte adresserar en kvinna direkt att du inte skuldsätter dom och när du pratar om graviditeter som du gör och anser att de gör fel?
    Det är rätt imponerande vara så avkopplad från verkligheten att man inbillar sin hobby och moral är den enda som existerar.
    Ja, de tär frivilligt att läsa dina ord, men dom kommer om och om igen i hur kvinnan ska skuldsättas och att du inte fattar det själv ens.
    Och du försöker nu inbilla dig att man inte läser inlägg i ett diskussionsforum, herre gud säger jag bara.
    Dock ändå oavsett om någon läser inläggen eller inte, så skambelägger du och skuldbelägger och att din idé innebär mycket mer barn om de skulle lyssna.

För du kommer väl inte tillbaka och försöker påstå hur enkelt det är praktiskt att inte bli gravid?
    För det vet vi efter decennium efter decennium att det är inte alls så enkelt och när förnuftet försvinner vid sex och att dessa råd hjälper föga.

Så oerhört underbart att man ser retoriken att du slänger in att de är hemska och gör blodutgjutelse och sen att du verkar tycka det är normalt också.
    Men såklart, det är väl hobbyn som tar det dit och medmänskligheten Solig
    Dock den enda den visar är total avsknad av medmänsklighet där och med tanke på du skuldsätter kvinnan.

Och vad vi ska göra med män har samma ansvar i skapa en graviditet, vad ska vi göra med den halmgubben och vad skulle det ens vara ett argument för?
    Att du börjar prata om annat berättar bara en sak att du har en mindre insikt att ditt resonemang inte flyger.

Och sen en döda pacifist är det målet, för när nazisten putin kommer hit är du en som kommer inte klara dig alls, för han är ingen pacifist alls, utan en som ger order om folkmord.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-01 14:39:45 följande:
    Med klyban. Det är mycket lättare att diskutera med dig. Det är bara det att det inte fungerar om jag och klyban skall diskutera. Det blir helt meningslöst. Och nej- jag är inte det minsta helig. Jag har som nämnt 1000 000 000 fel och brister, men jag hoppas ändå att jag kan få säga något.

Det är för jag utmanar din moral att inte till vara den enda som får det spricka för dig.
    Eller som du försökte i sidodiskussionen få att kött inte skulle vara en ÖVERLÄGSEN näringskälla, fast än det finns inget som ens kommer nära kött som näringskälla.

Eller hur du satt din hobby på en så hög piedestal att du anser att din moral är överlägens alla andras och det verkligen "kristliga" och trycka ned och skambelägga de som inte delar din moral.

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-01 15:03:42 följande:

OM abortmotståndarna skulle få sin våta dröm förverkligad och kvinnor ska TVINGAS föda barn till adoptions-industrin så händer genast det självklara att ?svart-kliniker? dyker upp överallt. Det är inte 30-talet längre! Det är ju förbjudet att köpa sex också och det funkar ju sisådär!!

Dessa abortmotståndare är helt ointresserade om dessa barn på alla sätt och vis och efter de är ute ur mamman.
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-02 11:31:39 följande:
    Det har inget med kön att göra. Bland mina elever har snarare de absolut mest uttalat abortkritiska varit kvinnor.
    Undrar hur de får den hybrisen och vilja bestämma över andra kvinnor val.
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-02 11:41:18 följande:

Rent allmänt i tråden, En del tycker att det är fel och högmodigt att vara abortkritisk ut ett rent etiskt perspektiv.

Jag har frågat några i tråden några frågor - och jag skriver dem nu även allmänt i tråden:

Som en jämförelse: Är det i så fall OCKSÅ för högmodigt och skambeläggande mot framför allt män som väljer att bära vapen (då det är framför allt män som ges sådana militära tjänster som innefattar vapen) att säga att det är FEL att BÄRA VAPEN/ göra värnplikt med vapen/ lära sig döda osv.´??

(Själv tycker jag det - och av exakt samma skäl  som jag är på en abortkritisk linje. För min del är det två frågor som hänger ihop synnerligen starkt. Jag stöder en fullt pacifistisk linje där ingen dödlig blodsutgjutelse är i linje med den. Det är mitt skäl att tänka abortkritiskt och förespråka sådana individuella värderingar att man väljer att ansöka om vapenfri tjänst om man mönstrar.)

Börja prata om annat är till ingen hjälp för dig, dock berättar det att du insett det är fel i ditt argument och inbillar dig vapen ska vara till din hjälp i en helt annan fråga.

Ledsen, det är ingen hjälp alls, utan bara berättar du flyr från faktumet att du skambelägger för påverka andras val och ett val du inte ens har med att göra.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-03 15:43:28 följande:

Tänker i alla fall att jag hoppas att ett annat värderingsklimat i samhället med ett uppvärderande av fostret på lång sikt skall mer och mer minska efterfrågan på aborter (alltså att "konsumentledet" successivt faller bort även om aborter fortfarande är lagliga så att det fortfarande finns ett "producentled",)

Finns precis ingenting som tyder det närmar sig ens den allra minsta millimeter, och varför, ja, det är väl för i sex är inte folk förnuftiga och skyddar sig mot graviditet och bevisligen efter alla år om preventivmedel och ändå har marginell påverkan på aborter, eller ens någon alls.
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-04 11:35:30 följande:

Förresten- Hela tiden kommer det in mer och mer vittnesmål från kvinnor där mannen önskar, i vissa fall då till och med mer eller mindre försöker tvinga fram/ge ultimatum om abort. Jag såg ett fall nu senast idag. Sådana män har jag begränsad respekt för.

Jaha?
    Och även är det tvärtom, men vad detta är ett argument för är en gåta.

Lite komiskt att du ger bekräftelsebias och hur du inbillar dig det är ett argument för något eller för diskussionen.

Och varför inte män ska få uttrycka vad de vill är en gåta, och är det en av dessa icke förnuftiga sexistunder, så är det också mycket möjligt att de aldrig kommer ta hand om barnet tillsammans heller.

Och varför skulle man inte ha respekt för människor som tar sina egna beslut, det är ju knappast så att mannen kan fysiskt tvinga kvinnan att abortera :whoco5:
    Men sure, det finns säkert någon dåre som försökt, men vad vi ska göra med dom få vet jag inte, vet du?

• klyban
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-11 12:13:01 följande:
    Om män hade också kunnat bli gravida och få välja om de skulle få barn eller inte så hade det varit mer naturligt att kvinnor får bestämma över sin graviditet. 
    Män kan inte heller bestämma över det.

En del män inbillar sig de bestämmer.
    Svarade du ens mig?

För förstår inte ens vad du vill ha sagt med ditt inlägg.

Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-11 12:15:15 följande:
    Det finns jätte mycket som andra personer vill bestämma över. 
    Om det nu handlar om kvinnor som beslutar över sina liv vid aborter så skulle man kunna påstå att det är kvinnan som frivilligt vanligen valde att bli gravid. 
    Inga kvinnor födds gravida. 

Andra ämnen är rätt ointressanta och när det gäller kvinnans egen kropp.
    De som väljer bli gravida gör inte abort speciellt ofta, så varför är de med helt plötsligt för?

Och varför så många oönskade graviditeter, det har med lust och göra och att förnuftet försvinner och att vara förutseende för dessa flyger ut genom fönstret.
    Men visst är det enkelt hindra graviditet för den förnuftiga, men bevisligen är inte alla detta eller ens nära.

Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-11 12:16:55 följande:
    Om det bara handlar om att kvinnan ska få besluta över sin kropp och sitt liv så kan det inte samtidigt handla om att kvinnan använder det offentliga för att göra aborten. 
    Det finns inget som heter att man själv ska få bestämma över när det handlar om skattepengar och samhällets resurser. 

Sjukvården är för alla, även de korkade Solig

Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-11 12:18:43 följande:
    En abort kan knappast vara något kul som någon vill göra egentligen. 
    Lösningen borde istället för att göra en abort att man förhindrar att kvinnan blev ofriviligt gravid från början. 

Ojdå, är det inte kul att göra abort, hur ska vi ändra så det blir kul med abort då?
    För man undrar då kul är inget man ens pratar om vid abort, men du gör, så vad är det om?

Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-11 12:20:20 följande:
    Om det officiellt handlar om ett val och inte en sjukdom eller skada när någon kvinna vill göra en abort så finns det en större anledning att man ska få ha en åsikt om det. 
    Folks åsikter är något annat än någon sjukdom eller en skada. 

Du får ha hur många åsikter du vill, glöm bara inte bort att den är BETYDELSELÖS för kvinnans åsikter.

Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-11 12:22:53 följande:
    Det finns många kvinnor som inte skulle kunna tänka sig att göra en abort men de är för att man ska få kunna göra det enligt lagen.
    Det går att själv vara emot aborter eller att man vill att gränsen ska sänkas

Är du emot aborter själv, så räcker det och pga av att andra får ta sina egna beslut.

• klyban
    Anonym (Signe) skrev 2024-12-13 11:33:39 följande:
    Nåja, det är nog ingen som gör abort för skojs skull. 

Detta är en del i att smutskasta kvinnan som väljer abort, även om fallet där var nödvändigt.
    SÅ används det som ett exempel att berätta att det bara finns dessa nödvändiga aborterna och där rädda mammans liv är en sak.

För sen är det lite som om, jaha, du ska göra abort med ditt liv inte är i fara och dessa nedvärderingar som följer den som inte har detta.

Dock det komiska är att det finns de som inte vill ens när mammans liv är i fara att den kvinnan ska få göra abort.
    Inte en sak i Sverige i vad jag vet upp tills nu, men i USA så finns såna tankar att man inte ska få göra abort i 8-9månaden och om det räddar mammans liv och fostret inte ens livsdugligt längre.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-13 12:41:45 följande:
    Jag är vegan. I den anglosaxiska världen finns de som är "vegan and pro life". Jag är det med, även om det ännu inte har nått Sverige än,  men där finns idag detta begrepp "v & p l" där djurrättsfolk ofta är båda vänster och relativt så "abortpositiva".

Jaha?
    Är det därför det är okey att smutskasta och trycka ned dom som inte har din "överlägsna" moral?

• klyban
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-13 16:53:19 följande:
    Hej, det var en "överdriven" uttryck då vissa tar abort som något så lätt o göra/inte är av större betydelse. Jag är somsagt emot abort, kommer skälvklart finna skäl i att dem som gör en abort, speciellt flera gånger, då gör det för skojs skull. Anser det helt fel.
    Det blir inte en större betydelse än vad man ger det.
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-13 17:13:49 följande:
    Hej, finner inga ursäkter i abort(förutom vissa fall som jag sa). Åter igen, anser att vill man bli gravid, så blir man det. Vill man ej, så blir man helt enkelt inte det.

Ja,alla preventivmedel är inte 100% säkra. Men går att undvika bli gravid nästan 100% också om man vill. Ex, finns ju massa preventivmedel o välja mellan, så välj det preventivmedel som är 99% säker. Är man så jätterädd o bli gravid/verkligen inte vill bli gravid varför välja då en preventivmedel med så låg skydd? Ta då det säkraste liksom. Man kan hålla koll på sin ägglossning, vara extra skyddad under dessa perioder osv..

Annan ex, varför skippa kondom för att det är "mindre skönt"(för man,eller kvinna då) och chansar utan? Anser dedär nåt så dumt, fan räkna med att du kanske blir gravid då liksom. Det är sånna fall jag blir frustrerad över. Vet inte huuur många gånger jag hört av tjejer åå vi hade ej kondom, eller han/hon ville inte ha så vi fick skippa det bara men aja. -jaha? Då tar man ju medvetet chansen o bli gravid, men gör en abort sen när man blir gravid för man ville inte bli gravid. Asså va? Går inte ihop för mig. Skippa sexet isåfall o köp skydd först kanske. Eller nåt.
    Tror abort skulle minska oooerhört mycket om man faktiskt undvek graviditet påriktigt och vart mer emot o behöva göra en abort.

Och ändå ja, jag håller med, hur säker man än försöker vara så kan man bli gravid ändå i vissa fall konstigt nog rå. Man är väl väldigt fertil då. Jag är ju emot abort så jag kommer ju självklart skydda det, så i det fallet känner jag att föräldrarna till det oönskade barnet borde vara jävligt glada o hämta en sån fin mirakel till jorden och lyckos dem som det gick så lätt för när andra får kämpa så mycket.

Jo, det finns en för varje kvinna och att de har rätt ta sitt eget beslut oavsett vad du tycker anses är rätt.
    Som du vet moral och etik är inte bara den du ger.

Och hade alla varit förnuftiga i sex, så hade ju mot inte en enda abort skett.
    SÅ det du ger där är inget argument att inte få göra abort, då förnuftet kommer efteråt för många.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-14 11:57:47 följande:

"HEN" FRÅGADE om jag accepterade djurdödande/ åt djur och jag besvarade frågan med ett nej. "HEN" VÄNTADE SIG TROLIGEN att jag skulle vara carnivor och att "Hen" sedan skulle kunna hävda att jag vart inkonsekvent. Jag har inte smutskastat någon individ eller tryckt ned någon,

Jag gör ett undantag här - för jag hade ju avslutat denna debatten med dig.

Kött är en annan diskussion och är också en ÖVERLÄGSEN näringskälla.

Och ja, jag ser hur du försöker blanda om i tron att det styrker ditt argument med moral om abort och genom smutskasta och skuldsätta de kvinnor som inte håller med dig.
    Personligen anser jag det är en av de lägsta man kan göra i en diskussion och smutskasta, skuldbelägga och i syftet att bända dom omkring din vilja och pga du anser din moral är överlägsen och den enda som får existera.

Och du är bara ett hårstrå ifrån vilja fysiskt stoppa kvinnor och välja abort, din retorik är redan spot on för att du går till det steget.

Dock så kommer vi tillbaka till denna var gång, du äger inte andra kvinnors kroppar.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-14 12:01:19 följande:
    Dvs "Hen väntade" sig att jag inte var för allt kännande liv.

Cellklumpar är inget kännande liv, utan bara en hög med celler :whoco5:

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-15 12:36:04 följande:

Du är inte det minsta intresserad av att föra en diskussion i god ton-vad det gäller just vår diskussion - bara av att personangripa mig, bara av att framställa mig som "ond". Därför hade jag egentligen avslutat vår diskussion i denna tråd, men jag gjorde ett undantag igår, men det var just ett undantag. Skall jag diskutera  med några i denna tråd får det vara med andra. 

Du och jag funkar helt enkelt inte när det gäller att föra ett samtal. Det går helt enkelt inte. Det är meningslöst att försöka den saken,

Jag ser inte det är god ton att smutskasta kvinnor för att de inte delar din överlägsna moral och hur du försöker skuldbelägga dessa kvinnor för bestämma över sina egna kroppar.

Det är DU som tagit det hit och med detta som jag just nämnde, finner det beteendet mycket allvarligt faktiskt och jag inser du förstår inte ens hur hemsk du är mot de som inte håller med dig om abort och är kvinnor som har valt abort.

Nej, inget funkar med de som har din hobby, för de vill inte veta av att deras moral och etik inte skulle vara den enda.
    Jag är direkt förvånad för en som säger ha sig den hobby som du säger dig ha, och hur du utan ansträngning smutskastar, skuldbelägger kvinnor och hur de inte fattar att din moral och etik är inte den enda.
    Och du är bara ett hårstrå ifrån dom som vill tvinga kvinnan till abortförbud, men har valt istället att trycka ned dom istället med diverse smutskastning och skuldbeläggande av de som valt abort.

Din "överlägsenhet" i moralen och inbillan att det är den enda som får existera, det är mycket obehagligt att iakttaga.
    Och hur du inbillar dig att du är den enda som har rätt.

Du bör testa något som heter empati, det betyder att du sätter dig in i andra människors liv och val och varför.(Lugnt, tror inte din moral klarar av detta alls, men kanske du ska göra ett försök, för då kommer du inse att det du säger är stundtals på gränsen till vedervärdigt i att smutskasta och skuldbelägga kvinnor som inte delar din extremistiska syn på abort.)

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-16 12:35:52 följande:

Om det är piller av den typen som skjuter upp ägglossning så att ägget och en spermie aldrig möts så är jag inte principiellt emot det, men det finns väl olika typer av piller.

Jag är för sådana preventivmetoder som på något sätt medför att ägg och spermie aldrig möts.

Jag är kanske i någon mening en av de "hårdnackade"Glad

DEFINITIVT skillnaden mellan dig och de som vill forcera kvinnan att föda, den är så lika att det är löjligt, att det är svårt och skilja dig från dessa.

Och de kör samma fultaktik som du och försöker smutskasta den kvinna som vill göra abort, skuldbelägga henne och så vidare, inte en speciellt kristen taktik inte, utan en riktigt bedrövlig en att behandla andra människor på det viset och bara för de inte delar din moral som få delar med dig.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-16 13:46:07 följande:
    När jag såg att det var ETT nytt inlägg i tråden och jag hade gjort ett innan visste jag att det var du, men du har inte läst mina inlägg eller inte förstått dem, påstår felaktiga saker om vad jag skrivit och vad jag enligt dig "vill", Men jag vill ha avslut på diskussionen mellan  dig och mig här,. Här svarade jag. Tvilllingmorsan.

Jo, vi är många som ser din skuldbeläggning och smutskastning mot de som inte har din överlägsna moral.

Detta är ett öppet diskussionsforum, vill du inte att det ska bli svar, så skriv inget.
    För så fort du skriver och tror din moral är nog för ämnet, ja, då kommer jag och rättar till dig.

Och den dagen jag överväger sluta, det är den dagen du inser din moral är inte den enda, och även slutar med smutskasta kvinnor som aborterar och skuldbelägger de som gör det.

• klyban
    Anonym (H) skrev 2024-12-16 16:26:10 följande:

Jag är helsvensk och tycker att snacket om " kvinnans egna rätt att bestämma över sin kropp" osv, känns uttjatat och väldigt nonchalant. Jag tycker självklart att abort ska kunna finnas som alternativ - men innan graviditeten blir till, ska varje enskild person ha respekt för konsekvenserna - alla inblandes ansvar! 

Det kan aldrig bli detta och pga av att det stämmer att de bör äga sin egen kropp.
    Sen nonchalant vet jag inte alls, det skulle väl vara om man inte gillar att kvinnan äger sin egen kropp.
    Och att man använder nonchalant som ett argument de har fel, men som jag ser det så det bara ett tomt ord och att man mer hör hur man ska strunta i kvinnan i frågan.

• klyban
    Anonym (H) skrev 2024-12-16 16:55:24 följande:
    Tycker argument " kvinnans fria..." känns urtjatat och nonchalant många gånger. Har man frivilligt sex så vet kvinnan mkt väl hur man ska skydda sig - och självklart mannen med. Nu råkar det ju vara kvinnan som blir gravid och att lättvindigt slarva och sedan göra abort, tycker jag är sorgligt. Jag som kvinna tar extra mkt ansvar eftersom det kan vara jag som får göra aborten, vilketr ett hårt val. Killars ansvar också, men de slipper vara med om en mkt svår upplevelse. Olyckor, våldtäkt och när preventivmedel inte fungerar, en helt annan sak. Men slarv enligt mig är förjävligt, både ur etisk och ekonomisk aspekt 

Kan aldrig bli uttjatat, kanske för dig, men du är inte relevant för mer än dig själv ändå.
    Inser att du inte förstår sex och det förnuft som flyger ut genom fönstret för många män som kvinnor.(Antar det är här du inbillar dig att du är en mall för alla kvinnor, brukar vara så i en sådan retorik.)

Det är dock intressant diskussionsteknik och mena på att kvinnan ska äga sin kropp är uttjatat.
    Och att äga sin kropp aldrig kan bli uttjatat och om någon försöker ta  bort den rätten så är ju det än mer aktuellt.

• klyban
    Anonym (H) skrev 2024-12-17 09:49:38 följande:
    Man kan Äga sin kropp genom att vara rädd om den, vara ansvarsfull, vara stolt och älska sig själv - en fin och viktig egenskap. Men att göra abort handlar om ett val man tyvärr måste genomgå pga förhoppningsvis olyckliga omständigheter, så abort för mig handlar inte om att äga sin kropp. Och definitivt inte genom medvetet slarv - då tycker jag man tappat respekten för sin kropp 
    Det kan ALDRIG bli uttjatat att kvinnan äger sin kropp.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?